کد مطلب: ۵۷۶۹۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهام عدالت مردم توسط بورس بلوکه است / مصادره یا آزادسازی؟

سهام عدالت مردم توسط بورس بلوکه است / مصادره یا آزادسازی؟

مدیریت سازمان بورس برای آزادسازی و فروش سهام عدالت به نحوی بوده که به جای این که مردم را به دارایی‌شان برساند آن را مصادره یا بلوکه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از یک سال است که مدیران سازمان بورس و وزارت اقتصاد به بهانه روند کاهشی شاخص کل بورس جلوی فروش سهامی که ۵۰ میلیون نفر مالک آن هستند گرفته‌ است و فقط با تکذیبه‌ها سهامداران را ناامیدتر از قبل می‌کند.

سهام عدالت شامل ۴۹ شرکتی است که مردم سهامدار آن هستند، از این تعداد ۳۶ شرکت آن بورسی و ۱۳ شرکت آن غیربورسی است. همچنین سازمان بورس سال گذشته در دو مرحله ۶۰ درصد از سهام عدالت را آزاد و قابل فروش کرد اما عملا سهامداری از این دارایی خود سودی نبرده است.

اگر چه دولت‌ها برای سهامداران تبلیغ می‌کنند اما هیچ دولتی نتوانسته به این ۵۰ میلیون نفر کمک کند. سازمان بورس از مرداد پارسال فروش سهام عدالت را ممنوع کرده اما در مقابل بلوکه کردن دارایی مردم گزینه جایگزینی به آنها نداده است.

در هفته گذشته شرکت سپرده گذاری مرکزی که از زیرمجموعه‌های سازمان بورس است یک ضرب الاجل مشخص کرد که سهامداران تا روز ۵ شهریور درخواست قبلی فروش خود را لغو کنند تا ضرر نکنند. این اطلاعیه امید فروش سهام عدالت را برای سهامداران زنده کرد اما در نهایت مسئولان سازمان بورس فروش سهام عدالت تکذیب کردند.

دولت جدید نیز وعده‌هایی هم به کسانی که سهام عدالت دارند داده و هم به کسانی که این سهام را ندارند. وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهور از سهام عدالت جدید می‌گویند، وعده‌ای که دولت روحانی نیز داد و عملی نشد.

دولت حتی سعی کرد انتقادها به خود را وعده وام سهام عدالت کم کند اما نتوانست طرح کارت اعتباری سهام عدالت را نیز اجرا کند تاجایی که سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اعلام کرده تعداد ناچیز ۱۰۰ هزار کارت اعتباری صادر شده است.

سهامداران حتی صاحب سهام خود نیز نیستند چرا که این سهام در سبد بورسی‌شان نمی‌شیند. در روش مستقیم مسئولیت فروش به عهده کارگزاری‌هاست و در روش غیرمستقیم نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام مردم را در دست دارند.

نوع عملکرد بورس درباره سهام عدالت به نحوی بوده که در واقع سهام عدالتی به مردم داده نشده، آنها به طور اسمی سهامدار هستند و مالک اصلی همچنان دولت است.

نوع آزادسازی و دستورات سازمان بورس درخصوص سهام عدالت نشان می‌دهد که این نهاد به جای این که مردم را به دارایی‌شان برساند آن را مصادره کرده است.

در ادامه اظهارات برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانید که در چند روز اخیر با تکذیبیه‌های سازمان بورس معترض هستند.

«دیکتاتوری محض در فروش سهام عدالت در حق مردم»

«الان اینکه اجازه فروش نمیدن کاملا غیر قانونیه ۱۵ سال پیش ۵۰۰ هزار از حقوق کم کردند این پول خودمونه نه مفت»

«چرا مردم روسر کار میزارید خدارو خوش نمیاد ۶ماهه منتظر فروش سهام هستیم حتما احتیاج داریم که به درو دیوار میزنیم»

«هرکی صاحب سهامشه دوست داره بفروشه به نصف قیمت و نیازمندن …قیمت سهام عدالت بالابره بی فایدس وقتی که هیچی دستت تونگیره جزضررش ممنون»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پریناز

    این سهام عدالته یا سهام خجالت

  • عبدالرضا

    بابا سهام ناعدالتی بفرشین بابا مردم احتیاج دارن چرا چرا انقدر زجر میدین مردمو مگه ما چیکارتون کردیم بابا هیچ کشوری تا حالا آنقدر مردمش زجر نکشیدن ب امام حسین خدا ازتون نگزره همه اونایی که رفتن خودتون میدونین چرا رفتن حقشونو حلالتون نمیکنن

  • سجاد

    دمت گرم خانم بارانی درست خانمی ولی از صد تا مرد بیشتر عرضه و معرفت داری که حرف دل ما را به مسئولانی که خودشونو به خواب زدن و حق مارا میخورن میزنی. دیگه بخدا نمیدونیم چی بگیم التماس کنیم نفرین و حرف بد بزنیم. اگه واقعا ما مردم ایران واسه این مسئولین مهم هستیم و راضی به زجر کشیدنه بیشتره ما ملت بدبخت نیستن یه جوری پول فردش سهامو بدن به ما. یا حق

  • رضا

    بلخره یکی بلند شد که به فکرمردم باشه راست میگه سهم مردموبلوکه کردن لازم داریم میخایم به زررمون بفروشیم ازهرروزفیلم بازی کردن خسته شدیم میفروشیم نقدم میخاهیم

  • حسین محمد پناه

    سهام ناعدالت رو بفروشید به پولش نیاز داریم مستأجریم

  • هوشنگ زندی بند

    سهام عدالت را فروشش را آغاز کنید

  • محسن

    ما ارزون هم باشه میخوایم بفروشیم به اونهایی که برای منفعت خودشون جلوشو گرفتن چه ربطی داره…خدا نشناسها هر چند که این سر سوزن از حق ماست که با این وضعیت نجاتمونم نمیده ولی لازم داریم شما که تو کاخید و خدا نشناس چرا جلوشو گرفتید بشما چه ربطی داره

  • محسن

    مال خود مان است اصلا دوست داریم ارزون بفروشیم چه ربطی به شما داره ای کسانی که خدارو نمیشناسید و درد مارو نمیبینید بزارید سهامها رو بخرن..بخدا لازم داریم لازم داریم…

  • ناشناس

    در جریان سهام عدالت قشر ضعیف جامعه حداقل فهمیدیم مشکلات ما هیچ اهمیتی برای دولت نداره…شکر خدا دیگه فهمیدم هیچ جایگاهی برای دولت نداریم وهرکسی هم رییس جمهور بشه یا وزیر بشه فرقی به حال ما قشر ضعیف نداره

  • ناشناس

    قشر ضعیف اینهمه بی عدالتی بی مهری ولی توجهی در جریان سهام عدالت فراموش نمی‌کنند.دوباره موقع نیاز به مردم میرسه ..حداقل فهمیدیم هیچ کسی نیست به فکر ما باشه وفرقی نمیکنه چه کسی و چه جایی رییس باشه ….دیگه حداقل فهمیدیم مشکلات ما اهمیتی برای دولت ندارن .برای هیچ کدوم نداره..دیگه فهمیدیم نباید امیدی به کسی داشته باشیم چون ارزشی براشون نداریم که بفکر ما باشند و وقت خودشون صرف حل مشکلات ما بکنند …اگر اینجور نبود تا حالا کاری کرده بودند..‌