کد مطلب: ۳۴۶۰۴۳

دو فعال اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کردند:

صادرات ایران در ماه‌های آینده کمتر می‌شود

صادرات ایران در ماه‌های آینده کمتر می‌شود

رئیس کارگروه صنایع غذایی ایران و رئیس کمیسیون صنعت اتاق از چالش‌های پیش روی صادرات در روزهای پایانی سال سخن می‌گویند و نسبت به کاهش این روند ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی جدیدترین آمارهای گمرک نشان می‌دهد که خیز تجاری میانه پاییز، در پایان آذر ماه متوقف شده است. مقایسه آمارهای تجاری دو ماه آبان و آذر حاکی از آن است که میزان صادرات آذر ماه با افت ۵۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (آبان) به یک میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار رسیده است.

در همین حال رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان امسال وضعیت صادرات کشور بهبود می‌یابد یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: با وجود کاهش ظرفیت‌های تولیدی به رشد اقتصاد کشور امیدوار نیستیم. در هر حال کاهش ظرفیت‌های تولیدی افت صادرات را به همراه دارد. متاسفانه کمبود مواد اولیه باعث شد که برخی از بنگاه‌های صنعتی روند تعطیلی را در پیش بگیرند یا با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند.

مهدی پورقاضی افزود: با وجود افزایش نرخ ارز صادرات تا پایان سال بهبود نخواهد یافت. به نظر می‌رسد دو ماه پایانی جز روزهای سخت باشد؛ چرا که فعالان اقتصادی اولا با افزایش قیمت مواد اولیه و گرانی قیمت ارز روبه‌رو هستند.

او اظهار کرد: متاسفانه برای برطرف‌سازی چالش‌ها اراده سیاسی برای اصلاح اقتصادی وجود ندارد. در حقیقت مسئولان به دنبال اصلاحات و برطرف‌سازی چالش‌ها نیستند. زمانی که موانع پیش روی فعالان اقتصادی ادامه‌دار شود، به صادرات و اقتصاد کلان کشور لطمه می‌زند.

پورقاضی درباره مهم‌ترین موانع پیش روی صادرکنندگان گفت: قطع روابط با کشورها، عدم انتقال پول برای شریک تجاری، افزایش یک‌باره نرخ ارز و… همه اینها دست به دست داده تا وضعیت اقتصادی کشور را به این مرحله رسانده است. باید اعلام کرد که در این مقطع زمانی نشانه‌هایی از بهبود حوزه صادرات مشاهده نمی‌شود.

وضعیت و آمار صادرات ایران

رئیس کارگروه صنایع غذایی ایران می‌گوید: در این شرایط مهم‌ترین سختی صادرکنندگان نگرانی درباره عدم بازگشت ارز است. اعتقاد داریم دولت بزرگ‌ترین بازرگان است.

نگرانی صادرکنندگان از چگونگی بازگشت ارز

از سوی دیگر رئیس کارگروه صنایع غذایی ایران به وضعیت صادرات کالاهای غیرنفتی از جمله صنایع غذایی اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: در این وضعیت نمی‌توان به آمار دولت در حوزه صادرات مواد غذایی اتکا کرد. چنانچه بخواهیم از بخش صادرات وضعیتی را نشان دهیم باید سری به مرزها بزنیم.

علی شریعتی اظهار کرد: در این شرایط مهم‌ترین سختی صادرکنندگان نگرانی درباره عدم بازگشت ارز است. اعتقاد داریم دولت بزرگ‌ترین بازرگان است. همین مدیران دولتی وقتی نفت را می‌فروشند و نمی‌توانند ارز را وارد کشور کنند، چه انتظاری از صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی در زمینه بازگشت ارز دارند؟ موتور پیشران اقتصاد ما صادرات است. بنابراین امیدواریم با برطرف‌سازی ابهامات ارزی بتوانیم اقدامات خوبی در حوزه صادراتی به کرسی بنشانیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.