کد مطلب: ۲۶۶۴۴۰

مقام مسئول در بنادر خبر داد:

سواپ سه ماهه نفت از ترکمنستان به ۶۷ هزار تن رسید

سواپ سه ماهه نفت از ترکمنستان به ۶۷ هزار تن رسید

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: طی سه ماهه گذشته از طریق این بندر ۶۷ هزارتن سوآپ نفت خام از ترکمنستان به مقصد عراق وافغانستان انجام شده است.

سیاوش رضوانی در نشست خبری معرفی همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر که ۲۰ و ۲۱ تیرماه در بندر امیرآباد برگزار می شود، گفت: نمایندگان بخش بنادر ۵ کشور ساحلی ایران، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در این همایش حضور خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،رضوانی افزود: بندر امیرآباد بزرگترین بندر در میان کل بنادر حاشیه دریای خزر با ۱۵ پست اسکله عملیاتی است که یکی از اسکله‌ها به صورت row-row بوده و قطار در این اسکله وارد کشتی می‌شود که پس از بارگیری مجدد به شبکه ریلی بر می‌گردد. از این نوع اسکله صرفا ایران، روسیه و قزاقستان در میان کشورهای حاشیه دریای خزر دارا هستند.

مدیرکل بندر امیرآباد با بیان اینکه اسکله row- row با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی تا شهریورماه امسال به بهره برداری می‌رسد، ادامه داد: در حال حاضر دولت در بندر امیر آباد ۶۷۰ میلیارد تومان و بخش خصوصی ۱۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است که شامل ۳۰ سرمایه‌گذار می‌شود و تاکنون ۴ کارخانه افتتاح شده است.

رضوانی بندر امیرآباد را بزرگترین بندر تخلیه و بارگیری غلات در شمال کشور عنوان و تصریح کرد: ۲۶۰ هزار تن ظرفیت سیلو در این بندر است که ۷۰ درصد تخلیه و بارگیری غلات در استان‌های شمالی از طریق این بندر انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، بندر امیرآباد ۱۰۶۰ هکتار وسعت داشته و ۶۷ درصد صادرات بنادر شمالی کشور شامل ۵ بندر درحاشیه دریای خزر از بندر امیرآباد انجام می‌شود.

وی با اشاره به همجواری دو جزیره توریستی میان کاله و آشوراده در شرق استان مازندران با بندر امیرآباد، اظهار داشت: زون ۲۵ هکتاری گردشگری در شرق بندر امیرآباد به دست بخش خصوصی اجرا شده که به فعالیت خدمات گردشگری در این بندر می‌پردازد.

مدیرکل بندر امیرآباد با اشاره به فعالیت بندر نکا به عنوان یکی از بنادر زیرمجموعه اداره کل بنادر امیرآباد، یادآور شد: این بندر پس از توقف ۴ ساله، مجددا سوآپ نفتی را از سر گرفته که از ۱۲ مردادماه سال گذشته، سوآپ نفتی به کشورهای عراق و افغانستان انجام می‌شود. در این عملیات از ترکمنستان در سه ماهه گذشته، ۱۰ فروند شناور حامل فرآورده های نفتی مشتمل بر ۶۷ هزار تن نفت خام به بندر امیرآباد انجام شده و معادل همین میزان نفت از نفت خام ایران به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود.

رضوانی با اشاره به احداث ۲۵ کیلومتر ریل در داخل اراضی بندری امیرآباد و احداث خطوط ریلی به داخل کارخانه‌های موجود در این بندر گفت: کارخانه تولید گچ ترکیه‌ای چند سال است که در این بندر افتتاح شده و با استفاده از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، اقدام به واردات مواد اولیه و سپس صادرات محصول تولیدی خود به کشورهای آسیای میانه می‌کند.

مدیرکل بندر امیرآباد عمق اسکله اصلی این بندر را ۶ متر عنوان کرد و اظهار داشت: کشتی‌های با ظرفیت ۶۵۰۰ تن می‌تواند در این بندر تحویل بگیرند. همچنین ظرفیت کل اسکله های بندر امیرآباد ۷.۵ میلیون تن است که قرار است به زودی ۹ پست اسکله دیگر به ۱۵ اسکله فعلی اضافه شود.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۳۸۰۰ هزار تن انواع کالا از بندر امیرآباد تخلیه و بارگیری شد و قرار است در همایش ۲۰ تیرماه ظرفیت‌های جدید بندر امیرآباد برای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.