کد مطلب: ۳۸۶۲۷۴

عملیات شناسایی استخراج‌کنندگان ارز دیجیتالی

عملیات شناسایی استخراج‌کنندگان ارز دیجیتالی

شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع برق استان‌ها، در حال شناسایی و قطع موقت برق استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال مطابق با ابلاغیه مربوطه هستند.

برخورد جدی با استخراج‌کنندگان ارز مجازی ( بیت‌کوین ) از 10 روز قبل آغاز شده است. شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع برق استان‌ها، در حال شناسایی و قطع موقت برق استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال مطابق با ابلاغیه مربوطه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این‌باره معاون برق و انرژی وزیر نیرو می‌گوید که شناسایی مراکز تولید ارز دیجیتال در حال انجام است؛ اما به‌زودی وزارت ارتباطات نیز وارد بحث خواهد شد. چراکه استخراج ارز مجازی علاوه بر برق، اینترنت نیز مصرف می‌کند.

همایون حائری توضیح می‌دهد: «شرکت توانیر نامه‌ای را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال کرده است که آنها نیز وارد عمل شوند. البته گزارش‌های مردمی به ما کمک بزرگی کرده است. من به این همکاری افتخار می‌کنم. ورود مردم به این موضوع نشان می‌دهد که همه متوجه ارزش برق مصرفی شده‌اند و نسبت به اتلاف آن حساسیت دارند و می‌دانند که تولید و عرضه برق کار آسانی نیست و نباید اجازه داد که برق ارزان صرف مصارف غیرمجاز شود».

مصرف‌کنندگانی که پول برق ارزان را هم نمی‌دهند

حائری درباره دیگر روش‌های شناسایی می‌گوید که اگر مصرف برق مشترکی به یکباره و به شکل غیرقابل قبولی افزایش یافته باشد، این احتمال داده می‌شود که آن مشترک در حال تولید ارز دیجیتال است و برای برخورد با وی اقدام خواهد شد. اما مساله اینجاست که برخی از مشترکان تمام قانون‌ها را دور می‌زنند و پول برق ارزان را هم نمی‌دهند. به گفته معاون وزیر نیرو بسیاری از این متخلفان بدون کنتور برق مصرف می‌کنند و به عبارت دیگر مشغول برق دزدی هستند.

وی ادامه می‌دهد: «چون پایش انجام نمی‌شود، شناسایی کار آسانی نیست. این افراد به نوعی در حال قاچاق برق هستند. برای جلوگیری از این موضوع طرحی به هیات دولت فرستاده‌ایم که بر اساس آن مشخص خواهد شد، چقدر برق باید در این بخش مصرف شود و نرخ مصوب برای آنها چقدر باید باشد».

به‌گفته حائری در حالی که در کشور ما به هر کیلووات ساعت حدود 500 تومان یارانه داده می‌شود، تولید هر واحد بیت‌کوین نیاز به مصرف ۷۲ هزار کیلووات ساعت، برق دارد. به این معنی که بخش زیادی از یارانه برق به دست این سودجویان خواهد افتاد.

معاون وزیر نیرو احتمال می‌دهد که با ادامه روند کنونی و عدم برخورد قاطع، به زودی مصرف این بخش به حدود 2 هزار مگاوات برسد.

بیشترین شناسایی در کدام استان‌ها و شهرها انجام شده است؟

بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار ما به دست آورده است، تا 8 تیر ماه جاری موارد شناسایی شده استفاده‌کنندگان غیر مجاز برق برای استخراج رمزارز به بیش از 100 مورد بررسی شده، با قدرت انشعابی حدود 17 مگاوات رسیده و مابقی استان‌ها هم در دست بررسی است. فقط برای تامین برق این میزان مورد شناسایی شده، 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری از بیت‌المال در بخش نیروگاهی لازم است و حدود 10 هزار تومان در هر کیلووات ساعت به این متخلفان یارانه داده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که مجموع بیشترین کشف از نظر قدرت انشعاب مربوط به زنجان است. قدرت انشعاب موارد شناسایی شده در این استان به 4999 کیلووات یعنی حدود 5 مگاوات می‌رسد. اما از نظر تعداد، شیراز در صدر جدول قرار گرفته است.

در چنین شرایطی یا باید با این متخلفان برخورد جدی صورت گیرد یا اینکه تعرفه این بخش را اصلاح کرد و نرخ صادراتی را ملاک قرار داد. نرخ برق صادراتی بسته به شرایط و فصل متفاوت است و حائری می‌گوید که احتمالا در یک الی دو هفته آتی تعرفه این بخش تعیین تکلیف خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پیر رزمنده

    بنظرم اگه توی مملکت کار و درامد مناسب باشه کسی دنبال استفاده غیر مجاز از برق نمیره کسی که سرمایه خودشو بخطر میندازه و دستگاههای گران قیمت ماینر میخره وبخاطر درامد زایی برق غیر مجاز بهر نوع استفاده میکنه دیونه نیست که خودش وسرمایه اشو درگیرمراجع انتظامی و قضایی کنه و بااسم سودجو با وی برخورد بشه !عوض اینهمه هزینه در بگیر وببند روی فرصتهای شغلی هزینه بشه نتیجه بهتری داره

    • علی

      اگر دولت خودش نزاره درسته مثل سازمان بورس که خودش گذاشته بود نه اینکه مردم نزارن ولی خودشون بزارن پس بحث کمبود برق نیست این وسط میخام مردم تو فشار مالی باشن