کد مطلب: ۷۴۸۲۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

دست‌اندازی بودجه‌ به درآمد شرکت‌های بورسی / بازار سرمایه قلک دولت باقی ماند!

دست‌اندازی بودجه‌ به درآمد شرکت‌های بورسی / بازار سرمایه قلک دولت باقی ماند!

دولت سیزدهم بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و بیش از یک ماه تاخیر از زمان قانونی تقدیم بودجه، این لایحه را روز گذشته به مجلس برد. لایحه‌ای که برخی صاحب‌نظران از آن به عنوان بودجه خیال‌پردازانه دولت یاد کرده‌اند! نکته قابل توجه اینکه امسال هم بازار سرمایه نقش پررنگی در لایحه بودجه دارد و به نظر می‌رسد دولت نقشه تازه‌ای برای دست بردن در جیب شرکت‌ها کشیده است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازیگران بازار سرمایه هر ساله با چشم‌هایی نگران چشم‌انتظار انتشار جزئیات لایحه بودجه دولت هستند تا مشخص شود نقشه راه سال آینده چیست و شرکت‌ها و سهامداران آنها باید استراتژی خود را بر چه اساسی تعیین کنند.

این نگرانی به ویژه طی سال‌های اخیر که دولت از زاویه‌ای دیگر به بازار سرمایه نگاه و برای آن با دید بهره‌بردارانه برنامه‌ریزی کرده، افزایش یافته است.

بورس چه سهمی از تامین هزینه‌های دولت دارد؟

امسال هم بازار سرمایه با همین نگرانی‌ها مسیر خود را طی کرده و حالا با لایحه‌ای مواجه شده که بیش از گذشته اتکای خود را بر بهره‌کشی از ظرفیت‌های بازار سرمایه گذاشته است.

افزایش 40 درصدی نرخ خوراک

دولت برای سال آینده برنامه ریزی کرده است که با افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان درآمدهای خود از این بخش را افزایش دهد. باید اشاره داشت که سال گذشته با پیگیری اهالی بازار سرمایه و فعالان صنعت پتروشیمی در نهایت دولت پذیرفت سقف نرخ خوراک را ۵ هزار تومان تعیین کند.

افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ خوراک فولادی‌ها و سیمانی‌ها را نیز افزایش خواهد داد و بدین ترتیب بر اساس فرمولی که پیشتر برای تعیین نرخ خوراک صنایع فولادی و سیمانی تعریف شده است، نرخ خوراک گاز برای این صنایع هم افزایش با اهمیتی خواهد داشت.

دست دولت در جیب شرکت‌ها

دولت بنا دارد بر اساس لایحه‌ای که به تازگی ارائه کرده، پایه مالیاتی و اخذ عوارض از شرکت‌های بورسی را ادامه و حتی گسترش دهد. بر اساس لایحه بودجه سال آینده، دولت همچنان درآمدهای حاصل از صادرات مواد و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی‌اتیلن به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور, مشمول مالیات و عوارض صادراتی دانسته است.

دولت در همین حال حقوق دولتی و بهره مالکانه معادن را 33 درصد افزایش داده و از 30 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 40 هزار میلیارد تومان برای سال آینده افزایش داده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت همچنان چشم به درآمدهای شرکت‌ها دارد و از هر گونه راه نفوذ به درآمدها و سود شرکت‌ها برای تامین مالی خود بهره خواهد جست.

تقویت بازار بدهی

دولت همچنین امسال نیز اتکای زیادی به اوراق بدهی خواهد داشت و در قالب لاحه بودجه درخواست کرده است برای فروش 185 هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی و اسناد خزانه اسلامی از مجلس مجوز دریافت کند. این در حالی است که این رقم در بودجه سال جاری 88 هزار میلیارد تومان بوده است.

دولت ردیف‌های دیگری را هم در بودجه تعریف کرده است که به صورت غیرمستقیم بر شرکت‌های بورسی اثرگذار است.

در لایحه بودجه تاکید شده است که نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفا به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک‌نرخی و در مورد اقلام عرضه شده در بورس کالا به نرخ‌های کشف شده، عرضه می‌شوند.

همچنین-بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند.

ارقام بورسی بودجه 1402

نیم‌نگاه دولت به منافع سهامداران

حالا سوال این است که در حالی که دولت از همه جوانب تلاش کرده است هر گونه بهره ممکن را از بازار سرمایه ببرد، برای کمک به بازیگران این بازار چه خواهد کرد؟

دولت در قالب لایه بودجه سال آینده به وزارت اقتصاد اجازه داده است به منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه، تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد.

احتمالا این ردیف بودجه‌ای در صورت تصویب به عنوان یکی از رویکردهای حمایتی دولت از بازار سرمایه معرفی خواهد شد و وزارت اقتصاد مانور زیادی روی آن خواهد داد! حال آنکه 15 هزار میلیارد تومان در برابر ارزش بازار شرکت‌ها و پول در گردش در معاملات سهام، مبلغ چشمگیری محسوب نمی‌شود.

بر اساس لایحه بودجه امسال، احتمالا دولت پیش بینی کرده است که لطف سیاست‌های بهره‌کشانه خود نسبت به بازار سرمایه، درآمد قابل توجهی از نقل و انتقنال سهام به دست نخواهد آورد؛ چرا که در سال گذشته دولت در لایحه پیش بینی کرده بود بیش از 10 هزار میلیارد تومان از محل نقل و انتقال سهام درآمد کسب کند اما امسال این رقم به بیش از 9 هزار میلیارد تومان رسیده است!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه جا همین است ، رسما به هر بهانه و توجیه دست توی جیب مردم میشه ، مانند اپراتورهای همراه که بدون اطلاع کاربر بسته های اینترنت را فعال کرده و زمانی که کاربر متوجه افزایش پرداختی ها میشود و علت را جویا شده که بدون استفاده از اینترنت ماهیانه مبالغ زیادی از حسابش کسر و به حساب اپراتور واریز شده ، وقتی هم از مسئولین جواب می خواهی ، می گویند خودتان بسته اینترنت را فعال کردید !!!!! حال شما محاسبه کن مبلغی که در مجموع به جیب اپراتور می رود ، از قدیم گفتن هرچه را بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک ! آقایان و بزرگواران دولتی کار را بجایی خواهند رساند که بگویند ، باید پول بدهی و اصلا دلیل نمی خواد ، ما دولتیم ، حال از دولت به کجا باید شکواییه برد؟

  • ناشناس

    دولت از دستشویی رفتن مردم هم مالیات میگیره****خبردارین

  • ناشناس

    آخر کاری می‌کنند همه به جای تولید بروند سمت خرید دلار

  • ناشناس

    افزایش نرخ خوراک چه ربطی به تریدر داره ، آبجی دقت کن توی ایران چیزی بنام سود سهامدار مفهوم نداره و این حرفای شما فریب هست ، تریدرها در هر بازاری کار خودشون را میکنن ، این ناله شما در مقابل سودهای شرکت هایی که نام بردید بی معنی است ،

  • ناشناس

    دولت که تکلیفش مشخصه که دست تو جیب شرکتها و مردم میکنه، امیدوارم حداقل مجلس به نفع شرکتها و مردم تعدیل کنه که البته خیال واهی هست، همه با هم ضد مردم هستن !