کد مطلب: ۳۰۶۷۰۸

سهم یک درصدی ایران از کشاورزی دنیا

سهم یک درصدی ایران از کشاورزی دنیا

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: در حالی‌که یک درصد کشاورزی دنیا سهم ایران است، تنها 6 دهم ماده مؤثر آفت‌کش‌ها در کشور مصرف شده و در این مورد جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

عباس کشاورز در همایش تخصصی امنیت غذایی و محصول سالم، محدود بودن سبد آفت کشی کشاورزان ، استفاده از آفت‌کش‌های قدیمی و کوتاهی در تولید آفت‌کش‌های جدید، بازار کشورهای دست‌دوم تولیدکننده، عدم تنوع در سبد آفت‌کش‌های مصرفی و … را از جمله عارضه‌های آفت‌کش‌ها در ایران عنوان کرد و افزود: امروز مصرف‌کننده حق دارد که از مکان و نحوه تولید محصولات مطلع باشد و چنانچه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی این موضوع را برای تولیدکنندگان جدی بگیرند، امکان رقابت بالا خواهد رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی اصل رونق اقتصادی را در تقاضای هوشمند دانست و تأکید کرد: این امر در رونق تجارت بسیار تاثیرگذار خواهد بود، هم‌چنین ورود بخش خصوصی برای تولید آفت‌کش‌ها موجب تولیدات اطمینان‌بخش‌تری شده و در این زمینه بخش خصوصی و دولتی باید به دنبال روش‌های تلفیقی باشند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ایجاد نظام ثبت برای کود را منجر به سازمان‌دهی تولید کود در کشور دانست و افزود: استانداردهای کشور در موارد بسیاری روشنفکرانه و آرمانی است، از نظر استراتژی نیز به این موارد حساسیت‌های زیادی وجود دارد و به دنبال بازرسی‌های صورت گرفته کارخانه‌های خاطی شناسایی و پلمب شدند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش با تاکید بر اینکه زندگی سالم درگرو تغذیه سالم بوده و امنیت غذایی یکی از پارامترهای اساسی در توسعه پایدار است، اظهار کرد: روند رشد جمعیت جهان حاکی از این است که تا سال 2100 میلادی حدود 11 میلیارد نفر در کره زمین زندگی خواهند کرد، بنابراین تا سال 2050 در منطقه جنوب آسیا و صحرای آفریقا حدود 130 درصد به افزایش تولیدات کشاورزی نیازمند بوده و این امر حاکی از اهمیت برنامه‌ریزی برای امنیت غذایی متناسب با میزان رشد جمعیت جهان است.

حمیدرضا قلمکاری مقصود از امنیت غذایی را دسترسی همه مردم در همه اوقات به غذای کافی برای داشتن زندگی سالم دانست و تصریح کرد: پایداری، دسترسی همیشگی و موجود بودن غذا برای همه سه رکن اساسی امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه براساس گزارش فائو ایران از نظر امنیت غذایی در میان 125 کشور دنیا دارای رتبه 82 است، اظهار کرد: استطاعت پذیری، دسترسی‌پذیری و کیفیت و ایمنی از مؤلفه‌های ارزیابی شاخص امنیت غذایی در جهان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: متاسفانه از 130 میلیون تن تولیدات در ایران تقریبا 25 میلیون تن هدررفت وجود داشته که منشأ این ضایعات در کشت و پرورش، توزیع، انبارش، بسته‌بندی، فرایند و فرآوری و مصرف است.

وی هم‌چنین پنج دستورالعمل کلی برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از غذا و تامین ایمنی غذایی را تمیز نگه داشتن مواد غذایی، نگهداری جداگانه مواد غذایی خام و پخته، پخت کامل، نگهداری در دمای ایمن و استفاده از آب و مواد خام سالم عنوان کرد و افزود: گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از مرگ‌ومیر سالانه 351 هزار نفر در جهان براثر مصرف غذای ناسالم است، درحالی‌که در ایران سالانه 46 درصد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی، 13 درصد ببراثر سرطان و 11 درصد به دلیل بیماری‌های غیرعفونی بوده که این آمار مبین اهمیت ایمنی غذایی در سلامت افراد است.

قلمکاری از عدم وجود متولی خاص برای حمایت از تولید محصول سالم در کشور انتقاد کرد و افزود: تنها 10 درصد استانداردهای ملی کشور مربوط به حوزه کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ایران کمتر از نیم درصد به بازار زیست‌فناوری نسبت به بازار جهانی پرداخته است تشکیل شبکه محصول سالم از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم کشاورزی را از جمله اقدامات شایسته در این زمینه عنوان کرد.

منبع:‌ ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.