کد مطلب: ۵۸۹۹۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لیست صنایعی که از مازوت استفاده می‌کنند/ کدام شهرها امسال در معرض آلودگی هستند؟

لیست صنایعی که از مازوت استفاده می‌کنند/ کدام شهرها امسال در معرض آلودگی هستند؟

سال پیش کارشناسان محیط زیست برای اولین بار، یک نوع سوخت جدید به نام مازوت را مسبب آلودگی هوا دانستند. حالا استفاده زودهنگام مازوت در برخی از شهرها، مردم را نگران کرده است اما کدام صنایع از مازوت استفاده می‌کنند و کدام استان‌ها در معرض خطر هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تا چند پیش، شهروندان با مازوت با همان نفت کوره آشنا نبودند. سال پیش که بسیاری از روزهای پاییز و زمستان شاخص آلودگی در بالاترین حد خود بود، کارشناسان محیط زیست برای اولین، یک نوع سوخت جدید را مسبب آلودگی هوا دانستند؛ مازوت.

مازوت یا نفت کوره سوختی غیراستاندارد است که مصرف آن در اکثر کشورها منسوخ شده است. به گفته این عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران استفاده از مازوت تنها در صورتی جایز است که بسیار دور از شهرها باشد.

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران ابراز ناامیدی می‌کند که ایران مجبور است از مازوت استفاده کند و استفاده حداقلی از این سوحت تنها شعار است. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر تنها ۴۰ درصد سدهای کشور پر هستند. به جز این، پیش‌بینی می‌شود که پاییز امسال بارندگی بسیار کم باشد. بنابراین، نیروگاه‌های کشور با مشکل تامین انرژی مواجه هستند.

او معتقد است وضعیت کشور به جایی رسیده که مجبوریم به فکر راهکارهای کوتاه مدت باشیم، ادامه می‌دهد: نیروگاه‌ها اولین صنایعی هستند که از مازوت استفاده می‌کنند. برق نیروگاه‌ها در فصل‌های سرد سال از مازوت تامین می‌شود.

کدام شهرها در معرض خطر هستند؟

حالا با تمام شدن اولین ماه پاییز و همچنین دستور استفاده زودهنگام از مازوت در تبریز، نگرانی‌ها برای استفاده از مازوت بیشتر شده و به گفته مدیرعامل شرکت تولید برق آذربایجان، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز امسال از شهریورماه آغاز شده است.

البته برخی از نیروگاه‌ها می‌توانند به جای برق از گاز استفاده کنند زیرا بهترین سوخت جایگزین مازوت، گاز شهری است. اما متاسفانه کشور در زمستان با کمبود گاز هم مواجه می‌شود.

محبوب‌فر بیان می‌کند: مهم‌ترین صنایع نیروگاهی که مجبورند از مازوت استفاده کنند در شهرهایی مانند اصفهان، کرج، مشهد، اراک، اهواز و تهران قرار گرفته‌اند.

کدام صنایع از مازوت استفاده می‌کنند؟

اما کدام صنایع از مازوت استفاده می‌کنند؟ محبوب‌فر پاسخ می‌دهد: نیروگاه‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مازوت هستند. رتبه دوم مصرف مازوت از آن صنایع پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. سومین مصرف‌کنندگان مازوت هم کارخانه‌ها و صنایع فولادی مانند ذوب‌آهن و فولاد مبارکه اصفهان‌اند.

این در حالی است که سال پیش، پس از اعتراض گسترده مردم به استفاده از مازوت در صنایع اصفهان، مصرف این سوخت ابتدا رد شد و پس از آن هم استاندار اصفهان، مدعی شده بود که استفاده از مازوت، هیچ‌گونه آلایندگی ایجاد نمی‌کند.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش« ریسک استفاده دوباره از مازوت! » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بدبخت مردم تبریز.