کد مطلب: ۳۱۶۸۸۲

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷

سه دلیلی که شریعتمداری را وزیر کار کرد

سه دلیلی که شریعتمداری را وزیر کار کرد

روزنامه‌های دنیای اقتصاد، جوان و خراسان هر کدام از زاویه دید خود به بررسی اتفاقات شب گذشته بهارستان پرداخته‌اند. روزنامه همشهری نیز از تونل جدید ضدتحریم بین ایران و اروپا خبر می‌دهد.

شب گذشته نمایندگان به هر چهار وزیر پیشنهادی دولت رای اعتماد دادند تا تکلیف چهار وزارتخانه بی‌وزیر اقتصاد، راه‌و‌شهرسازی، کار و صمت مشخص شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های امروز هر کدام از دید خود به بررسی شب داغ بهارستان پرداخته‌اند. روزنامه خراسان با عنوان « تکمیل تیم اقتصادی دولت » اشاره می‌کند که نمایندگان مجلس به سه چهره جدید و وزیر ناموفق رای اعتماد دادند.

منظور خراسان از وزیر ناموفق اشاره به عملکرد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که روز گذشته نیز مورد سوال نمایندگان قرار گرفت.

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان « کار راحت دولت در راه ساماندهی به اقتصاد و تجارت کشور » اشاره می‌کند که نمایندگان مجلس به هر چهار وزیر پیشنهادی رای بالا دادند تا هر گونه بهانه برای اداره کشور را از دولت بگیرند.

جوان در ادامه اشاره می‌کند که خود رئیس‌جمهور نیز در جلسه مجلس عنوان کرده که دیگر مردم از ما بهانه‌ای برای اداره کشور نمی‌پذیرند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با عنوان « اعتماد بهارستان به تعویضی‌های پاستور » به بررسی اتفاقات شب گذشته بهارستان پرداخته است. این روزنامه در مورد نظر فراکسیون‌های مختلف در مورد وزرا پیشنهادی می‌نویسد: براساس آنچه از گفت‌وگوی نمایندگان در راهرو‌های مجلس شنیده شد، فراکسیون مستقلین یعنی اصولگرایان معتدل، بیش از دو فراکسیون دیگر بر سر دادن رای اعتماد به هر ۴ وزیر پیشنهادی به اجماع رسیدند و از منظر فراکسیونی، درباره هر ۴ وزیر پیشنهادی رای موافق داشتند.

دنیای اقتصاد به موضوع رای آوردن محمد شریعتمداری اشاره کرده و سه عامل را در اعتماد نمایندگان به وی دخیل می‌داند. چرا که عملکرد وی در وزارت صمت با انتقادات فراوانی روبرو بود و این انتظار می‌رفت که نماندگان نظر دیگری در مورد وی داشته باشند.

این ورزنامه در موررد دلیل اول می‌نویسد: نخستین عامل، رایزنی‌های گسترده او با نمایندگان است، چنانکه گفته شد، دو فراکسیون امید و مستقلین درباره او نظر موافق داشتند و فراکسیون ولایی که اصلی‌ترین مخالف دولت در مجلس است نیز رسما با او اعلام مخالفت نکرد.

دنیای اقتصاد دلیل دوم برای رای آوردن شریعتمداری را اینگونه بیان می‌کند: عامل دوم، نامه‌ای از وزارت اطلاعات است که یکی از نمایندگان مجلس در حمایت از شریعتمداری در صحن علنی قرائت کرد، هرچند طی هفته‌های اخیر و به‌ویژه دو شب گذشته ادعاهایی مبنی‌بر نقش شریعتمداری در برخی موارد مشکوک به فساد، مطرح شده بود اما عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر، در حمایت از محمد شریعتمداری، نامه معاون وزیر اطلاعات درباره نقش شریعتمداری در برملاسازی فساد ثبت‌سفارش خودرو را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

در نهایت دنیای اقتصاد در مورد دلیل سوم می‌نویسد: سومین عامل موفقیت شریعتمداری در کسب رای موافق، به موضوع حمایت رئیس دولت اصلاحات از حضور او در وزارت کار بازمی‌گردد، برخی خبرها از اثر مثبت این حمایت در تغییر رای برخی نمایندگان اصلاح‌طلب عضو فراکسیون امید حکایت داشت.

اما از موضوع استعفا که بگذریم، رونمایی از تونل ضد تحریم در هفته آینده، گزارشی است که روزنامه همشهری به آن پرداخته است.

همشهری می‌نویسد: شواهد نشان می‌دهد که ایران و اروپا برای رونمایی از تونل مالی ویژه‌ای برای خنثی‌سازی اثر تحریم‌های آمریکا و هموار شدن راه تجارت با جهان آماده می‌شوند.

این روزنامه به نقل از رئیس بانک مرکزی می‌نویسد: جزئیات کانال ضد تحریم، هفته آینده در جریان یک نشست در شهر بروکسل بلژیک، مقر اتحادیه اروپا رونمایی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.