کد مطلب: ۲۹۴۳۱۹

شکایت آمریکا از روسیه به سازمان تجارت جهانی

شکایت آمریکا از روسیه به سازمان تجارت جهانی

نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی، شکایت این کشور از روسیه به دلیل اعمال تعرفه تنبیهی بر روی برخی کالاهای آمریکایی را به دبیرخانه این سازمان تحویل داد.

آمریکا که بخش اعظمی از کشورهای صادرکننده فولاد را به بهانه پایین بودن قیمت فولادشان، هدف تنبیه تجاری قرار داده، در برابر اقدام تلافی‌جویانه روس‌ها به شکایت روی آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی ، شکایت این کشور از روسیه به دلیل اعمال تعرفه تنبیهی بر روی برخی کالاهای آمریکایی را به دبیرخانه این سازمان تحویل داد.

آمریکا در اعتراض به پایین بودن قیمت فولاد وارداتی در مقایسه با فولاد ساخت این کشور، بسیاری از صادرکنندگان فولاد را هدف تعرفه‌های تنبیهی قرار داد؛ روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک، آفریقای جنوبی، ترکیه و کره جنوبی کشورهای هدف این تعرفه اضافی تنبیهی هستند.

روسیه در پاسخ به این اقدام آمریکا، ابتدا بر روی وارداتی معادل 87.6 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی، تعرفه تنبیهی تلافی‌جویانه اعمال کرد و بعد از آن از نهاد حل اختلاف سازمان تجارت جهانی، حل مشکل پیش‌آمده را درخواست کرد.

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرده که عدد 87.6 میلیارد دلار، حداکثر مقدار تعرفه تنبیهی تلافی‌جویانه بر اساس قوانین فعلی سازمان تجارت جهانی را پوشش می‌دهد و مسکو اقدامی بر خلاف مقررات این سازمان انجام نداده است.

تعرفه تنبیهی آمریکایی‌ها بر علیه روسیه، مخرب‌تر بوده و رقمی معادل 450 میلیون دلار از کالاهای صادراتی روس‌ها را پوشش می‌دهد؛ روسیه گفته که در صورت گرفتن رای موافق از نهاد حل اختلاف سازمان تجارت جهانی، اقدام تلافی‌جویانه خود را تشدید بخشیده و 450 میلیون دلار کالای آمریکایی را هدف قرار خواهد داد.

حالا آن‌طور که راشاتودی خبر داده، آمریکایی‌ها در مقابل همین تعرفه 87 میلیون دلاری دست به قلم شده‌اند و به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌اند.

وزارت اقتصاد روسیه در پاسخ به این شکایت اعلام کرده: «ایالات‌متحده ماهیت اقدامات طرف روس را بد تفسیر کرده است. ما در چارچوب توافقات سازمان تجارت جهانی در خصوص اقدامات حفاظتی گام برداشته‌ایم که جبران خسارات ناشی از اقدامات حمایت‌گرایانه کشورهای دیگر را مجاز می‌شمارد».

اقدامات حفاظتی یعنی اقداماتی که کشورها برای حفاظت از بازار داخلی خود در برابر رقابت ناعادلانه خارجی به کار می‌بندند؛ اقدامات حمایت‌گرایانه اما ماهیتی منفی در حقوق تجارت بین‌الملل دارد و به حمایت یک کشور از صنایع صادراتی خود برای ورود به رقابتی ناعادلانه با صنایع داخلی کشور هدف صادرات اطلاق می‌شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.