کد مطلب: ۶۱۳۳۵۲

سهم‌‌‌‌‌‌‌خوابی در بورس!

سهم‌‌‌‌‌‌‌خوابی در بورس!

با مطرح شدن مسائل اجتماعی درباره اتوبوس‌‌‌‌‌‌‌خوابی برخی از شهروندان در تهران کاربران اینستاگرام و توییتر درخصوص وضعیت بد اقتصادی نوشتند. در میان این مطالب یکی از کاربران توییتر از ظهور پدیده سهم‌خوابی در بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در کنار مسائل و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌های بورس و دلار، وضعیت اقتصادی در اولویت نوشته‌‌‌‌‌‌‌های کاربران شبکه‌‌‌‌‌‌‌اجتماعی توییتر است. این موضوع در اینستاگرام هم به نسبت مسائل روزمره، سبک زندگی و… بیشتر به‌چشم می‌خورد. در روزهای گذشته با انتشار عکس‌‌‌‌‌‌‌ها و اظهارنظر‌هایی درباره اتوبوس‌‌‌‌‌‌‌خوابی برخی از شهروندان در تهران، بار دیگر توجه‌‌‌‌‌‌‌ها به مساله کارتن‌‌‌‌‌‌‌خوابی، گورخوابی و پشت‌‌‌‌‌‌‌بام خوابی که در گذشته درباره آنها صحبت شده بود، جلب شد.
به نقل از دنیای اقتصاد ، اینستاگرامی‌‌‌‌‌‌‌ها و توییتری‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به وضعیت بد اقتصادی و چهره‌‌‌‌‌‌‌های فعال در حوزه اقتصاد هم از نوع عملکرد اقتصادی که منجر به این وضع شده است نوشتند. برای مثال رضا امیدوار تجریشی، رئیس مرکز توسعه اقتصادی جوانان کشورهای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: «پدیده کارتن‌خوابی، گور‌خوابی، پشت‌بام خوابی، اتوبوس‌خوابی نشان‌دهنده عدم‌کفایت مدیریت صحیح اقتصادی و همچنین عدم‌نگاه به توسعه اقتصادی کشور است. وقتی که منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح می‌دهیم مسیر را درست رفته‌‌‌‌‌‌‌ایم.‌»

سهم‌خوابی در بازار سرمایه

در میان این مطالب یکی از کاربران توییتر از ظهور پدیده سهم‌خوابی در بازار سرمایه خبر داد و این پدیده را این‌گونه تشریح کرد: «خیلی از مردم که در اوج بازار وارد شدند، در زیان هستند و چاره‌‌‌‌‌‌‌ای جز نگهداری سهم ندارند. جالب است بدانید در طول تاریخ بورس بیشترین سود را سهم‌خواب‌‌‌‌‌‌‌ها کرده‌اند. در یک مثال سهم فرابورس از سال ۹۲ تا الان ۹۵‌برابر شده، یعنی ۱۰‌میلیون شده ۹۵۰میلیون تومان!» او با این توییت استدلال آن دسته از کارشناسان که به مردم توصیه می‌‌‌‌‌‌‌کنند نگاهشان به بازار سهام بلندمدت باشد تا سود خوبی نسیبشان شود، یادآور شد اما نگفت سهامدارانی که با دعوت مسوولان بلندپایه کشور سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خود را وارد بورس کردند با این امید که بتوانند بخشی از ارزش پول خود را حفظ کنند، ولی اکنون ضرر زیادی دیده‌‌‌‌‌‌‌اند چه باید بکنند!

سامانه معاملاتی بورس (TSETMC) در جریان معاملات دیروز بازار سهام با اختلال مواجه و باعث شد دادوستدهای بورس با حدود یک ربع تاخیر آغاز شود. گرچه اختلال هسته معاملاتی برای سهامداران به روندی عادی تبدیل شده اما دلیل نمی‌شود که به آن اعتراض نکنند. دیروز نیز که سامانه معاملات مختل شد سهامداران که پشت مانیتور‌‌‌‌‌‌‌های خود نشسته و منتظر آغاز معاملات بودند، اعتراضشان را در صفحه‌‌‌‌‌‌‌های خود در فضای‌مجازی نوشتند. آنان از مسوولان می‌‌‌‌‌‌‌پرسیدند؛ پس کی قرار است معضلاتی که عدم‌ به‌‌‌‌‌‌‌روزرسانی هسته معاملاتی برای بازار ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، برطرف شود؟!

یکی از این کاربران در اعتراض به وضعیتی که سهامداران در بازار سرمایه دارند، نوشت: «یه روز ما هستیم، هسته هست، پول نیست. یه روز پول هست، ما هستیم، هسته نیست. یه روز هسته هست، پول هست ولی جمعه است!» کاربر دیگری هم به کنایه نوشت: «هسته ظاهرا گازوئیلیه. هوا سرد شده، دیر استارت می‌خوره.‌» البته پس از پایان نیمه اول بازار بود که روح‌‌‌‌‌‌‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس دلیل تاخیر در آغاز معاملات را قطعی برق و نه مشکل سامانه‌‌‌‌‌‌‌ها و هسته معاملات اعلام کرد.

احتمال ریزش جدید شاخص؟

در همین حال کاربران از اینکه بازار سهام همچنان درجا می‌زند، نگران بودند و حتی برخی از احتمال ریزش جدید شاخص سخن می‌‌‌‌‌‌‌گفتند. یکی از آنها نوشت: «دیگه کم‌کم دارم نگران میشم که یه افت دیگه داشته باشیم. این درجازدن‌های بورس بیش از حد شده. امیدوارم دوباره وارد یه دوره افت جدید نشیم.‌»

برخی از کاربران هم موانعی را که بر سر راه رشد بازار سرمایه وجود دارد، معرفی می‌کردند‌ و از قانون‌گذاران می‌خواستند فکری به حال این معضلات کنند. یکی از این کاربران نوشت: «آن بورس که سرخطی و دامنه‌نوسان و حجم مبنا و سودنقدی خواری و انحصارپروری و مانع‌‌‌‌‌‌‌گذاری بر سر راه تشکیل نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه دارد، برکت ندارد، فرهنگ ندارد، شگون ندارد.‌» کاربر دیگری هم از قانون‌گذاران پرسید: «یعنی ۴۹‌میلیون نفر سهامدار عدالت آنقدر ارزش نداشتند که در پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، یک بند بهشون اختصاص بدید؟»

کاربر دیگری یکی از مشکلات بازار سهام را این‌گونه تشریح کرد: «گاهی در شرکت‌های بورسی وابسته به دولت، تصمیماتی اتخاذ شده که به نفع سهامدار نبوده. از جمله ادغام موسسات مالی مشکل‌دار در یک بانک سالم یا پرداخت بدهی‌های فوتبالی از جیب شرکت یا فروش محصول به قیمت غیر‌واقعی.» او سپس از قانون‌گذاران پرسید؛ چرا قانون بازار اوراق‌بهادار برای این چالش‌‌‌‌‌‌‌ها، راهکاری ارائه نداده است؟

چه خبر از تفکیک بودجه ارزی از ریالی؟

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در اینباره نوشته است: در دو هفته گذشته به مدد رسانه ملی با دو عضو کمیسیون بودجه همکلام شدم. درد اینجاست که به‌نظر می‌رسید حتی تفکیک بودجه ارزی از ریالی به گوش نمایندگان محترم مردم نرسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    زیر ساخت بورس درست می کردن

  • ناشناس

    انشالا خدا باعث بانی شو لعنت کنه هرکسی میخواد باشه

  • ناشناس

    تا مردم دنبال حق خودشون نرن فایده نداره اینا هر چی به جیب زدن دیگ پس نمیدن

  • ناشناس

    دلار میره بالا بورس میریزه
    دلار میاد پایین بورس سقوط میکنه
    خدایا خودت کمک کن تو چه جهمنی گیر کردیم

  • ناشناس

    پارسال زمانی که سهام ایران خودرو 750 تومان بود دلار 30 هزار تومان بود مسئولان می گفتند در دلار و طلا سرمایه گزاری نکنید حالا هم که ایران خودرو 190 تومان دلار 27 هزار تومان پس هر کسی که در بورس سرمایه گذاری کرد ضرر کردوهرروز هم می را می ترسانند اگه دلار ارزن بشه سهام هم ارزن میشه مگه ارزون تر از این هم داریم

  • ناشناس

    الان 70 % مردم که تا 60% ضرر کردند سهام شون رو نگه داشته اند که وقتی از ضررخارج شد بفرشند و دیگه هیچ وقت وارد این کوره پول سوزی نشوند و پش سروشون رو هم نگاه نخواهند کرد

    • ناشناس

      ترس دولت هم از این است که اگر مردم از ضرر خارج بشن الفرار را بر قرار ترجیح بدن

  • ناشناس

    بالاخره سهم خورها و آقازاده های مسئولین باید به یه نوایی برسن و خرج سفرها و دک و پوزشون در بیاد و جیبشون از پول مردم پر بشه گور پدر مردم که سهمهاشون به خواب ابدی فرو رفته و خونه خراب شدن

  • ناشناس

    شما میگید مردم مقصرن چون در اوج وارد بورس شدن و حالا تو ضرر هستن و فعلا باید سهمشون دو سال خوابیده و باید بازم بخوابه که در نهایت ارزش پول سیاه هم نداشته باشه
    اما سوال من اینه که چه کسی باعث شد مردم در اوج وارد بورس بشن که این بلا سرشون بیاد مگر غیر از تبلیغات شبانه روزی صدا و سیما و توصیه و ترغیب و تضمین مسئولین و مقامات بلند پایه بود که مردم رو به این جهنم کشوند مردم اصلا چه میدونستن بورس چیه و داشتن زندگی خودشون رو میکردن

    • ناشناس

      خوب گفتی هیچ کس درباره ی صدا و سیما که کار شناس دعوت می کرد و به مردم می گفت بورس آینده داره و در حال پیشرفت است صحبت نشده است صدا و سیما هم مقصر هست

  • ناشناس

    مطمئن باشید هیچ وقت قیمتها را مانند گذشته بالا نمی‌برند تا مردم از ضرر خارج شوند و سرمایه های خود را بردارند فرار کنند اینها 49میلیون سهامدارجذب کرده اندوبا سرمایه مردم در قیمتهای پایین فقط نوسانگیری میکنند و سهامدار بیچاره هم که تمام سرمایه اش در داخل تور ماهیگیری این سروران معظم گیر کرده سالیان سال راهی جز تماشا کردن ندارند.

  • علی

    خدا از باعث و بانیش نگذره من موندم که این همه نفرین میکنیم ولی هیچیشون نمیشه خداااااااا خودت این وضع نابسامان رو درست کن، مردم زخم ودرد به سرشان رسیده