خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۲۹۲۲

سه اتفاق بورسی در روز احیای شاخص

سه اتفاق بورسی در روز احیای شاخص

امروز شاخص کل بورس با افزایش 95 واحدی در رقم 182 هزار واحد جای گرفت،چه اتفاقاتی باعث رشد شاخص بورس شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از پایان روزهای پرتلاطم بورس در روز گذشته، امروز چهارشنبه (25 مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 12963 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 95 واحد در رقم 182929 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 5089 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش هفت واحد در رقم 2020 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای دلر، های‌وب، رمپنا، شیراز، کسرام، شبریز، دشیمی، کاوه، شبندر، پکرمان، ونفت، دفارا، بنیرو، خساپا و فارس صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «تاپیکو، شبندر، مبین، رمپنا، اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فولاد، وغدیر، فملی، ومعادن، خودرو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «فولاد، وتجارت، وسینا، تاپیکو، وبملت» بود و نمادهای «ساراب، های‌وب، رمپنا، پارند، ختوقا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

فولاد روابط تجاری با آمریکا ندارد

بورس در جریان معاملاتی امروز در همان نیم ساعت ابتدایی فعالیت بیش از دو هزار واحد فروریخت، اما رفته رفته با جمع‌آوری صفوف فروش بهبود پیدا کرد و به قله 182 هزار واحد برگشت.

به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، امروز بازار تحت تاثیر خبر تحریم‌های گروه بانکی و شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود، اما در همان ابتدای فعالیت شرکت فولاد در سامانه کدال شفاف‌سازی و اعلام کرد که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روند فعالیت این شرکت نخواهد داشت.همچنین بانک ملت نیز واکنش مشابهی نشان داد.

ارز مبادلات تجاری بانک پارسیان دلار نیست

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، بانک پارسیان نیز در خصوص تحريم‌های جديد عليه این بانک اقدام به شفاف‌سازی در سامانه کدال کرد. در این اطلاعیه آمده است که بر اساس سياست‌های پيش نگرانه بانک پارسيان همسو با بانک مرکزی فعاليت‌های بين‌المللی اين بانک با ارز دلار و کشور آمريکا سال‌ها است که متوقف شده و بر اساس بازارهای هدف صادرکنندگان و واردکنندگان که عمدتا در اروپا و آسيا متمرکز هستند و با استفاده از ساير ارزها صورت می‌پذيرد، بنابراين با توجه به تفاهمات دولت با اين کشور‌ها و پروتکل‌های تنظيمی در خصوص مبادلات مالی با اين ارزها تحريم مذکور تاثيری در فعاليت‌های اين بانک نخواهد داشت.

همچنین در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه عرضه اولیه سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با نماد زپارس بود که سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر ۳۰۰ سهم بوده و دامنه ثبت سفارش در کف قیمت 3200 ریال و سقف قیمت 3500 ریال است.

سه اتفاق مثبت امروز بازار سرمایه

مجید مویدی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص رشد بیش از دو هزار واحدی شاخص کل در آخرین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: در نیمه دوم جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم. اولین نکته‌ای که در جریان معاملاتی امروز بورس شاهد بودیم این بود که سهامداران دیگر کمتر اسیر هیجانات می‌شوند و معقول‌تر و با حوصله‌تر تصمیم می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه دومین نکته‌ای که شاهد بودیم این بود که حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ و لیدر بازار رفتار بسیار خوبی داشتند و باعث شدند که بازار از پایین به بالا حرکت کند و اتفاق بسیار خوب و مهمی را رقم زدند.

مویدی افزود: همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه سومین نکته‌ شفاف‌سازی اول وقت و بسیار جالب فولاد در مورد بی تاثیر بودن تحریم‌های جدید آمریکا بود که باعث مثبت شدن روند امروز بازار سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اخبار تحریم‌هایی که دیشب دست به دست می‌شد، تصریح کرد: متاسفانه به نظر می‌رسید که عده‌ای سعی در پر رنگ کردن آن داشتند، اما یک توضیح خیلی ساده می‌شود در مورد این خبر تحریم‌ها داشت مبنی بر اینکه از مدت‌ها قبل بنا بود که کشور در 13 آبان ماه سال 97 و در دور دوم و با تمام قدرت توسط آمریکا تحریم شود و حالا به این موضوع فکر کنیم در آستانه 13 ماه آبان که بنا است به صورت کلی تحریم شویم لیست کردن تعدادی شرکت و بانک چه اهمیتی دارد؟ بالاخره این اتفاق در روز مشخص خواهد افتاد و این لیست کردن‌ها و نام بردن‌ها بی‌تاثیر و گاها مضحک است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.