کد مطلب: ۱۵۵۱۴۶

مراسم تودیع و معارفه وزرای کنونی و سابق صنعت برگزار شد

شریعتمداری: قدرت خرید مردم به اندازه ۱۶ سال قبل است

شریعتمداری: قدرت خرید مردم به اندازه 16 سال قبل است

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته و به رقم سال ۸۰ تا ۸۱ رسیده است، بنابراین باید برای تحریک تقاضا اقدام شود که برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط صورت گرفته است.

محمد شریعتمداری امروز در مراسم معارفه خود و تودیع محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: برخی در دولت گذشته وقتی وزیر شدند گفتندکه ویرانه‌ای بیش تحویل نگرفته‌اند.من کاری به درست بودن یا نبودن اظهارات آنان ندارم اما می‌خواهم بگویم که امروز خوشحال هستم که بعد از آقای نعمت‌زاده مسئولیت برعهده دارم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: رشد منفی که نعمت‌زاده در زمان مسئولیتش برعهده گرفت و این شرایط را بهبود بخشید و تراز تجاری در اقتصاد کشور را بالا برد از اقدامات مناسبی است که باید از ایشان قدردانی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم ادامه داد: در هر صورت باید اذعان داشت که قدرت خرید مردم کاهش یافته و به رقم سال 80 تا 81 رسیده است. بنابراین باید برای تحریک تقاضا اقدام شود که برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط صورت گرفته است.

شریعتمداری گفت: بخش‌های زیادی از صنایع کشور با موضوع اقتصادی ساخت و ساز و مسکن در ارتباط هستند بنابراین با رفتن به سمت رونق مسکن حتما بخشی از مشکلات صنعتی کشور نیز حل خواهد شد.

انتقاد از عدم مسئولیت‌پذیری خصولتی‌ها

وی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از عدم مسئولیت‌پذیری برخی از شرکت‌های خصولتی در اقتصاد کشور گفت: در صورتی که این شرکت‌های خصولتی به مسئولیت خود عمل نکنند در کشور ما را با بحران مواجه می‌کنند بنابراین با آنها برخورد می‌شود و حتی اگر لازم باشد خودمان وارد شده و مسئولیت‌های اجرایی را برعهده می‌گیریم.

این مقام مسئول در دولت دوازدهم تاکید کرد: سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی می‌توانست انقلاب بزرگی در ایران به وجود آورد. به طور قطع اگر بخش خصوصی توانمند باشد و خصوصی‌سازی صورت گیرد بسیاری از مشکلات صنعت رفع خواهد شد.

شریعتمداری تاکید کرد: کسانی که برای مالکیت حد و سقف تعیین می‌کنند در مقابل آنها خواهیم ایستاد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز با مشکلات نظام بانکی کشور مواجه هستیم، گفت: این مشکلات در صنعت و اقتصاد کشور اکنون بسیار جدی خود را نشان می‌دهد و در صنعتی که با بازده 5 تا 9 درصد فعالیت می‌کند نمی‌تواند نرخ بهره امروز را پرداخت کند.

وزیر صنعت دولت دوازدهم خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: برای اصلاح نظام بانکی کشور نباید تعلل کرد زیرا این نرخ‌ها باعث می‌شود که هر روزه بر تعداد بدهکاران بانکی که از واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود و حتی به زندان می‌روند افزوده شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوع بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی گفت: ارتقاء بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی باید به جد مورد توجه قرار گیرد و روند فعلی اصلاح شود. همچنین یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت توجه به بخش معدن است که ظرفیت‌های فراوانی برای شکوفا شدن دارد.

وی گفت: توسعه صنایع کوچک و متوسط در مناطق محروم در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم مورد توجه است و عدم توازن صنعتی را رفع می‌کنیم. محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال از مسئولیت‌هایی است که در مناطق محروم بیشتر به آن توجه می‌شود.

شریعتمداری در پایان صحبت‌های خود همچنین به موضوع توجه به صنایع نوبنیان و دانش‌محور تاکید و اعلام کرد که این بحث‌ها مورد حمایت و توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم خواهد بود.

برای اصلاح نظام بانکی از خارجی‌ها مشاوره بگیریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در مراسم تودیع خود با انتقاد از ممنوع‌الخروج شدن فعالان اقتصادی گفت: برای اصلاح نظام بانکی باید از خارجی‌ها مشاوره بگیریم.

محمدرضا نعمت‌زاده امروز در مراسم تودیع خود اظهار کرد: یادم نمی‌آید که از یک دستگاهی خواسته‌ای داشته باشم اما آن را اجابت نکنند هر چند که ممکن است دیر یا زود شده باشد اما به هر حال رد نشد. وی افزود: اصلاح نظام بانکی در برنامه‌های اصلی دولت است و باید به صورت جدی بر روی آن کار شود که این امر در واقع ایجاد و انجام جراحی در اقتصاد کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، ادامه داد: بخش خصوصی می‌گوید وقتی به سراغ بانک‌ها می‌رویم ما را تحویل نمی‌گیرند، اما باید توجه داشت که منابع بخش خصوصی از همین بانک‌ها تامین می‌شود و اگر وضعیت فعالیت بانک‌ها اصلاح نشود، بخش خصوصی نیز نمی‌تواند فعال باشد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: امروز برخورد بانک‌های خارجی در مقایسه با بانک‌های ایرانی به مراتب بهتر است و من در این ارتباط چندین شاهد دارم. وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم گفت: رئیس جمهور و سایر روسا باید برای اصلاح نظام بانکی وقت بگذارند و حتی اگر لازم است مشاور خارجی بیاورند تا این امر اصلاح شود.

وی افزود: بانک‌های خارجی این آمادگی را دارند که گروهی را بیاورند و برای ما نسخه بپیچند و هر کاری که لازم است برای اصلاح نظام بانکی باید انجام شود.

نعمت‌زاده گفت: رهبر معظم انقلاب بر امنیت سرمایه‌گذاری برای توسعه تاکید دارند که بعد از رهنمودهای ایشان رئیس جمهور نیز چندین بار بر این موضوع تاکید کردند. بر این اساس کارگروهی تشکل شد و پیشنهاد اولیه در این ارتباط تهیه شد که این امر نیز یکی از مسائل جدی و مورد نیاز است.

وی تاکید کرد که سرمایه مانند آهوی گریزپایی به حساب می‌آید که اگر بترسد به سرعت فرار می‌کند. قوانین اسلام و دین نیز کوچکترین مخالفتی در این ارتباط ندارند و باید توجه داشت که ناملایمی باعث فرار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم گفت: یک آقای 80 ساله (تولیدکننده) بازداشت شده بود و حتی برای وی وثیقه نیز قبول نشد. بنده تلاش کردم که مشکلات او حل شود، اما باید توجه داشت که ایشان حدود 3 هزار نفر پرسنل داشت و در صورتی که کسی سرمایه‌گذاری کرده باشد باید با او این‌ چنین برخورد شود؟

نعمت‌زاده افزود: کسی که کارخانه بزرگ دارد مگر از کشور فرار می‌کند؟ چرا باید ممنوع‌الخروج شود؟ باید شرایطی فراهم کنیم که بتواند مشکلات خود را مرتفع کند.

مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات بترسد به درد نمی‌خورد

معاون اول رئیس‌جمهور هم در این نشست گفت: مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات می‌ترسد به درد نمی‌خورد.اگر او برای منافع خود فعالیت می‌کند باید با بدترین حالت با او برخورد شود.

اسحاق جهانگیری امروز در مراسم تودیع و معارفه وزرای قبلی و جدید صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اشکال جلسات این‌چنینی که برای تودیع و معارفه وزرا در نظر گرفته می‌شود آن است که غم‌انگیز است. نعمت‌زاده افتخارات زیادی برای کشور انجام داده و شخصیت دوست‌داشتنی است.

وی با خنده افزود: با همه بداخلاقی‌هایی که نعمت‌زاده دارد به این شکل کار خود را پیش می‌برد و همه از وی حساب می‌برند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: وضعیت در دولت یازدهم رو به بهبودی است و مطالبی که گفته می‌شود نسبت به دیروز بهتر نشده است با آن موافق نیستم اما ممکن است در برخی جاها مشکلات عمیق و جدی داشته باشیم اما به هر حال چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآمده و در مسیر توسعه و اصطلاحا در ریل قرار گرفته است.

جهانگیری اظهار داشت: در ابتدای کار دولت یازدهم با التهابات مواجه بودیم که امروز میزان این التهابات و زخم‌ها کم شده است. در بخش صنعت، معدن و تجارت میدان‌دار عظیم خود بخش خصوصی است و نباید تردید داشت زیرا بخش خصوصی خود دارای افرادی عاقل است.

وی تصریح کرد: نباید به بخش خصوصی به شکلی نگاه شود که تنها در مواقعی که مشکلات مالی داریم به آن سمت حرکت کنیم و ما معتقدیم که بخش خصوصی سقف پرواز ندارد. معاول اول رئیس جمهور ادامه داد: بخش خصوصی در هر بخشی که خواست برای فعالیت اجازه خواهد داشت و بخش خصوصی در سیاستگذاریها نیز باید مشارکت داشته باشد.

وی افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح کردیم که هر قانون و مقرراتی که فکر می‌کنید مزاحم تولید و کسب کار است اعلام کنید تا اصلاح شود اما تقریبا چیزی گفته نشد و تنها یک استاندار جزوه‌ای در این ارتباط به دست ما داد.

جهانگیری افزود: خود بخش خصوصی باید موانع کسب و کار را به ما اعلام کند تا ما آنها را برداریم اما نیایند بگویند که مالیات نمی‌دهیم زیرا در هیج جای دنیا اینطور نیست که مالیات پرداخت نشود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بنده این حرف را خیلی قبول ندارم که تولید رکود دارد، گفت: این جمله خود باعث می‌شود که صنعت و اقتصاد کشور کسل شود. به طوریکه اگر 10 بار به یک فرد بگوییم در رکود هستیم خود منجر به نابودی و شرایط نامناسب آن خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سایر کشورها نیز ممکن است در شرایط غیررکودی برخی از کارخانه‌ها تعطیل شود که این امر (تعطیلی کارخانه‌ها) نشان از رکود نیست. جهانگیری ادامه داد: برخی این‌طور مطرح می‌کنند که برای رفع مشکلات معیشتی ملت باید به صورت موقت چاره‌اندیشی کرد و کالایی به آنها داد اما اینطور وضع مردم بهتر نمی‌شود بلکه برای رفع مشکلات معیشتی مردم باید موانعی مانند اشتغال را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم حمایت از تولید در برابر واردات گفت: از بازار خود به قطع باید در مقابل واردات حمایت کرد و نباید واردات به شکلی صورت گیرد که به اقتصاد کشور لطمه وارد کند و تولید ملی آسیب ببیند.

وی افزود: نباید یک ماشین را وارد کنیم و بعد برویم دنبال واردات قطعه آن. اگر کالای داخلی کیفیت ندارد در این شرایط نباید کالای بی‌ کیفیت خارجی را نیز وارد کنیم و حتی بنده معتقدم باید ممنوعیت ایجاد شود.

جهانگیری درباره ممنوعیت واردات 800 کالای دارای تولید مشابه در داخل گفت: مجلس گفته است که دولت اگر اقدام به این کار نکند خود وارد می‌شود اما باید توجه داشت که خود مجلس به دولت اجازه نمی‌دهد که واردات یک کالا را ممنوع کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات بترسد به درد نمی‌خورد گفت: اما اگر برای منافع خود فعالیت می‌کند باید با بدترین حالت با او برخورد شود.

جهانگیری گفت: میزان انرژی که در داخل مصرف می‌شود بسیار زیاد است و باید صرفه‌جویی صورت گیرد. شدت مصرف انرژی در مسکن، حمل و نقل و تقریبا در همه بخش‌ها زیاد است و با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست. جزو اولویت‌های دولت دوازدهم آن است که برای بهینه‌سازی این مصرف اقدام شود. وی ادامه داد: آقای زنگنه به بنده گفت با توتال تفاهم شده است که 80 درصد امور را در صورت توان به شرکت‌های ایرانی بدهند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه درباره بخش معدن نیز گفت: معدن پیدا کردن کار خیلی سختی است و باید کارهای زیادی قبل از بهره‌برداری صورت بگیرد. مطالعات اقتصادی انجام شود که آیا بهره‌برداری از این معدن اقتصادی است یا خیر، بنابراین بخش خصوصی به درستی نتوانسته در بخش معدن بویژه بخش فلزات ورود پیدا کند.

جهانگیری همچنین با نکوهش خام‌فروشی گفت: هر چه بتوانیم بر ارزش افزوده بیفزاییم به مصلحت کشور است که آقای شریعتمداری در این زمینه برنامه خواهد داد و باید خط اعتباری در این خصوص ایجاد کنیم بویژه کشورهای هدف باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: قرار شده که بانک‌ها کارمزد و سود کمتری برای کالاهای صادراتی بدهند. کشورهای عراق، افغانستان و روسیه کشورهای مهم صادراتی هستند که به آنها توجه می‌شود.

معاول اول رئیس جمهور گفت: روسها سالهای گذشته به ایران آمدند و برای مذاکره با تجار ایرانی اقدام کردند اما اعلام کردند که با 100 نفر نمی‌توانند کار کنند بلکه باید یک یا چند شرکت بزرگ با آنها مشخص شد که در آن مقطع شرکتی به این شکل وجود نداشت.

جهانگیری در پایان گفت: نعمت‌زاده دستور ایجاد شرکت‌ها و بنگاههای بزرگ صادراتی را داد. همچنین به دنبال ایجاد تعرفه‌های ترجیحی با برخی از کشورها هستیم اما این مهم باید به شکلی انجام شود که به منافع داخلی خودمان لطمه‌ای وارد نکند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.