خبر مهم:

کد مطلب: ۱۱۹۶۵۶

سود منطقی در بازار سرمایه مستلزم تحلیل دقیق بورس

سود منطقی در بازار سرمایه مستلزم تحلیل دقیق بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هرچقدر بتوان اخبار بازار سرمایه را بر اساس متغیرهای اقتصادی شکل داد، ماندگاری و پایداری این تحلیل‌ها بیشتر خواهد شد. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز کشور بیشتر از هر زمان دیگری به تحلیل نیاز دارد؛ به این معنا که در بعضی مواقع، افراد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هرچقدر بتوان اخبار بازار سرمایه را بر اساس متغیرهای اقتصادی شکل داد، ماندگاری و پایداری این تحلیل‌ها بیشتر خواهد شد.

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز کشور بیشتر از هر زمان دیگری به تحلیل نیاز دارد؛ به این معنا که در بعضی مواقع، افراد با اتکا به تحلیل‌های خودشان خرید و فروش انجام داده و سودهایی را دریافت می‌کنند که قطعا باعث خوشحالی فعالان بازار است؛ اما با وجود این، توزیع سودها زمانی که مبتنی بر تحلیل باشد می‌تواند منطقی‌تر و عادلانه‌تر کار را پیش برد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: هرچقدر بتوان اخبار بازار سرمایه را بر اساس متغیرهای اقتصادی شکل داد، ماندگاری و پایداری این تحلیل‌ها بیشتر خواهد شد.

وی که در مراسم رونمایی از سایت دنیای بورس سخن می‌گفت، افزود: رسانه‌هایی در بازار سرمایه پایدار خواهند بود که اخبار صحیح منتشر کنند؛ به این معنا که در انتشار اخبار، صحت بسیار مهم‌تر از سرعت است و رسانه‌هایی که اخبار صحیح منتشر می‌کنند ماندگار خواهند بود؛ این در حالی است که توجه به صحت اخبار، مرز و سد انتشار شایعه است، به این معنا که انتشار شایعات علاوه بر اینکه به دیگران آسیب خواهد زد اعتبار رسانه‌ای را نیز مخدوش می‌کند.

رئیس سازمان بورس معتقد است که شایعات در وهله اول ممکن است به دیگران آسیب وارد کند، اما در مرحله دوم بزرگ‌ترین‌ ضربه را به رسانه می‌زند. با این وجود موضوعی که باید مورد توجه تمام ارکان بازار سرمایه قرار گیرد این است که به جای کمک گرفتن از رسانه‌ها برای عرضه عملکرد به مردم، به آنها تکیه شود تا فرهنگ‌سازی صحیح در بازار سرمایه رواج یابد. بدین معنا که رسانه‌ها و ارکان بازار باید فرهنگ سهامداری و تحلیلگری را به خوبی توسعه بخشند.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد رسانه‌ها امروزه دیگر وسیله‌ای برای تبلیغ مدیرها نیستند، بلکه رسانه وسیله‌ای برای فرهنگ‌سازی، گسترش و ترویج هر حوزه به شمار می‌رود. باید بتوانیم اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کنیم و با انتشار اخبار دقیق و صحیح، فضا را بر شایعات تنگ کرده و باعث شویم اعتماد سرمایه‌گذاران به اخبار صحیح جلب شود. این موضوع می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که سرمایه‌گذاران در فضای عقلانی و عقلایی تصمیم بهتری بگیرند.

همچنین در این مراسم، حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس با اشاره به صنعت رسانه گفت: در کشورهای پیشرفته بعد از رشد انفجاری روزنامه‌های دیجیتال و توسعه وب، روزنامه‌های کاغذی با نرخ رشد چندانی مواجه نشدند که این کاهش نرخ رشد در بخش‌های مختلف به خوبی مشهود است. این در حالی است که آمارها نیز نشان می‌دهد صنعت روزنامه نگاری در کشورهای پیشرفته از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۹ رشد سالیانه درآمدی ۷ درصد داشته است و این رشد از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به ۵/ ۰ درصد رسیده و بعد از آن منفی بوده است.

عبده تبریزی افزود: کاهش تیراژ برای روزنامه‌ها به این معنی نیست که صنعت رسانه روبه افول است، بلکه به این معناست که نوع فعالیت آنها در حال تغییر کردن است.

همچنین حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس تهران گفت: راه‌اندازی نهادهای جدید اطلاع رسانی و تخصصی در حوزه بازار سرمایه از قبیل سایت دنیای بورس، این هشدار را به جامعه می‌دهد تا از تحلیل‌های سطحی دست بردارند و به سمت تحلیل و نظرات دقیق و اثرگذار بر عملکرد شرکت‌ها حرکت کنند تا به این ترتیب اقدامی مثبت و اساسی در راستای توسعه بورس برداشته شود.

وی در ادامه افزود: رسانه‌ها در سال‌های اخیر نقش مهمی در حرکت بازار سرمایه داشته‌اند و به ویژه در سال‌های اخیر با توجه به رشد تکنولوژی و ایجاد و گسترش شبکه‌های اجتماعی، تاثیر رسانه‌ها افزایش یافته؛ این در حالی است که انتخاب رسانه مهم‌ترین عامل در توسعه بازار است که البته برای رسیدن به بازاری مطلوب باید مخاطبان بدانند که از چه شبکه‌ای استفاده کنند و در واقع کدام رسانه به بیان واقعیت می‌پردازد.

قالیباف اصل ادامه داد: توسعه رسانه‌ها از قبیل اقدام اخیر دنیای اقتصاد نه تنها به افزایش اطلاع‌رسانی می‌انجامد بلکه باعث افزایش شفافیت در بازار خواهد شد. رسانه‌ها این امکان را فراهم می‌سازند تا اطلاع رسانی از مسیر مثبت و صحیح در جریان باشد و همچنین به ایجاد فرهنگ‌سازی کمک شایانی می‌کنند.

مدیر عامل شرکت بورس یکی از کارهای مهم در حوزه رسانه را اطلاع رسانی دستاوردها و موفقیت‌های حاصل شده در بازار سرمایه دانست و گفت: در جریان واگذاری‌های اصل ۴۴، رسانه‌ها نقش بسیار مهمی داشتند و باعث شدند تا بازار سرمایه در مرکز توجهات قرار گیرد. قالیباف ادامه داد: طبیعتا در حوزه اخبار، نوآوری و ابزارهای جدید نیز نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و کاهش «عدم تقارن اطلاعاتی» از مهم‌ترین دستاوردهای رسانه‌های تخصصی است. به این معنا که افراد مختلف بتوانند دسترسی یکسانی به رویدادها و تحلیل‌های آنها داشته باشند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانیم رسانه‌های فاخر بیشتری در کشور داشته باشیم، از این منظر که برد رسانه‌های ما با رسانه‌های بین‌المللی برابری کند.

به گزارش مهر،همچنین حامد سلطانی‌نژاد، مدیر عامل بورس کالا نیز با اشاره به انتشار ابزارهای جدید به خصوص ابزار مشتقه در بازار سرمایه گفت: انتشار چنین ابزارهایی نیاز دارد که بازیگران بازار افزایش یابند. در این خصوص رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی دقیق نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. وی در ادامه گفت: تحقق چشم‌اندازهای بورس کالا با توجه به طرح‌های توسعه‌ای نیازمند همکاری رسانه‌ها است. بورس کالا اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری رسانه‌ها است تا بتواند به یک نهاد بزرگ ملی تبدیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.