کد مطلب: ۷۴۳۲۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فرزندآوری مقدم بر نوسازی خودروهای فرسوده/ مرگ زودرس برای اجرای قانون افزایش جمعیت

فرزندآوری مقدم بر نوسازی خودروهای فرسوده/ مرگ زودرس برای اجرای قانون افزایش جمعیت

آلودگی هوا سالانه جان 41 هزار نفر را در ایران می‌گیرد. بیشترین نقش را در این آلودگی خودروهای فرسوده ایفا می‌کنند. با این حالا سهم دارندگان خودروهای فرسوده در قرعه‌کشی خودروسازان 20 درصد و سهم طرح جوانی جمعیت 50 درصد است. به عبارتی سیاستگذاران، افزایش جمعیت را مقدم بر نوسازی خودروها دانسته‌اند، در حالی‌که به صورت غیرمستقیم حق حیات را از هزاران نفر دیگر می‌گیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آلودگی هوا سالانه جان 41 هزار نفر را در ایران می‌گیرد. بنابر اظهارات برخی از مسئولان، خودروهای فرسوده بیشترین نقش را در آلودگی هوا ایفا می‌کنند. با این حال اسقاط و جایگزینی این خودروها با خودروهای نو و تازه نفس چندان در اولویت سیاست‌گذاران نیست.

سال‌هاست که بسیاری از شهروندان در کلانشهرها، هوای آلوده تنفس می‌کنند. هر سال شرایط بهتر که نه، بدتر می‌شود. یکی علت را مازوت‌سوزی می‌داند، آن یکی سوخت غیراستاندارد خودروها؛ بیشترین تأکید اما روی خودورهای فرسوده است.

طبق قانون هوای پاک، مالکان خودروهای سبک، سنگین و نیمه‌سنگین مکلف هستند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند. اما دولت چقدر در این راه به نوسازی خودروهای فرسوده کمک می‌کند؟

فرزندآوری مقدم بر نوسازی خودروهای فرسوده شد

پیش از این امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد، خودروسازان باید 20 درصد از خودروهای خود را به دارندگان خودروهای فرسوده عرضه کنند. 50 درصد را هم به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهند. 30 درصد باقی‌مانده هم در بورس کالا عرضه شود.

بر این اساس مادران دارای دو فرزند یا بیشتر، 2.5 برابر مالکان خودروهای فرسوده سهم ثبت‌نام در قرعه‌کشی خودروها را دارند. به صورت دقیق‌تر سهم طرح جوانی جمعیت برابر با دو سهم بورس کالا و خودروهای فرسوده است.

سال گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ شد. بر اساس این قانون خودروسازان هم باید در جهت تشویق به ازدواج و فرزندآوری سهمی از خودروهای خود را به مادران تخصیص دهند. در همین راستا طرح ویژه مادران از سوی خودروسازان به جریان افتاد.

این در حالی است که پیش از این انوشیروان محسنی بندپی، رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم گفت: «آلودگی هوا چهارمین عامل اصلی مرگ زودرس در دنیاست. سالانه 41 هزار در کشور بر اثر آلودگی هوا مرگ زودرس دارند.» (مهر)

آنطور که علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست گفته صنایع متحرک اعم از فرسوده و دارای سوخت ناقص و همچنین ترددهای تک سرنشین از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند. (تسنیم)

به عبارتی سیاستگذاران، افزایش جمعیت را مقدم بر نوسازی خودروها دانسته‌اند، در حالی‌که به صورت غیرمستقیم حق حیات را از برخی دیگر می‌گیرند.

فعالیت 6 میلیون خودروی فرسوده در کشور

اما چه تعداد خودروهای فرسوده در کشور فعال هستند که این چنین نقش پررنگی در آلودگی هوا و گرفتن جان ایرانیان دارند؟

پیش از این رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تعداد این خودروها را حدود 6 میلیون اعلام کرد.

اخیرا مشهدی شریف به باشگاه خبرنگاران گفت: «با وجود ۶.۵ میلیون خودروی سواری فرسوده در کشور، در سال گذشته فقط ۲۹ هزار دستگاه از این خودروها از رده خارج شدند.»

سهم 38 درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوای تهران

کم پیش می‌آید که شهروندان تهرانی هوای پاک تنفس کنند. تا کنون و بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تنها 2 روز هوای پاک برای پایتخت ثبت شده است.

آنطور که محمد مهدی میرزایی، مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفته حدود 38 درصد از آلودگی منابع متحرک در شهر تهران مربوط به خودرو‌های فرسوده است. ( تسنیم )

از سوی دیگر مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با سایت بهارستان گفت: « آلودگی هوا، کلاف سردرگمی است که رشته آن از دست مردم و مسئولان، خارج شده است.»

به گفته او سالانه، بیش از ۴۰۰۰ مرگ زودرس در شهر تهران به این دلیل، اتفاق می‌افتد که خسارات هنگفتی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

پیرهادی گفت: «اگر چه بخشی از این آلودگی، ریشه در ویژگی‌های جغرافیایی شهر تهران دارد، ولی سوء مدیریت و چند پارگی قانون و اجرا و کشمکش‌های تمام نشدنی میان نهادهای مسئول، این معضل را چند ده برابر کرده است.»

مجموع اظهارات بالا نشان می‌دهد، قانون هوای پاک روی زمین مانده و به جای آن قانون افزایش جمعیت اجرایی شده است. تناقضی بزرگ که تا کنون مسئولان پاسخ روشنی به آن نداده‌اند.

تشویق به ازدواج و فرزندآوری و تخصیص خودرو در حالی صورت می‌گیرد که هزاران نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا یا تصادفات ناشی از فرسوده بودن خودروها از دست می‌دهند. ضمن این‌که شرایط تخصیص خودرو به مادران دارای 2 فرزند انتقادات زیادی از سوی برخی از جامعه‌شناسان و فعالان حقوق کودک به دنبال داشت.

اخیرا ایران خودرو شرط دارا بودن گواهینامه مادران را برای شرکت در طرح ویژه مادران حذف کرد. یعنی افراد زیر 18 سال و دارای 2 فرزند نیز امکان ثبت‌نام در این طرح را دارند. شرایطی که برخی از جامعه‌شناسان می‌گویند نتیجه‌ای جز دامن زدن به کودک همسری ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما مسوولان زیر ساخت فرزند آوری را تأمین کنید؛ مردم خودشون عقل دارن ودرک میکنن که حیات ملت به جوانی جامعه بستگی دارد؛ وقت زوج جوان 6میلیون دستمزد میگیره و5 میلیون اجاره خانه میده واقلام خوراک خانواده ساعتی افزایش پیدا می‌کند خدایی با کدام عقل و منطق درخواست می کنید که صاحب اولاد شن؟؟؟ 🤔 اگر دلسوز ملت هستین جلوی تورم را بگیرید بقیه کار را بسپارید دست خود مردم‌؛ شعور مردم کمتر از شما نیست

  • ناشناس

    چرا به مادران دوفرزندی وسه فرزندی تفاوت نمی‌گذارند نادرست فرزندی و دارای گواهینامه بایددراولویت باشد

  • ناشناس

    البته نظارت براجرای طرح جوانی جمعیت درحال حاضرضعیف میباشدوبانکها وخودروسازان مراعات حال مردم را نمیکنند

  • محمد معمولی نسب

    با سلام مورد پیشنهاد است که سهمیه زنان را نصف و سهم خودرو های فرسوده را افزایش دهند تا هم به آلودگی هوا کمک کرده باشند و هم حق قانونی تعویض خودرو انجام شود.