کد مطلب: ۴۷۳۳۰۷

سودآوری قابل‌توجه پالایشگاه‌ها با دستورالعمل اخیر

سودآوری قابل‌توجه پالایشگاه‌ها با دستورالعمل اخیر

مدیر امور مجامع و سهام شرکت نفت و گاز پارسیان، ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی از سوی وزارت نفت را موجب سودآوری قابل‌توجهی پالایشگاه‌ها دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر امور مجامع و سهام شرکت نفت و گاز پارسیان، ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی از سوی وزارت نفت را موجب سودآوری قابل‌توجهی پالایشگاه‌ها دانست و گفت: ۵۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی تبریز توسط پالایشگاه تبریز خریداری شده و این عامل پس از عرضه اولیه پتروشیمی تبریز، سودآوری مناسبی را برای پالایشگاه تبریز به همراه دارد.

قاسم منظری توکلی در تحلیل تاثیر دستورالعمل اخیر قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها بر سودآوری شرکت‌های پالایشی بیان کرد: بر اساس دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی که از سوی وزارت نفت به شرکت‌های پالایشی ابلاغ شده است، مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله‌های صادراتی منطقه‌ای(دبی، عمان و برنت دریای شمال) به میانگین محموله‌های صادراتی نفت ایران که عمدتا از نرخ‌های پیشین کمتر است، تغییر کرد.

وی ادامه داد: مبنای محاسبه نرخ پنج فرآورده اصلی است و سوخت‌های هوایی نیز به جای میانگین فوب خلیج فارس، نرخ میانگین وزنی ماهانه قیمت فروش صادراتی فوب ایران(اعم از زمینی و دریایی) خواهد بود. هر چند تاکنون نرخ‌های سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت نفت اعلام نشده است، اما براساس سوابق، پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که در شرایط بدبینانه حداقل یک دلار به ازای فرآورش هر بشکه نفت خام به سودآوری شرکت‌های پالایشی نسبت به سنوات قبل اضافه خواهد شد که این موضوع سودآوری قابل‌توجهی برای پالایشگاه‌ها در بر خواهد داشت.

توکلی در پاسخ به این پرسش که میانگین نرخ ارز نیمایی مبنای محاسبات نفت خام و فرآورده‌ها در سال ۱۳۹۸ چه عددی بوده و اکنون نرخ نیما مبنای محاسبه نفت خام و فرآورده‌ها در سال ۱۳۹۹ چه عددی است، اظهار کرد: میانگین نرخ ارز نیمایی در سال ۱۳۹۸ به ازای هر دلار ۱۱۰ هزار ریال و هم اکنون حدود ۱۹۵ هزار ریال است که این موضوع نیز با توجه به کرک اسپرد (سود حاصل از پالایش) مثبت در اکثر فرآورده‌های تولیدی، بر سودآوری پالایشگاه‌ها اثر مثبت خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.