کد مطلب: ۴۳۹۳۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سودآوری ۸ میلیون تومانی عرضه‌های اولیه در سال ۹۸

سودآوری ۸ میلیون تومانی عرضه‌های اولیه در سال ۹۸

در سال ۹۸ شاهد ۲۴ عرضه اولیه در بورس بودیم که خرید آنها در مجموع هفت میلیون تومان نقدینگی لازم داشت، مجموع ارزش این سهام در پایان سال ۹۸، بیش از ۱۵٫۵ میلیون تومان بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال ۹۸ در مجموع شاهد ۲۴ عرضه اولیه بودیم که ۱۰ مورد از آنها در ۲ ماه پایانی سال اتفاق افتاد. در این میان، سه عرضه اولیه نوری (پتروشیمی نوری)، تاصیکو ( سرمایه گذاری صدر تامین) و جم‌پیلن ( پلی‌پروپیلن جم) به ترتیب با یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، یک میلیون و ۸۲ هزار تومان و یک میلیون ۸ هزار تومان بزرگترین عرضه اولیه‌های سال گذشته بودند.

بررسی این نمادها نشان می‌دهد که بسیاری از آنها پس از یک یازدهی اولیه کوناه مجددا پس از مدتی روندی صعودی در پیش گرفته و در نهایت بازدهی خود را چندین برابر کردند. به عنوان مثال تاصیکو که پس از بازدهی ۲۰ درصدی اولیه صف خرید خود را شکسته شده دید تا پایان سال ۹۸، بازدهی ۱۸۰ درصدی را از خود به جای گذاشت. درهاور نیز پس از ۲۰۰ درصد بازدهی اولیه، امسال را با بازدهی ۱۵۴۰ درصدی به پایان رساند.

در مجموع عرضه اولیه‌های سال ۹۸ معادل ۷ میلیون تومان نقدینگی لازم داشت که در صورت نگهداری همه این عرضه اولیه‌ها تا پایان سال، ارزش این سهام بالغ بر ۱۵ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان بوده است. این ارقام بدین معناست که کل عرضه اولیه‌های امسال در مجموع و با احتساب میزان سهمیه هر فرد می‌توانست بازدهی ۱۱۹ درصدی و سودی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

5 1

این بازدهی در حالی رخ داده که عرضه اولیه‌های کوچک و پشت سر هم پایان سال، موجب اعتراض بسیاری از فعالان بورسی شده و صدای سهامداران خرد را نیز درآورده بوده. بسیاری نیز نسبت به عملکرد ضعیف کارگزاری‌ها در قبال این عرضه‌ها معترض بودند.

با این حال، به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران بورس همچنان نسبت به عرضه اولیه‌های پی‌درپی اقدام کرده و در سال جدید نیز شاهد عرضه اولیه بسیاری از سهام شرکت‌های بورسی باشیم. تصمیمی که در جهت جذب سرمایه بیشتر و با حمایت مقامات اقتصادی کشور انجام خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید

    سال پیش حدود 108درصد بورس بازدهی داشته به نظرم کسانی هم که در بازدهی اولیه فروختند ضرر نکردند کل بورس بازدهی خوبی داشته

  • حسینی

    باسلام من اصلا ازبورس چیزی نمیدونم چطوری میشه سهام خریدوفروش کرد

    • مرتضی

      اینترنت سجام ثبت نام کن،اینترنت کارگزاری هم ثبت نام کن،برو دفتر پیشخوان دولت احراز هویت سجام و کارگزاری هردو رو انجام بده،کد بورسی بعد چند روز میاد به ایمیلت…
      کارگزاری آگاه و مفید با پیشخوان های دولت قرارداد دارن و احتیاجی به رفتن به خود کارگزاری نیست…
      من آگاه رو توصیه میکنم کد بورسی رو زودتر میده و تلفن های هم همیشه جواب میدم ولی مفید یه خورده بی خیال هستن تو جوابدهی…

  • ناشناس

    به نظرم این بورس به طور شدید خواهد ریخت.

  • ناشناس

    پس چرا وضعیت ما تغییری نمی کنه
    مردم هنوز تحت فشار و فقر ووضع بد اقتصادی هستن

  • ناشناس

    گوش اگر گوش ی احمق و ناله اگر ناله من
    انچه نه دیده ونه شنیده شود فریاد است
    عرضه اولیه خرید کارگزاری من ((سی وهشت سهم))
    علییییی برکت الللله…

  • ناشناس

    اولا عرضه اولیه مقدارش بسیار کم ودوم اینکه بعد از تعلق
    گرفتن عرضه اولیه از فردای ان روز هر چه تلاش میکنم
    موفق به خرید ان سهام نمیشوم احمد

    • ناشناس

      غیب گفتی

  • حسین

    همینطور که مشخصه دو دسته در بورس فعالیت دارن یکی حقیقیا و دیگری حقوقیا ، که غالب حقیقیا از افراد تازه وارد و یا افرادی که اطلاعی زیاد از بورس ندارن، هستند که یه یه سری افراد پول دار و صاحب نفوذ که رانت دارن و علاوه بر اینکه عرضه های اولیه را مال خود میکنند و به دیگرانی مثل من که تا حالا نتونستم یه عرض اولیه بخرم !!!!از افراد تازه وارد هم کسب درآمد میکنن و در اینجا فقیر فقیرتر و پولدار پولدارتر میشه. این مسئله را کی باید رسیدگی کنه؟

    • ناشناس

      همه از خودشون هستند

  • ناشناس

    عرضه اولیه رو حداقل باید 6ماه نگه داشت ولی یه عده رفتن تو صف فروش پیزد آریا وپویا. متاسفم

  • کاکتوس

    هی گفتن سال های قبل هر نماد بورس و عرضه اولیه ها چند صد درصد سود دادن ، ما که ۹ ماهه وارد بورس شدیم فقط ضرر بوده و آمار یا دروغه یا جهت گول زدن امثال ما !!!!
    عرضه اولیه ها نزدیکه وارد ضرر بشن

  • کاکتوس

    امروز ۶ آذر ۹۹ تقریبا عرضه اولیه ها نزدیکه وارد ضرر بشن!!!
    این هم از عرضه اولیه ها…. شانس ما