کد مطلب: ۵۵۵۳۰۸

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ ابراز تمایل گروسی برای همکاری با رئیسی

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ ابراز تمایل گروسی برای همکاری با رئیسی

رئیس هیات ایران در مذاکرات وین تاکید کرد که بعد از انتقال دولت، موضع ایران تغییر نمی‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: هیچ بعید نیست که دور آینده مذاکرات وین، دور پایانی باشد و مسائل‌ باقی‌مانده نیاز به تصمیم‌گیری دارد. در این میان، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای دیدار و همکاری سریع با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، ابراز تمایل کرده است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه و رئیس هیات مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با شبکه NHK ژاپن تاکید کرد: مذاکرات بیش از هر زمان دیگر به یک توافق نزدیک شده است.

وی همچنین به این شبکه ژاپنی گفت: مذاکره‌کنندگان تصمیم گرفتند این دور را نه تنها برای رایزنی‌های بیشتر، بلکه برای تصمیم‌گیری خاتمه دهند و به خانه بازگردند.

او افزود: امیدوارم توافق، عملی شود و مذاکرات بتواند در زمان دولت فعلی به نتیجه برسد. آنچه برای ایران بیشترین اهمیت را دارد حفظ منافع ملی است.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در ادامه تاکید کرد: بخش دشوار گفتگوها هنوز باقی است.

عراقچی همچنین با اشاره به پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: رئیسی فردی واقع‌بین و منطقی است. حتی بعد از انتقال دولت نیز موضع ایران تغییر نخواهد کرد ( ایسنا ).

ممکن است دور بعدی مذاکرات، دور پایانی باشد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته خود گفت: هیچ بعید نیست که دور آینده مذاکرات وین، دور پایانی باشد. آنچه که در مورد مذاکرات وین باقی مانده است بیشتر از آن که احتیاج به مذاکره داشته باشد، احتیاج به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی تمامی طرف‌ها دارد و اگر تصمیمات سیاسی گرفته شود، می‌توانیم امیدوارم باشیم که دور آینده مذاکرات، دور پایانی باشد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی تأیید کرد که کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.

وی افزود: قبل از سفر آقای عراقچی این کمیته یک بارجلسه تشکیل داده است و بعد از بازگشت آقای عراقچی به تهران نیز تشکیل جلسه می‌دهد.

خطیب‌زاده خبر داد: امروز صبح آقای ظریف به دعوت آقای رئیسی به دیدار رئیس‌جمهور منتخب رفتند و گفتکوهای خوبی در حوزه برجام و سیاست خارجی انجام شد ( ایسنا ).

گروسی: مایلم با رئیس‌جمهور جدید ایران همکاری کنم

در خبری دیگر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگویی به در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند تفاهم‌نامه آژانس با ایران برای تدام بازرسی‌های آژانس از تاسیسات ایران پس از ۲۴ ژوئن باز هم تمدید خواهد شد یا نه، گفت: من هنوز منتظر این هستم که ایران به من جواب بدهد. هنوز هم پیگیر ایران هستم و به آن ها می‌گویم ما باید نشستی داشته باشیم، مجازی یا حضوری و مذاکره کنیم. همان طور که در کنفرانس خبری آخرم گفتم، حفظ این وضع که وضعی موقت است یا تمدید آن دارد سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. آیا قرار است به توافق موقت ادامه دهیم یا نه؟ آیا ۲۴ ژوئن پایان آن است؟ چون اگر این طور باشد، چند کار هست که باید انجام دهیم، از پاک کردن اطلاعات (ثبت شده در دوربین‌های داخل تاسیسات ایران) شروع می‌شود. این کار باید به طرز درستی با حضور ما انجام شود، چون تجهیزات ما است.

گروسی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا نمی‌خواهد اطلاعات ثبت شده در دوربین‌ها پاک شوند، توضیح داد: معلوم است که نه. اما همین طور نمی‌خواهم تا ابد به این روش ادامه دهیم.

او همچنین درباره این که با توجه به آخرین گزارشش از وضعیت تاسیسات ایران، دسترسی آژانس به تاسیسات ایران با وجود این تفاهم‌نامه موقت هم محدود است، تشریح کرد: بله خیلی محدود است. به همین دلیل است که در گزارش آخرم جدولی را گنجانده بودم تا چیزهایی را نشان بدهم که بازرسان ما نمی‌بینند.

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، انتظار دارد که تعاملات آژانس با ایران تغییر کند، گفت: ایران یک کشور مستقل است، اما از دیدگاه من، هیچ مزیتی در سخت‌گیری در روابط با آژانس یا دنبال کردن سیاست تقابل با آژانس برایشان وجود ندارد. این فقط در هر سطحی برای ایران مشکل ایجاد خواهد کرد و به نفعشان نیست. من پذیرای همکاری با رئیس‌جمهور بعدی ایران و شنیدن نظرات ایران هستم. می خواهم در اسرع وقت با رئیس‌جمهور جدید بنشینیم اعتمادسازی کنیم و یک ارتباط را شکل دهیم. چون مسیری طولانی را باهم طی خواهیم کرد ( ایسنا ).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.