کد مطلب: ۶۹۸۶۳۹

تجارت‌نیوز از اهرم فشار جدید ایران در مذاکرات هسته‌ای گزارش می‌دهد:

اگر اروپا گاز می‌خواهد، آمریکا را وادار به توافق کند!/ هشدارها عملی است؟

اگر اروپا گاز می‌خواهد، آمریکا را وادار به توافق کند!/ هشدارها عملی است؟

هنوز خبری از توافق میان ایران و آمریکا نیست و در همین حال ایران اهرم فشاری برای احیای برجام پیدا کرده است. صادرات گاز به اروپا در مقابل وادار کردن آمریکا به قبول توافق هسته‌ای!

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران به دولت‌های اروپایی در خصوص زمستان سختی که در انتظار آنهاست هشدار می‌دهد. طبق گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرد با توجه به عدم دسترسی اروپا به گاز روسیه و نیاز اروپا به صادرات گاز ایران، باید توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان احیا و تحریم‌ها برداشته شود.

بر اساس ادعای وبسایت ایندپندنت ، خبرگزاری مهر در گزارشی با تیتر «زمستان در راه است» ملت‌های اروپایی را در خصوص هوای سرد زمستان، محدودیت منابع گاز و عواقب سیاسی آینده «تحریک» کرده است. پیشنهاد تهران همزمان با ادامه ترس‌ها در اروپا نسبت به آغاز زمستان سخت پیش رو، در پی کنترل صادرات گاز توسط مسکو برای اعمال فشار بر کشورهای سراسر این قاره صورت گرفت.

روز جمعه، شرکت گازپروم روسیه، اعلام کرد که به دلیل «وجود نشتی»، خط لوله نورداستریم ۱ را تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد کرد. این اقدام مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت، اما همزمان به معنای افزایش قیمت‌های گاز بود. روز دوشنبه قیمت گاز ۳۱ درصد بالا رفت و موجب تشدید نگرانی‌ها بابت خاموشی‌های زمستان و مصمم‌تر شدن اروپایی‌ها بر سهمیه‌بندی انرژی شد.

احیای برجام شرط اصلی صادرات گاز

ایران و آمریکا به همراه دیگر قدرت‌های جهانی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای، با بن‌بست مواجه هستند. احیای توافق موجب حذف محدودیت‌ها در تجارت با ایران می‌شود و به خریداران اجازه می‌دهد تا از کشور ما گاز بخرند. ایران پس از روسیه دومین ذخائر بزرگ گاز طبیعی دنیا را دارد. همچنین میدان گازی بزرگی را با قطر به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی گاز بریتانا، شریک است. اما صادرات ایران با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ‌ی سال ۲۰۱۵ دچار رکود شد.

آمریکا، ایران و میانجی‌گران بین‌المللی از جمله بریتانیا به مدت ۱۸ ماه است که به دنبال فرمولی برای بازگشت به این توافق هستند. اما در این میان به دلیل ناسازگاری و عدم اعتماد بین واشنگتن و تهران با مانع روبرو شده‌اند. طبق گزارش ایندپندنت، ایران اکنون امیدوار است که جنگ ولادیمیر پوتین با اوکراین، و به تبع از آن توقف گازرسانی به اروپا که ده‌ها سال خانه‌ها و صنایع برقی را در اروپا سر پا نگه داشته است، بتواند اتحادیه اروپا و انگلیس را به تحت فشار قرار دادن واشنگتن برای پذیرش شرایط توافق وادار کند.

به نتیجه نرسیدن توافق بیشتر به ضرر اروپا است!

بنا به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه گفت: «با توجه به بحران اوکراین و مشکلات اروپا در عرضه انرژی، اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و تحریم‌های یک‌جانبه و غیر قانونی رفع شوند، ایران می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای اروپا را مرتفع کند».

محمد مرندی، مشاور گروه مذاکره هسته‌ای تهران، روز یکشنبه به الجزیره گفت: «اگر توافق هسته‌ای با شکست روبرو شود، شرایط برای اروپا بیش از هر کس دیگری سخت خواهد بود». «زمستان در راه است، هوا سرد می‌شود، و بحران انرژی و بحران اقتصادی عظیمی به وجود می‌آید. این می‌تواند منجر به بروز تحولات بزرگی در سراسر این قاره شود». او افزود: «ایران توافق را می‌خواهد اما اروپایی‌ها به آن نیاز دارند».

ایران نمی‌تواند گاز اروپا را تامین کند

برخی متخصصان هشدار داده‌اند که ایران نمی‌تواند نیازهای اروپا را تامین کند. زیرا تولیدات ایران نسبت به روسیه کمتر است و سال‌ها طول می‌کشد تا خط لوله‌های ارتباطی ایران و اروپا ساخته شوند. اسفندیار باتمانقلیچ، مؤسس و مدیر عامل وب‌سایت کسب و کار بورس و بازار در توئیتر نوشت: «ایران نمی‌تواند به اروپا گاز صادر کند». با اینکه ورود گاز ایران به بازار می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد اما کارشناسان می‌گویند که صرف‌نظر از تحریم‌ها، ایران نمی‌تواند در کوتاه مدت نیازهای انرژی اروپا را تامین کند.

رهبران غربی برای کاهش هزینه‌های انرژی جهت حفاظت از خانواده‌ها و کسب و کارها و نیز ایجاد سپری در مقابل بی‌ثباتی سیاسی ناشی از تورم تلاش می‌کنند. آنها بیشتر از اینکه به دنبال منابع جایگزین باشند، بیشتر به مساعدات، وام‌ها، تخفیف‌ها و کاهش قیمت‌ها توجه می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.