کد مطلب: ۱۹۵۷۹۰

رئیس اتاق ایران مطرح کرد:

سهم ۰.۲۴ درصدی ایران از صادرات جهانی

سهم ۰.۲۴ درصدی ایران از صادرات جهانی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سهم ایران از صادرات جهانی را ۰.۲۴ درصد ذکر کرد و گفت: هر تن صادارت ما ۳۴۱ دلار و ارزش هر تن واردات ما یک‌هزار و ۳۰۸ دلار است.

غلامحسین شافعی ظهر پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان در اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به نگرش انحرافی به توسعه پایدار اظهار داشت: آیا بحث‌هایی که در زمینه نرخ تسهیلات بانکی، یارانه‌های صادراتی، مالیات بر ارزش‌افزوده، تامین اجتماعی و از این قبیل می‌شود، هدفی برای توسعه هستند یا ابزار رسیدن به این منظور؟ قدر مسلم است که اینها ابزاری برای رسیدن به هدفی به نام توسعه هستند، اما هدف ناپیدا است و وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شافعی تصریح کرد: اگر برای توسعه پایدار هدفی وجود نداشته باشد ما هرقدر این ابزار را هدف قرار دهیم به آن هدف توسعه پایدار نخواهیم رسید.

وی عنوان کرد: بنابراین مهمترین چیزی که می‌شود مطرح کرد این است که برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور هدف توسعه را مشخص کنند و بدانیم اگر الان در این نقطه هستیم پنج یا ۱۰ سال دیگر به چه نقطه‌ای می‌خواهیم برسیم و این نقطه نامشخص است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، تجارت و کشاورزی ایران گفت: در شرایط حاضر من اطمینان می‌دهم اگر نرخ تسهیلات بانکی را نصف کنند، مالیات‌ها را به شدت تقلیل دهند، ما باز هم به توسعه پایدار نخواهیم رسید.

وی افزود: هرچند این امر در کسب‌وکارمان به‌طور موقت تاثیر دارد، اما دوباره چهار سال دیگر به همین نقطه‌ای که هستیم برمی‌گردیم.

شافعی تصریح کرد: شما هر سال در اتاق کرمان روز ملی صادرات را جشن می‌گیرید، آنچه در مراسم ۱۰ سال پیش در آنجا عنوان شده با مسائلی که امروز مطرح می‌شود مقایسه کنید، ببینید حرف‌ها چقدر تفاوت پیدا کرده، من مطمئن هستم تفاوت زیادی پیدا نکرده است.

واکاوای علت قاچاق کالا در کشور

وی بیان کرد: قاچاق کالا با چنین ابزارها و روش‌هایی نمی‌توانیم کنترل کنیم و اینجا هم باید برگردیم ببینیم علت بالا رفتن قاچاق چیست و به صورت بنیانی به قضیه نگاه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن، تجارت و کشاورزی عنوان کرد: بخش متوسط جامعه ما تجزیه شده و برخی ازجامعه متوسط خود را بالا کشیده‌اند و خیلی سریع هم بالا رفته‌اند و این به دلیل عوامل زیادی است که در کشور وجود دارد و بخش عظیمی از قشر متوسط جامعه ما فروکش کرده‌اند و به طبقه فرودست رفته‌اند.

شافعی بیان داشت: کسانی که به طبقه بالا چسبیده اند از گذشته دور تاکنون هیچ‌گاه کالای داخلی مصرف نمی‌کردند و حالا هم مصرف نمی‌کنند و آنها که به طبقه پایین رفته‌اند، به دلیل داشتن مشکلات اقتصادی حاد قدرت خرید کالاهای داخلی با این قیمت تمام شده را ندارند.

وی ادامه داد: آنها فقط می‌توانند کالاهای بُنجل چینی را بخرند و این عامل اصلی افزایش قاچاق کالا است و اگر به اصل این قضیه توجه نکنیم نمی‌توانیم به صورت بنیادی مشکل را بر طرف کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه توزیع نامتوازن در کشور جبر طولانی تاریخی کشور ما است، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه برنامه‌های توسعه کشور همیشه تحت نفوذ قدرتمداران بوده، هیچ وقت توسعه متوازن انجام نشده و پایدار هم نبوده است.

شافعی ابراز داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان همه مردم ایران هستند بنابراین اگر برنامه توسعه‌ای انجام می‌شود باید توسعه متوازن در کل کشور را ببینیم به همین دلیل است که دور باطل محرومیت در برخی از نقاط کشور مرتب ادامه دارد.

پیچیدن نسخه‌ای واحد برای کل کشور غیرمنطقی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: با توجه به تنوع اقلیمی، قومیتی و طبیعی‌ ایران آیا منطقی است که در تهران بنشینیم و یک نسخه‌ برای کل کشور بنویسیم و ابلاغ کنیم و بگوییم این را اجرا کن، این امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس به این امر توجه کنند که در کنار اجرا، تهیه و تولید برنامه‌های منطقه‌ای و پیوند به برنامه‌های ملی باید دیوار ستبر قدرت مرکزی را بشکنیم و قدرت در کشور و استان‌ها توزیع شود و باید به استانداران و مدیران دولتی استانی به عنوان والیان کشور نگاه کنیم.

شافعی ادامه داد: صادرکننده ما برای چاپ یک برچسب برای کالای خود باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برود و کار او در ارشاد استان انجام نمی‌شود از این قبیل موارد در کشور بسیار فراوان داریم.

وی بیان داشت: در کشورهای اطراف خود می‌بینیم عده‌ای در صادرات زمین خورده اند و عده‌ای بالا رفته‌اند و عده‌ای جای آنها را گرفته‌اند که علت آن ناپایداری سیاست‌گذاری‌ها است.

شافعی تصریح کرد: در دولت گذشته شاهد بودیم کالایی که از کرمان به سمت افغانستان حرکت می ‌کرد در طول مسیر تغییر سیاست رخ می داد و باید کالا برمی‌گشت؛ با چنین روالی نمی‌توانیم در صادرات و دیگر بخش‌ها توسعه پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: بزرگترین مشکلی که در فعالان اقتصادی وجود دارد محیط نامطمئن است که باید برای آن فکری کنیم و ضمن ادای احترام و قدردانی از صادرکنندگانی که با وجود همه مشکلات همچنان در میدان هستند، باید بگویم ما عددی در صادرات دنیا نیستم و سهم ما از تجارت جهانی ۰.۲۴ درصد است.

رئیس اتاق بارزگانی، صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی ایران عنوان کرد: هر تن صادارت ما ۳۴۱ دلار و ارزش هر تن واردات ما یک‌هزار و ۳۰۸ دلار است یعنی کالاهای که صادر می کنیم بخش عظیم آنها کارهای سنتی با ارزش افزوده پایین و بعضی ها هم به صورت خام فروشی است.

شافعی افزود: تنها یک درصد از صادرات ما با تکنولوژی بالا و مبتنی بر کارهای دانش بنیان است، صادرات موفق پشتوانه تولید قوی می‌خواهد و تا زمانی که تولید قوی نشود و نمی‌توانیم در میدان رقابت عرض‌اندام کنیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.