کد مطلب: ۶۴۳۹۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطعی برق صنایع، سیمان را گران کرد

قطعی برق صنایع، سیمان را گران کرد

قیمت سیمان در سال جدید روند افزایشی پیدا کرد. این محصول که در دو ماه آخر سال به‌رغم مشکلات عدیده، ازجمله نوبت‌بندی برق و گاز صنایع، توانست ثبات خود را تا حدودی حفظ کند، سرانجام با شروع سال جدید مقاومت قیمتی خود را از دست داد. حال با توجه به وضعیت برق صنایع، ممکن است روند افزایش قیمت سیمان ادامه‌دار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت سیمان امروز، ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، در بازار آزاد افزایش چشمگیری یافت. پس از افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار، سرانجام امروز نوبت به گرانی سیمان هم رسید. عده‌ای از کارشناسان معتقدند که هنوز افزایش قیمت اصلی بازار سیمان رخ نداده و با قطع برق صنایع، قیمت سیمان هم افزایش می‌یابد.

سیمان و میلگرد، دو ماده اولیه برای تولید مسکن هستند. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در همین باره توضیح داد که خود تولیدکنندگان این دو کالا را با قیمت بالاتر عرضه کرده‌اند و حالا هم سیمان و میلگرد گران شدند.

این در حالی است که قیمت سیمان در تمام بهمن و اسفند (دو ماه سخت سیمانی‌ها) ثبات تقریبی خود را حفظ کرد و چندان گران یا ارزان نشد. سیمان در شرایطی به ثبات قیمتی رسید که دولت دو مرتبه در سال پیش، تصمیم به سهمیه‌بندی و قطع گاز و برق واحدهای سیمانی گرفت. یک‌بار با هماهنگی قبلی و بار دیگر بدون هماهنگی.

صنایع قربانی مصرف داخلی

نوبت اول قطع برق و گاز واحدهای سیمانی در تابستان اتفاق افتاد. وزارت نفت و وزارت نیرو تصمیم گرفتند برای روشن نگاه داشتن برق بخش خانگی، اقدام به محدود کردن برق بخش صنایع کنند. خاموش‌ماندن چراغ برق صنایع و به‌ویژه صنایع فولادی و سیمانی، آسیب زیادی به این واحدهای تولیدی زد. آن‌طور که انجمن سیمان و انجمن فولاد به تجارت‌نیوز می‌گفتند، چرخ این کارخانه‌ها، بیش از دو ماه قطع شده بود.

نوبت دوم قطع برق واحدهای سیمانی در دی ماه بود. انجمن سیمان به تجارت‌نیوز گلایه کرد که برق و گاز واحدهای سیمانی این بار بدون اخطار و هماهنگی قبلی قطع شد و آسیب زیادی به تولیدکنندگان وارد کرد.

واحدهای سیمانی نیز محبور شدند به جای گاز، از مازوت به‌عنوان سوخت استفاده کنند. وزارت نفت تضمین کرده بود که این مازوت را تا دم در کارخانه به دست آنان می‌رساند، اما چنین نکرد. آن طور که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان می‌گفت، کرایه حمل مازوت تا در کارخانه گاهی از بهای خود مازوت گران‌تر تمام می‌شد.

برق صنایع دوباره قطع می‌شود؟

حالا هم زمزمه‌های قطع دوباره برق صنایع دوباره با گرم شدن هوا مطرح می‌شود. برخی از مقامات هشدار می‌هند که برق مصرفی در بخش خانگی، افزایش یافته و مردم هم باید در مصرف صرفه‌جویی کنند. به همین دلیل هم صاحبان صنایع، حالا نگران قطع دوباره برق واحدهای تولیدی خود هستند. سال پیش هم استارت نوبت‌بندی و قطع برق صنایع، با همین اظهار نظرات زده شد.

قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان تیپ۲ تهران در آخرین بررسی‌ها و به نقل از اقتصادنیوز، ۴۵ هزار تومان است و سیمان پرتلند تیپ ۲ تهران نیز ۴۰ هزار تومان رسید که این مقدار نسبت به سال پیش، افزایش قابل توجهی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یعنی کشور اول منطقه از لحاظ علم و فناوری توان تولید برق مورد نیاز خودشو نداره؟؟!!