کد مطلب: ۴۰۳۷۷۳

سومین جلسه محاکمه گروه عظام برگزار شد / کارشناسان ارشد محیط زیست وارد پرونده می‌شوند

سومین جلسه محاکمه گروه عظام برگزار شد / کارشناسان ارشد محیط زیست وارد پرونده می‌شوند

سومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو صبح امروز ۱۴ مهرماه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدا گفت: در مورخ ۹۸.۷.۱۴ شروع سومین جلسه محاکمه متهمین گروه عظام به مدیریت عباس ایروانی را در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی با حضور مستشاران دادگاه، وکلای مدافع و نماینده دادستان را به صورت علنی اعلام می‌کنم.

قاضی صلواتی مفاد مواد ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آیین‌دادرسی کیفری را قرائت و از متهم ردیف دوم امیررضا رفیعی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

قاضی صلواتی گفت: امیررضا رفیعی متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم خاتمی‌پور.

قاضی از متهم خواست تا دفاعیاتش را بیان کند.

متهم رفیعی مدعی شد: در خصوص اظهارات نماینده دادستان که شرکت سازه‌پویش به گرانفروشی متهم شده است باید بگویم این شرکت بسیاری از قطعات را با قیمت مناسب تولید کرده است. ECU موتور TU۵ که ۱۱۵ یورو خریداری می‌شد به ۷۵ یورو و سپس به ۶۸ یورو کاهش یافت که این امر باعث شد تا حدود ۱۵۰ میلیون یورو طی ۱۰ سال ارز از کشور خارج نگردد و امیدوارم که دادگاه با بررسی کارشناسانه و دقیق از بنده رفع اتهام نماید.

وی در خصوص اتهام مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته به میزان ۲۰۱ میلیون ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، گفت: بنده طی دو مقطع مدیرعامل شرکت سازه‌پویش بودم و بسیاری از اتهامات در زمان مدیریت بنده رخ نداده است و قادر به پاسخ‌گویی نیستم، لذا تقاضا دارم گمرک مدارک شکواییه ارائه کند تا پاسخ لازم را ارائه نمایم.

رفیعی در خصوص وارونه جلوه دادن موضوع تعرفه‌ها بیان کرد: تا پایان سال ۹۵ شرکت از تعرفه ۵ درصد برای قطعات استفاده می‌نمود و در بسیاری از موارد نیز تعرفه‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصدی پرداخت شده است در خصوص درج لوگو بر روی ECU و سایر قطعات این نکته را اعلام می‌نمایم که این کار با تایید خودروساز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قطعات EMS ۴۵ درصد واردات را دربرمی‌گیرد و در سال ۹۵، ۶۳ میلیارد واردات داشته‌ایم که تعرفه ۴ میلیاردی پرداخت شده است در سال ۹۶، ۳۳۹ میلیارد واردات صورت گرفته که ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تعرفه داده شده است. در سال ۹۷ نیز ۸۱ میلیارد واردات صورت گرفته که تعرفه ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ان پرداخت گردیده است و در مجموع ۴۸۳ میلیارد واردات داشته‌ایم که برای آن ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تعرفه داده‌ایم. از دادگاه تقاضا می‌نمایم تا صحت موارد یاد شده را از طریق گمرک بررسی نمایند و موارد اتهامی در خصوص مشارکت در قاچاق کالا مورد قبول نمی‌باشد.

وی در خصوص اتهام معاونت در جعل اسناد گفت: بنده هیچ گونه دستوری در خصوص جعل سند را صادر نکردم و مدیران عظام هیچ نقشی در جعل اسناد نداشته‌اند. گمرک کلیه شرکت‌های تولیدی را نیاز به ارائه گواهی مبدا نمی‌داند از سوی دیگر اتاق بازرگانی نیز اظهار کرده که کلیه کالا‌های وارداتی شرکت‌های تولیدی از ارائه گواهی مبدا معاف هستند و استناد دادسرا مبتنی بر اشتباه است و در خصوص اظهارات نماینده دادستان مبنی بر کم اظهاری تقاضا دارم تا میزان واردات و فروش قطعات بررسی گردد تا حقانیت بنده اثبات شود و لذا خلاف واقع بودن ۱۶۵۹ سند از سال ۹۴ تا کنون را خلاف واقع می‌دانم.

رفیعی در خصوص اتهام مشارکت در فراری دادن متهم حاتمی‌پور گفت: مواد ۵۵۳ و ۵۵۴ قانون مجازات اسلامی صراحتا نحوه مجازات و انتساب کسانی که اقدام به فراری دادن متهم می‌نماید بیان کرده است یک روز روغنی‌ها به من گفت که قرار است ماموران گمرک برای بازرسی به دفتر خاتمی‌پور بروند و بنده به ایشان اعلام کردم که خاتمی‌پور باید در دفتر خود حاضر شود که صحت این مورد را از خاتمی‌پور جویا شوید. همچنین عمده فاکتور‌ها توسط شرکت‌های خارجی صادر می‌شد و موضوع جعل قابل استناد نیست و تاکنون ۳۷۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۱۳ ریال عوارض به گمرک پرداخت شده که با عنایت به مورد فوق اتهام اخلال در نظام اقتصادی مورد قبول بنده نمی‌باشد.

متهم رفیعی ادامه داد: ما به هیچ عنوان قصد فریب خودروساز را نداشتیم و هیچ یک از اقداماتمان در این راستا نبوده است.

در ادامه قاضی از متهم پرسید: شما چه مدت قائم مقام شرکت بودید؟

این متهم گفت: بنده از آذر ۹۶ تا زمان دستگیری یعنی مرداد ۹۷ به مدت ۷ ماه مسئولیت داشتم.

قاضی گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته از دفتر خاتمی‌پور اسناد مجعولی کشف شد، در این باره چه توضیحی دارید؟

متهم رفیعی افزود: بنده هیچ دستوری برای ایجاد اسناد خلاف واقع به هیچ یک از متهمان ندادم.

قاضی اظهار کرد: بر اساس اقرار، شما در اسناد دستکاری می‌کردید تا گمرک را فریب دهید. به گونه‌ای که یک عبارت توسط ترخیص کار به اسناد اضافه می‌شد.

این متهم پاسخ داد: من هیچ اسنادی را خلاف واقع ارائه ندادم و صحت و سقم حرف‌های من را کارشناسان خودرو می‌توانند اعلام کنند.

قاضی افزود: بر اساس اقاریر شما، آقای نجیبی سهامدار، دستور داد برای تمامی قطعات وارداتی حداقل تعرفه پرداخت شود.

متهم رفیعی پاسخ داد: بر اساس دستور آقای نجیبی و ایروانی باید برای بالا بردن سطح خودکفایی از مزیت گمرک استفاده کنیم.

قاضی به وی گفت: مزیت گمرک چه ارتباطی با پرداخت رشوه داشت؟

متهم پاسخ داد: من هیچ پرداخت رشوه‌ای ندارم.

در ادامه قاضی صلواتی به متهم رفیعی گفت: شما در سال‌های ۹۱ و ۹۲ قطعات بنزین سوز را با عنوان گاز سوز وارد کردید و بر آن تعرفه ۵ درصد اعمال کردید.

قاضی صلواتی افزود: ایکاش کارشناسان ارشد محیط زیست وارد این پرونده می‌شدند و برآورد می‌کردند که این کار شما تا چه اندازه در آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها تاثیر گذار بود، لذا از همین جا از کارشناسان ارشد محیط زیست می‌خواهم که وارد این پرونده شوند.

قاضی به وی گفت: مردم چه گناهی کرده‌اند که به خاطر سود و منافع شما دچار ضرر و زیان شوند.

این متهم پاسخ داد: نسبت دادن موضوع آلودگی هوا به این بحث اشتباه است؛ چراکه اصل بر دانشی است که روی قطعه قرار می‌گیرد که همه این‌ها توسط سازمان‌های زیر مجموعه استاندارد انجام می‌گیرد.

قاضی صلواتی از متهم پرسید: پاسخ مرا قاطع بگویید چرا قطعه بنزین سوز وارد کردید و گاز سوز تحویل دادید پاسخ‌های شما محکمه پسند نیست.

متهم رفیعی تلاش کرد از پاسخ به قاضی طفره رود؛ قاضی صلواتی به وی گفت: تخلفات شما در آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها نقش بسزایی داشت.

در ادامه متهم درباره عدم همکاری خود با شرکت گفت: بنده در سال ۹۶ از مجموعه سازه پویش منفک شدم، اما با توجه به اینکه پروسه اداری این عدم همکاری، به طول می‌انجامید و برای آنکه کار‌ها معطل نماند لذا از مهر بنده استفاده می‌شد.

در ادامه قاضی صلواتی به انعقاد قرارداد‌های مشاوره‌ای متهم اشاره کرد و افزود: سه نمونه از قرارداد‌های مشاوره‌ای شما با همسر افرادی که مسئولیت داشتند و دختر یکی از این‌ها منعقد شد برای این موضوع چه توضیحی دارید؟

متهم رفیعی گفت: ما ساز و کار مشخصی برای استفاده از تخصص نداشته‌ایم چرا که در شرایط تحریم هستیم.

قاضی بیان کرد: این تحریم هم برای شما بهانه خوبی شده است.

رئیس دادگاه افزود: اگر کارتان قانونی بود چرا با اطرافیان افراد مسئول قرارداد بستید؟ شما می‌خواستید از تجارب آن‌ها استفاده کنید پس چرا با همسران و دختر این افراد این قرارداد‌ها را منعقد کردید؟

قاضی خطاب به متهم گفت: شما این قرارداد‌ها را منعقد کردید چرا که تنها در یکی از این قرارداد‌ها دو میلیارد تومان از جرایم شرکت‌های عظام را کسر می‌کرد.

گفتنی است قاضی به متهم گفت: جواب شما قانع کننده نیست و لذا از نماینده دادستان می‌خواهیم که توضیحات خود را ارائه کند.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و بیان داشت: شما مجوز بند ۶ فصل ۸۴ از قانون واردات و صادرات را داشتید، اما بند ۹ از این قانون را بدون مجوز اجرا کردید. شما با پرداخت رشوه این مجوز را دریافت کردید.

نماینده دادستان در صفحه نمایشی که در دادگاه حاضر بود اسناد مجعول از سوی متهم را به نمایش درآورد.

شاه محمدی نماینده دادستان خطاب به متهم افزود: شما گفتید که متخصص هستید بله، به راستی شما متخصص هستید که توانستید با فریبکاری کالای بنزین سوز را وارد و گاز سوز تحویل دهید.

وی خطاب به متهم گفت: شما امروز در جهت فریب دادگاه اظهارات ما را خلاف قانون عنوان کردید.

نماینده دادستان درباره پرداخت رشوه از سوی متهم بیان کرد: طبق اقاریر آقای روغنی‌ها شما رشوه پرداخت می‌کردید.

متهم گفت: من هیچ گونه رشوه‌ای پرداخت نکردم و اظهاراتی که گفته می‌شود در اقاریر من آمده منتسب به من نیست. من فقط دو بار دو نیم سکه به عنوان هدیه پرداخت کردم.

نماینده دادستان خطاب به متهم رفیعی گفت: گمرک در پاسخ به استعلام بازپرسی اعلام کرده که در سال ۹۶ و ۹۷ حقوق گمرکی یونیت کنترل موتور ECU ۲۰ درصد می‌باشد و شما کالا را ذیل بند ۶ معرفی کرده‌اید در حالی که باید کالا‌ها را ذیل بند ۹ معرفی می‌کردید.

رفیعی در پاسخ گفت: انجمن قطعه سازان اعلام کرده که اقلام EMS با تعرفه ۵ درصد وارد شود.

در این هنگام نماینده دادستان اظهار کرد: با مغلطه کاری درست نمی‌شود.

قاضی صلواتی نیز خطاب به متهم رفیعی گفت: با آرامش از خود دفاع نمایید.

شاه‌محمدی اظهار کرد: مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ نیز بیان داشته که حقوق گمرکی یونیت کنترل موتور ECU ۲۰ درصد می‌باشد.

رفیعی پاسخ داد: شما به استناد یک سند کل فعالیت شرکت را زیر سوال می‌برید و تقاضا دارم که گمرک بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد.

نماینده دادستان در خصوص توقیف محموله توقیفی در قزوین گفت: شما قطعه ۱۷ME را به تدریج جایگزین ME ۷ کردید و کالای بنزین سوز را به جای گاز سوز از طریق رشا ثبت و اظهار نموده‌اید.

نماینده دادستان گفت: روغنی‌ها اظهار کرده که ایروانی به دنبال کاهش هزینه‌های گمرکی بوده و به رفیعی گفته که از تعرفه ۵ درصد استفاده کند و رفیعی نیز همواره مدعی بوده که نامه ایران خودرو به وزارت صمت ارسال شده است. روغنی‌ها مدعی است که رفیعی با دستور ایروانی اقدام به کم‌اظهاری می‌نمود. ایروانی و رفیعی همواره برای سود بیشتر به وی دستور می‌دادند که از هر طریق ممکن و با پرداخت رشوه به گمرک اقلام را با کمترین مبلغ ترخیص نمایند.

در این هنگام متهم رفیعی مدعی کرد: استنادات نماینده دادستان صحیح نیست و بنده اقدامی برای جعل و رشوه انجام نداده‌ام. بنده ۳۷ میلیارد تومان طی ۳ سال عوارض پرداخت کرده‌ام و تمام موارد انتسابی به بنده تهمت است.

در این هنگام قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه بیان کرد: جلسه بعدی دادگاه فردا مورخ ۹۸.۷.۱۵ راس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح برگزار می‌شود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.