خبر مهم:

کد مطلب: ۵۳۶۴۷۳

روند نرخ سود در بازارهای مالی هفته نخست اردیبهشت

روند نرخ سود در بازارهای مالی هفته نخست اردیبهشت

در هفته نخست اردیبهشت ماه، نرخ سود بازارهای مالی تغییراتی گوناگون را ثبت کرده که در مهم‌ترین آنها وام مسکن با گرانی همراه بوده و نرخ سود بین بانکی نیز به کمترین میزان خود در سال جدید رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی بازارهای مالی در هفته جاری نشان از دو کاهش و یک افزایش داشته است. نرخ سود بازار باز نیز برای دوزادهمین هفته متوالی در همان حد ۱۹٫۸ درصد باقی ماند و تغییر را تجربه نکرد.

نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می‌دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تقریبا در حد ۲۱ درصد تنزل پیدا کرده و تا اوراق سه ساله در بالاتر از ۲۳ درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می‌دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که در هفته گذشته در سطح ۲۲ درصد قرار گرفته بود دوباره در هفته اخیر روندی نزولی داشته و در نهایت در محدوده ۲۱ درصد قرار گرفته است. رفتار این بازار تقریبا نزولی بود اما این رفتار در سررسیدهای دو ساله و سه ساله این گونه نبود.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه برخلاف اوراق یکساله مسیری صعودی را سپری کرده و از پایین‌تر از ۲۲ درصد در چهارشنبه هفته قبل با افزایشی ملایم به حد ۲۲٫۲ درصد نزدیک شده و رفتاری تقریبا صعودی داشته است.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق اما صعودی‌ترین مسیر را به ثبت رسانده است. در نهایت هم با رفتار صعودی خود از سطح ۲۲ درصد درهفته قبل به ۲۳٫۵ درصد افزایش پیداکرد.

بنابراین تنها روند نزولی اوراق مربوط به اوراق با سررسید یک ساله بوده که کاهشی محسوس را ثبت کرده است.

1 4

نرخ سود وام مسکن

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند بدون ایستادن درصف از بانک مسکن وام استقراض کنند. هر کدام از این اوراق هزینه‌ای دارد که در بازار خرید و فروش آن مشخص می‌شود.

اعتبار این اوراق ۵۰۰ هزار تومان بوده که با این اعتبار مجردها می‌توانند با سقف خرید ۲۸۰ ورق نهایتا ۱۴۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن اخذ کنند. در صورتیکه این سقف برای متاهلین ۴۸۰ ورق و ۲۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن می‌تواند نمایان‌کننده هزینه این وام برای متقاضیان باشد. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه هفته قبل این متغیر در حد ۲۰ درصد بوده و به کمترین حد خود از ابتدای هفته جاری تا کنون رسیده بود باز هم روندی افزایشی پیدا کرده و اکنون به ۲۰٫۳ درصد رسیده است.

بنابراین تا کنون هفته اخر فروردین ارزانترین هفته وام مسکن بوده که پس از آن در هفته نخست اردیبهشت روندی افزایشی به خود گرفته است.

نرخ سود برای استقراض شبانه

در صورت برخورد جدی بانک‌ها به کسری نقدینگی، آنها مجبور به استقراض از یکدیگر هستند. بازاری که برای تامین کسری نقدینگی سریع بانک‌ها است به بازار شبانه معروف است.

در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. این دادو ستد البته با فاصله زمانی کوتاه و نرخ سود مشخصی انجام می‌شود. در هفته اخیر آمارهای بانک مرکزی از وضعیت نرخ سود در بازار بین بانکی نشان از کاهش نرخ سود از حد ۱۹٫۸۲ درصد به ۱۹٫۷۶ درصد در این مدت داشته است. این پایین‌ترین نرخ سود ثبت شده در بازار بین بانکی در هفته‌های سال جدید بوده است.

نرخ سود بازار باز؛ ۱۲ هفته ثابت

بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانک‌ها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می‌پردازد.

این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. تنظیم نرخ سود بین بانکی به منظور رسیدن به رقمی مشخص بوده که در هدفگذاری نرخ تورم نیز دخیل خواهد بود. بنابراین این بازار می‌تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثرگذار باشد.

نگه داشتن نرخ سود در موقعیت هدف می‌تواند از تورم کاسته و در غیر این صورت بر تورم اضافه کند. در حقیقت در انتها تاثیر این بازار بر قدرت خرید مردم و وضع معیشتی آنهاست.

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته ۱۹٫۸ درصد و در هفته اخیر نیز در همان حد باقی مانده است. این دوازدهمین هفته از برگزاری این بازار بوده که نرخ سود ثابت مانده است.

با این وجود مطالعه گزارش بانک مرکزی از عملیات بازار باز در هفته جاری نشان از عدم بسط نقدینگی در این بازار داشته و بنابراین هفته‌ای انقباضی را رقم زده است.

درنهایت به علت عدم بسط پول نرخ مداخله بانک مرکزی در بانک‌ها در همان حد سود اعتبارات قاعده‌مند یعنی ۲۲ درصد بوده و با هفته‌های دیگر قابل مقایسه نخواهد بود.

2 3

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.