کد مطلب: ۷۰۸۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دام‌ روی دست دامداران ماند/ پشت‌کردن خریداران داخلی و خارجی به بازار

دام‌ روی دست دامداران ماند/ پشت‌کردن خریداران داخلی و خارجی به بازار

مسئولان صنفی می‌گویند به‌رغم آزادسازی صادرات، فروش دام به کندی در حال انجام است. گویا پس از پشت‌کردن مشتریان داخلی به بازار، نوبت به مشتریان خارجی رسید تا بدین ترتیب دام روی دست دامداران بماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی از آزاد شدن صادرات دام بیش از دو ماه می‌گذرد که پیگیری‌ها از روند کند صادرات دام حکایت دارد. طوری‌که حتی می‌توان گفت صادرات دام سنگین کاملاً متوقف است.

در این باره سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران، به مهر گفت: صادرات دام سنگین مجوز گرفت اما به دلیل تعرفه بالا اجرا نشد. لازم است که سران سه قوه در این زمینه تصمیم‌ نهایی را اتخاذ کنند.

بر اساس اعلام او، صادرات دام زنده سنگین به دلیل اینکه عوارض صادراتی برای هر کیلوگرم از آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده بود، عملیاتی و اجرایی نشد.

در حال حاضر دامداران با انباشت تولید به دلیل عدم صادرات دام مواجه شده‌اند. از سمت دیگر شرایط سخت صادرات صنعت دامداری را در آستانه فروپاشی قرار داده است. البته بسیاری نگران هستند با صادرات زمینه افزایش قیمت گوشت فراهم شود.

اما متولیان امر، این را تائید نمی‌کنند و تاکید دارند گوشت با قیمت فعلی هم در بازار تقاضایی ندارد. بدین ترتیب افزایش مجدد قیمت گوشت منطقی به نظر نمی‌رسد.

صادرات دام به کندی در حال انجام است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: در حال حاضر صادرات دام ا نجام می‌گیرد، اما به‌سختی و محدود.

وی عنوان کرد: شرایطی که برای صادرات دام در نظر گرفته‌اند که منجر به تنش در بازار نشود؛ از همین رو شرایط برای صادرات دام سخت شد.

پوریان با اظهار به اینکه شرایط صادرات دام سنگین مهیا نشد، ابراز کرد: به دلیل تعرفه بالای صادراتی، در حال حاضر به هیچ عنوان امکان صادرات گوساله وجود ندارد.

رئیس شورای تامین‌‍کنندگان دام تاکید کرد: تعرفه بالای صادراتی امکان رقابت از بازرگان را گرفته است.

او با اعلام اینکه اکنون با انباشت دام مواجه هستیم، تصریح کرد: یکی از دلایل انباشت دام است که تقاضایی برای آن وجود ندارد. این عدم تقاضا باعث شد تا قیمت به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند؛ از همین رو هم‌اکنون دام زیادی روی دست دامداران مانده است.

صادرات دام باعث افزایش قیمت گوشت می‌شود؟

او در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی امکان افزایش قیمت گوشت وجود دارد، توضیح داد: با این شرایط نمی‌توانیم متصور شویم که قیمت گوشت افزایش پیدا کند. چراکه با قیمت موجود در بازار درعمل خریداری وجود ندارد چه برسد که بخواهیم افزایش قیمتی هم داشته باشیم.

او در پایان از کاهش انگیزه دامداران به تولید اشاره کرد که می‌تواند در آینده منجر به کاهش تولید دام شود.

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات دام به‌رغم افزایش قیمت گوشت را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.