کد مطلب: ۴۲۷۲۶۴

جزئیات شرایط جدید صدور کارت بازرگانی

جزئیات شرایط جدید صدور کارت بازرگانی

مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی وزارت صمت با اشاره به یکپارچه شدن مراحل تقاضا و صدور کارت بازرگانی گفت: درخواست متقاضیان کارت بازرگانی از این پس در سامانه یکپارچه رتبه‌بندی اعتباری در سامانه جامع تجارت بررسی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد جواد هادی در برنامه تیتر امشب در رابطه با راه‌اندازی سامانه صدور و تمدید کارت بازرگانی گفت: فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی تاکنون به این صورت بوده که درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی توسط متقاضی در سامانه اتاق بازرگانی که از سال‌ها قبل طراحی شده بود ثبت می‌شده و سپس در اتاق شهرستان‌ها بعد از تکمیل اسناد و مدارک و تشکیل پرونده بررسی و بعد از آن اطلاعات در همان سامانه و از طریق کارتابل در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار می‌گرفته و سازمان صنعت هم آن را در سامانه اتاق بازرگانی تایید و در نهایت کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی صادر و در اختیار متقاضی قرار می‌گرفت.

مدیر سامانه اعتبار سنجی و رتبه‌بندی وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه فرآیند مذکور تاکنون انجام می‌شد، گفت: اما از این پس با توجه به توافق انجام شده بین اتاق بازرگانی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی اصلاحاتی انجام شد.

وی بیان کرد: طبق ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات تایید کارت بازرگانی تاکنون بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و صدور آن بر عهده اتاق بازرگانی بود و وزارت صنعت سامانه مستقلی برای انجام عملیات تایید نداشت و این عمیات را در سامانه اتاق بازرگانی انجام می‌داد اما به مرور و با توجه به شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی مندرج در ماده 10 آیین نامه مقررات صادرات و واردات ، دیگر سامانه اتاق بازرگانی مجهز به شرایط احراز استعلام‌های لازم نبود و براین اساس استعلام مواردی مانند تایید گواهی سوء پیشینه، وضعیت نظام وظیفه، مدرک تحصیلی به صورت چشمی انجام می‌شود که با این شرایط احتمال خطای سهوی و یا عمدی بوجود می‌آمد.

درخواست صدور کارت بازرگانی روی سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود

هادی اظهار کرد: در چنین شرایطی بخشی از خبرهایی که در مورد صدور کارت بازرگانی برای افراد واجد شرایط و سو‌ء استفاده از آن شنیده می‌شد مربوط به عدم تجهیز سامانه برای استعلامات لازم بود و ممکن بود این خطاها در اتاق بازرگانی یا وزارت صمت اتفاق بیفتد.

وی افزود: اما در شکل جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید را در سامانه خود انجام می‌دهد و به دلیل تحقق پنجره واحد تجاری کشور،‌ طبق قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 3 آیین نامه اجرایی درخواست صدور کارت بازرگانی و سایر کارهای تجارت از طریق درگاه پنجره واحد تجارت انجام می‌شود. بنابراین با تحقق پنجره واحد تجارت اکنون عملیات یکپارچه شده و درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی روی سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و دیگر متقاضی صدور و تمدید کارت بازرگانی لازم نیست تا بخشی از عملیات را در سامانه اتاق بازرگانی و بخش دیگر را در سامانه جامع تجارت انجام دهد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت از سال 95 آغاز به کار کرده است گفت: برای صدور و تمدید کارت بازرگانی متقاضیان باید به سامانه یکپارچه رتبه‌بندی اعتباری مراجعه کنند که جزئی از سامانه جامع تجارت است که این سامانه از اسفند ماه 96 بارگذاری شد و از سال 97 عملیاتی شود اما مشکلات و اختلاف نظرهایی برای تبادل اطلاعات بین اتاق بازرگانی و وزارت صمت وجود داشت که با رفع این مشکلات و توافقات لازم، متقاضیان از یک درگاه برای صدور و تمدید کارت بازرگانی اقدام می‌کنند.

پکپارچه‌سازی فرآیند صدور کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت

حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه این برنامه بیان کرد: تا قبل از راه‌اندازی سامانه یکپارچه رتبه‌بندی و اعتبار سنجی شاید متقاضی صدور و تمدید کارت بازرگانی به طور کامل احراز صلاحیت نمی‌شد اما اکنون و با راه‌اندازی این سرویس الکترونیکی ضمن تسریع در اعلام نتیجه امکان بررسی دقیق‌تر استعلامات وجود دارد.

وی بیان کرد: با این اتفاق بیش از 95 درصد صحت فرآیندها را خواهیم داشت زیرا اولا سرعت استعلام افزایش یافته و دقت به صورت سیستمی خواهد بود و بنابراین با کمترین انرژی فرآیند شفاف سازی می‌شود علاوه بر آن امکان واکاوی تمامی داده‌ها وجود دارد.

دهقانی‌نیا بیان کرد: در فرآیند جدید ابتدا متقاضی درخواست خود را از طریق سامانه اعتبار سنجی ثبت و نتیجه به سامانه اتاق بازرگانی ارسال و در آنجا بررسی‌های لازم انجام می‌شود و نهایتا نتیجه به وزارت صمت بازگردانده می‌شود و وزارت صمت پس از تایید، تایید نهایی را به اتاق بازرگانی ارسال و کارت بازرگانی در نهایت با تایید اتاق بازرگانی صادر می‌شود.

شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی دیگر آسان نیست

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار داشت: در سال‌های گذشته به دلیل سهل بودن برخی مقررات صدور و تمدید کارت بازرگانی ممکن بود کارت بازرگانی برای افراد کم سواد صادر شود که این موضوع زمینه سوء استفاده را برای برخی فراهم می‌کرد. اما در یکی دو سال اخیر با در نظر گرفتن قوانین سخت‌گیرانه تر براساس مصوبه هیات وزیران و دولت تعیین شده شرایط تغییر کرده و اتفاقات و سوء استفاده های قبلی کمتر شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تغییر شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی گیرنده یک کارت بازرگانی باید دارای یک سری حداقل‌ها باشد، گفت: ضمن اینکه دارنده کارت بازرگانی در سال‌های اول صدور دارای محدودیت واردات است و مالیات برای کارت‌های صادر شده علی‌الحساب اخذ می‌شود و عملا در شرایط جدید امکان فرار مالیاتی به حداقل رسیده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تشریح شرایط جدید صدور کارت بازرگانی و توافق اخیر بین اتاق بازرگانی، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون‌گذار سامانه یکپارچه‌ای را در نظر گرفته که در بستر آن تمام فعالیت‌های تجارت خارجی اعم از کارت بازرگانی، ثبت سفارش، واردات و صادرات و مسائل گمرکی یکپارچه می‌شود و امکان رصد، نظارت و پیگیری بیشتری دارد لذا در حال حاضر اتفاق خاصی نیفتاده بلکه آن اختلاف و تفسیرهایی که بین اتاق بازرگانی و وزارت صمت برای اینکه تقدم بارگذاری مدارک ابتدا در کدام سامانه انجام شود حل شده و با یکپارچه سازی فرآیند مشکلات حل شده و براساس مراحل خاص و جدید پیش می‌رود.

سلاح ورزی بیان کرد: اعتبار کارت بازرگانی یک ساله است و بنابراین هر ساله استعلام‌های لازم انجام می‌شود و کارت‌های فاقد صلاحیت ابطال می شوند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.