کد مطلب: ۳۶۹۰۱۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با سرپرست سازمان توسعه تجارت:

صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد / ارز چندنرخی باعث رشد فساد می‌شود

صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد / ارز چندنرخی باعث رشد فساد می‌شود

محمدرضا مودودی گفت: نباید خیلی روی صادرات نفت کشور حساب شود و باید از اقتصاد مردمی که می‌تواند صادرات عمومی را انجام دهد و صادرات غیرنفتی را جایگزین صادرات نفتی کشور کند حداکثر بهره را داشته باشیم.ممکن است شرایط برای صادرات نفت کشور سخت‌تر ‌شود، اما به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته از ۴۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تنها حدود ۱۴ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است كه به اين ترتيب با معيارهای محاسبه سال‌های قبل صادرات و واردات، حدود 28 ميليارد دلار از ارزهای صادرات غيرنفتی به ايران بازنگشته است، دلایل عدم بازگشت 28 میلیارد دلار ارز صادراتی چیست و آیا راه اندازی بازار متشکل ارزی و سامانه تجارت در راستای فروش به صورت متغیر و شناور ارز صادراتی به واردکنندگان می‌تواند در ثبات بازار ارز و بازگشت دلارهای صادراتی موثر باشد؟

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات مواجه هستند که این موضوع می‌تواند به اشتغال و صادرات کشور نیز آسیب جدی وارد کند.

مودودی افزود: وقتی ارز چند نرخی باشد احتمال اینکه رقابت‌های منفی مبتنی بر فساد و رانتی که می‌تواند صورت گیرد تاثیر نامطلوبی برای فعالیت‌های صادراتی بخش خصوصی داشته باشد، وجود دارد، زیرا متاسفانه هر زمانی که ارز چند نرخی بوده در کنار آن نیز فساد و رانت رشد کرده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: اگر مسئولان بتوانند نرخ ارز را به صورتی مدیریت کنند که فساد و رانت در بازار شکل نگیرد بدون شک فعالان اقتصادی می‌توانند فعالیت‌های صادراتی خود را توسعه دهند، اما باید از منظر بانک مرکزی هم به این موضوع توجه شود که ملاحظات بانک مرکزی چیست؟

مودودی افزود: بدون شک بانک مرکزی مخالف تولید و توسعه بخش صادراتی کشور نیست، اما باید بررسی شود که دلواپسی و دغدغه بانک مرکزی در خصوص عدم تک نرخی کردن ارز تاکنون چه بوده است؟

وی تاکید کرد: دغدغه دولت و بانک مرکزی این است که مبادا سیاست‌ها و تصمیمات ارزی آنها باعث رشد افسار گسیخته نرخ تورم در کشور شود و از طرفی هم صادرکنندگان بارها تاکید کرده‌اند که چند نرخی بودن ارز باعث شده که تولید و صادرات آنها با مشکل مواجه شود، به همین جهت ضرورت دارد که توازنی بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ضرورت دارد که بخش خصوصی را در زمینه صادرات به گونه‌ای مشارکت دهیم که در نهایت منجر به کامل شدن چرخه بازگشت ارز شود.

مودودی افزود: بدون شک فعالان بخش خصوصی خواهان بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور هستند به همین جهت باید بررسی شود که مشکل اصلی عدم بازگشت دلارهای صادراتی از کجاست؟

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: باتوجه به اینکه فعالان بخش خصوصی طی سال گذشته سرمایه‌گذاری کرده و تولید آنها با وجود تحریم‌ها با مشکل مواجه نشده است، بنابراین حتما چرخه بازگشت ارز صورت گرفته است، زیرا فعالان بخش خصوصی بی‌نهایت که ارز ندارند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: باید در جلسات دوستانه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی کشور از رییس کل بانک مرکزی دعوت کرد تا این موضوع هر چه سریعتر بین بخش خصوصی و بانک مرکزی حل شود.

وی ادامه داد: همچنین ضرورت دارد که در این جلسات به چگونگی توانمندسازی بنگاه‌های صادراتی در راستای افزایش اقلام صادراتی پرداخته شود به طوری که سبد کالای صادراتی ایران باید از جنس سبد صادراتی دنیا باشد.

همچنین مودودی در پاسخ به این سوال که لغو تمدید معافیت خرید نفت ایران توسط سایر کشورها از جانب آمریکا چه تاثیری بر حجم صادرات نفتی ایران و میزان درآمد ارزی کشور می‌گذارد؟ افزود: نباید خیلی روی صادرات نفت کشور حساب شود به طوری که باید از اقتصاد مردمی که می‌تواند صادرات عمومی را انجام دهد و صادرات غیرنفتی را جایگزین صادرات نفتی کشور کند حداکثر بهره را داشته باشیم، زیرا آنچه که برای ما حائز اهمیت است اشتغال، تولید و درآمد ارزی است و تمام این موارد بیشتر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بخش نظامی ایران سال‌هاست که تحریم است، آیا بخش نظامی کشور تضعیف شده است؟ مردم ایران می‌توانند در هر شرایطی خود را توسعه دهند. ممکن است که شرایط برای صادرات نفت کشور سخت‌تر ‌شود، اما به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مریم

    به نظرمن ماازخیلی وقت پیش بایدصادرات نفت رومحدودمیکردیم وتوانمون روروی تولید وصادرات متمرکز میکردیم تاکشوری مثل آمریکانتونه برای ماخط ونشان بکشه