کد مطلب: ۴۳۵۵۱۸

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

عرضه اولیه شگویا بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه شگویا بخریم یا نخریم؟

روز شنبه شرکت پتروشیمی تندگویان بیش از 2 میلیارد سهم خود را در فرابورس عرضه اولیه خواهد کرد، شرکتی که سودآوری‌اش در 9 ماه نخست امسال 89 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز شنبه یک شرکت پتروشیمی برای نخستین بار بخشی از سهام خود را در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه می‌کند. پتروشیمی تندگویان که با نماد شگویا و سرمایه‌ای بالغ بر 23 هزار و 957 میلیارد ریال در فرابورس ایران پذیرش شده است، صبح شنبه بیش از 2 میلیارد سهم خود را در بازه قیمتی 400 تا 438 تومانی عرضه اولیه خواهد کرد.

پتروشیمی تندگویان سومین عرضه اولیه اسفند ماه است که پس از دو عرضه روز چهارشنبه در بورس معامله می‌شود. پیش از این پتروشیمی نوری آخرین پتروشیمی پذیرش شده در بورس بود که بخشی از سهام خود را عرضه اولیه کرد.

بررسی صورت مالی 9 ماهه میاندوره‌ای شرکت پتروشیمی تندگویان نشان می‌دهد این شرکت در 9 ماه نخست امسال، یکهزارو 458 میلیارد تومان سود خالص را به ثبت رسانده که نه تنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 89 درصد بیشتر بوده است بلکه نسبت به کل سودآوری سال 97 نیز 30 درصد بیشتر بوده است.

همچنین با توجه به روند فروش و مبلغ بهای تمام شده، سود ناخالص شگویا در 9 ماه نخست امسال 16 هزار و 674 میلیارد ریال بوده که نسبت به کل سال گذشته 29 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که فروش 11 ماه نخست امسال پتروشیمی تندگویان 62 هزار و 189 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با کل فروش سال گذشته این شرکت نیز رشدی 29 درصدی را به ثبت رسانده است.

1 3

بررسی عملکرد مالی ماهیانه پتروشیمی تندگویان نیز حاکی از آن است که این شرکت در بهمن ماه اگر چه توانسته با رشد 28 درصدی نسبت به دی ماه میزان فروش خود را به 6 هزار و 488 میلیارد ریال برساند اما هنوز میزان فروش ماهانه در مقایسه با آذر ماه 13 درصد و نسبت به اوج 9 هزار و 361 میلیارد ریالی اردیبهشت ماه 31 درصد کمتر است.

سابقه خوب پتروشیمی نوری در عرضه اولیه و سود نقدی توزیع شده تنها دو هفته پس از عرضه، خاطره خوشی را از عرضه اولیه شرکت‌های پتروشیمی در ذهن معامله‌گران ثبت کرده است. ضمن این که حجم بالای سهام قابل عرضه نیز یکی دیگر از نکاتی است عرضه اولیه شگویا را بسیار جذاب کرده است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی فرابورس، سهمیه هر کد بورسی برای ثبت سفارش 3 هزار سهم است که در صورت کشف قیمت در سقف قیمتی معادل یک میلیون و 314 هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت. البته با توجه به استقبال زیاد معامله‌گران از عرضه اولیه‌های اخیر در صورت مشارکت یک میلیون 650 هزار نفر در این عرضه به هر کد بورسی حدود از 1248 سهم تعلق خواهد گرفت که معادل 547هزار تومان خواهد بود. هر چند با توجه به نقدینگی نسبتا بالای مورد نیاز احتمالا مشارکت‌کنندگان حداکثری در این عرضه اولیه کمتر از عرضه اولیه‌های قبلی باشد و به هر کد بورسی بیش از 1300 سهم تعلق بگیرد به عنوان مثال اگر تعداد مشارکت کنندگان یک میلیون و 500 هزار نفر باشد، به هر نفر 1373 سهم معادل 600 هزار تومان خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر کاری میکنم نمیتونم وارد برنامه یاران همراه بشم سه روزا برا خرید چکار کنم

    • ناشناس

      زنگ بزن کار گزاری

  • عشق علی

    سلام نترس عرضه اولیه روالش همینه . چون قیمت خرید به قیمت نقطه سر به سر پائینتره منفی خورده دوروز بگذره بگذره مثبت میشه

  • کریمی

    سلام الان میشه برا شگویا سفارش داد؟

    • ناشناس

      بله

  • ناشناس

    سلام لطفا یه نفر من راهنمایی کنه منم میخوام توبورس سرمایه گذاری کنم بلد نیستم

    • ناشناس

      باید بری یه کارگذاری اونجا دقیقا راهنماییتن میکنن. کد بورسی لازم داری

    • مهدی

      سلام
      برو ثبت نتم کن خیلی خوبه ولی مثل هرکاری نیاز به تجربخ داره و ممکنه اوایل کمی بازه سودت پایین باشه یا شاید. ضرر کنی ولی در طولانی مدت عالیه
      ولی در کل اگر خودت بتونی با سرمایه ات کارافرینی بکنی خیلی سودش بیشتره
      برا ثبت نام هم برو دفتر های کارگزاری بورس که با یه سرچ ساده میتونی پیدا کنی. خودشون راهنماییت میکنن

    • الهام اصغرزاده

      سلام،شما در مرحله اول وارد سایت سجام و ثبت نام اولیه سجام رو انجام بدید،کد ده رقمی که براتون ارسال شد به یکی از دفاتر پیشخوان برید تا احراز هویت شما انجام بشه،انجام که شد در یکی از کارگزاری ها ثبت نام کنید

    • محمد

      سلام آخه کی تو این شرایط نابود مملکتی میره تو بورس اونم شما ک تجربه صفر دارید ..برو پولتو بده دلار و سکه

    • ناشناس

      سلام دوست عزیز اولین کار ثبت نام در کافی نت

    • ناشناس

      مطالب بالا روبخون اگه از این مطالب چیزی سر درآوردی بعد برو یک کارگذاری خودشون راهنماییت می کنند مفت و مجانی

    • ناشناس

      فقط و فقط مطالعه و آموزش. تا مدتی جهت ورود سرمایه به بورس رو بیخیال شو. بعد از عرض اولیه شروع کن . اونم مبالغ بسیار پایین. شده ۵۰ تومن هم ک باشه

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    بازارصنایع پتروشیمی برپایهء ارزی است.برپایهء ریالی فعلاً نفت و گاز است که آن هم به صورت های مختلف به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

  • ناشناس

    سلام چطوری سهام بخرم وعضوبورس شوم

  • محمد

    سلام .من که برخط ثبت سفارش کردم و حسابم هم شارژ بود ولی متاسفانه سهمی به ما ندادند .لطفا بررسی کنید چرا به ما تعاق نگرفته است .با تشکر

    • unknownf

      احتمالا مبلغ پیشنهادی ات پایین بوده
      باید 10 درصد بالاتر از حداقل قیمت بزنی
      چون تقاضا بسیار زیاد است فقط به پیشنهادات بالا سهام تعلق می گیرد
      اگر استثنائا تقاضا بسیار کم باشد پیشنهادات پایین را هم توجه می کنند.
      بنابراین همیشه ماکزیمم قیمت را ثبت نمائید. در اینجا 4380 ریال

  • ناشناس

    سلام و وقت بخیر
    حتما تو بورس سرمایه گذاری کنین و حتی اگه سهام زیادی هم نداشته باشین حداقل عرضه اولیه رو میگیرین که هزینه بسیار کمی داره، برای این کار باید تو سامانه سجام ثبت نام کنین و بعد برین کارگزاری خاصی که تو سازمان بورس هستن و بعد احراز هویت شما میتونین اکانت برای خرید و فروش داشته باشین.

  • کامران

    این نماد به چه صورت سوددهی داره؟ الان سه روز از سوددهی می گذره هر روز هم ۵ درصد سود داشته که باید جمعا حدود 90 هزار باشه ولی الان 37 تومان سود داده ؟

    • ناشناس

      تا زمانی که حجم مبنا رو پر نکنه ۵ درصد سود تعلق نمیگیره. نسبت تناسب ببند مشخص میشه. حجم مبنا اگه پر بشه ۵ درصد .

  • شنتیا

    سلام، من اون موقع عضو بورس نبودم، الان میتونم ثبتنام کنم، سهم خودم از عرضه اولیه رو الان بگیرم به قیمت 438 تومان؟