کد مطلب: ۲۰۵۵۴۹

شکستن انحصار جهانی هدف دانش دریانوردی است

شکستن انحصار جهانی هدف دانش دریانوردی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف دانش دریانوردی شکستن انحصار جهانی بر دریا است.

امیر دریادار حسین خانزادی در کنفرانس ملی مدیریت دانش و نخستین جشنواره ملی تجربه برتر که به میزبانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر برگزار شد؛ اظهار کرد: ارتباط معناداری بین نیروی دریایی و مباحث دریا وجود دارد و این نشان از پیوستگی مهم بین حوزه فناوری و دانش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: از سویی اهمیت برجسته فناوری و دانش را در حوزه دریا به ویژه نیروی دریایی مشخص می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه عرصه دریا اساسا عرصه پیچیده و سختی است تصریح کرد: از بین ۲۰۰ کشور دنیا ۴۴ کشور در خشکی محصور هستند و سایر کشورها باید حضوری معنادار در حوزه دریا داشته باشند و از امتیازات دریا بهره مند شوند.

خانزادی بیان کرد: با وجود این که دو سوم سطح کره زمین را دریا فرا گرفته است اما تعدادی از کشورها در حوزه تجارت بیشترین سهم را دارند که اینها یا دریانوردان ماهری هستند و یا در صنعت دریانوردی و کشتی حرفی برای گفتن دارند؛ کشورهای اسکاندیناوی، اروپایی و آسیای جنوب شرقی جز این کشورها هستند.

وی گفت: از بین حدود ۱۵۰ کشور تنها به تعداد انگشتان دست صاحب فناوری پیچیده دریانوردی هستند.

فرمانده نیروی دریایی افزود: در منطقه ما از بین ۳۶ کشور که در دریا حضور، نقش و مشارکت دارند تنها ایران، هند و پاکستان، سریلانکا و بنگلادش از فناوری دریانوردی برخوردارهستند.

خانزادی با اشاره به این که پیچیدگی فناوری‌های عرصه دریا و سختی حضور در دریا باعث شد با وجود عرصه دریا با وجود مشاع بودن در اختیار چند کشور قرار بگیرد تاکید کرد: این امر نشان دهنده ارزش دانش بوده که برای جمهوری اسلامی و نیروی دریایی حائز اهمیت است.

وی افزود: فناوری موجب شده عرصه دریا به ویژه در حوزه تسلیحات نظامی، دانش‌ها و فناوری‌های جدید و اشکال جدید از حضور در دریا رقابتی و ناپایدار باشد و به این دلیل عصر امروز را عصر دریا نامیدند.

فرمانده نیروی دریایی با بیان این که درارتباط با علم و فناوری دو موضوع اکتساب دانش و بحث نگهداری و حفظ دانش مطرح است تصریح کرد: طی سال‌های گذشته درنیروی دریایی از مجموعه فناوری‌ها بهره برده شده است که بخشی از آن با نقصان مواجه شد.

خانزادی با اشاره به این که در مقاطع مختلف تلاش شد که نیروی انسانی خود را تیز کنیم اظهار کرد: مصداق تیز شدن در موضوع دانش و نیروهای مسلح هوشمندانه طراحی شده است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در تدابیر خود در سال ۹۴ سه ویژگی را برای یک نظامی برشمرده‌اند که ایمان، شجاعت و دانش را از شاخصه‌های اصلی یک نظامی به فرموده رهبری است.

فرمانده نیروی دریایی عنوان کرد: اگر دانش نباشد ابزارهای ما در مقابل ابزارهای شیاطین کند می‌شود و اگر یک نظامی مسلح به دانش نباشد با تمام توانایی‌هایی که دارد ابزارهای اصلی کند خواهد بود.

خانزادی ادامه داد: مقام رهبری براین موضوع تاکید داشتند که علم و دانش را از دیگران یاد بگیرید اما نباید فراموش کرد چیزی که به عنوان علم و دانش برای ما مطلوب است این است که مجموعه دانش کشور و دانشجوها در مسیری حرکت کنند که در ترازهای جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته و برای شکستن انحصار جهانی بر دریا گام بردارند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.