کد مطلب: ۲۰۶۲۴۳

صادرات ۲۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی

صادرات 20 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان اینکه از ما درخواست سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی شده است، گفت: بیست میلیارد دلار صادرات در این صنعت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان اینکه از ما درخواست سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی شده است، گفت: بیست میلیارد دلار صادرات در این صنعت انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدرضا نوروززاده در همایش مدیریت، تولید ملی و اشتغال در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: درحال حاضر دغدغه اصلی کشور تولید و اشتغال است. اشتغال نیز محصول فرآیندهایی است که مهمترین آن، ثبات اقتصادی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: اینکه تعداد زیادی واحدهای صنعتی تولیدی داریم که با چالش مواجه شده‌اند؛ به این دلیل است که نگاه آن‌ها به تولید برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با دنیا نیست و صرفا برای تولید در جهت مصرف داخل متمرکز شده‌اند. به محض اینکه وضعیت درآمدی کشور در دوره‌ای خوب شد و ما بدترین استفاده را از آن موقعیت کردیم و درب‌ها را بر روی کالاهای خارجی به‌خصوص چینی گشودیم، دیدیم که شرکت‌های تولیدی داخل ورشکسته شدند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۵۵ سال از این صنعت می‌گذرد، گفت: هیچ صنعتی بدون پشتوانه علمی و تکنولوژی روز امکان ادامه فعالیت ندارد و صنعت پتروشیمی نیز از این امر مستثنی نیست. میزان پیچیدگی فناوری در این صنعت به حدی است که از دمای منفی ۲۵۰ تا مثبت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد در این صنعت تجربه می‌شود؛ یا اینکه ماشین‌هایی داریم که در این صنعت با هزار دور در ثانیه فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در صنایع پتروشیمی در سال‌های گذشته، تاکید بیشتر در صنایع بالادستی بود و به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی توجه نداشتیم. به همین دلیل درحال حاضر ۶۰ میلیارد دلار در صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که با توجه به جمعیت شاغل در آن، به معنی ایجاد اشتغال در این صنعت با یک میلیون دلار به ازای هر یک نفر شغل است. در حالی‌که در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌توانیم با هر ۱۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از ما درخواست سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی شده است که عمدتا مانند تبدیل گاز به الوفین همگی در زمره صنایع بالادستی این صنعت محسوب می‌شوند.

نوروززاده ادامه داد: در صنایع پتروشیمی ۲۰ میلیارد دلار صادرات داریم که با توجه به اینکه همگی آن‌ها در صنایع بالادستی هستند به ازای هر یک کیلو تنها یک دلار عایدی داریم این در حالی است که ارزش افزوده صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ۲۰ برابر صنایع بالادستی است و واردات ما ۴ تا ۵ میلیون تن مواد پتروشیمی پایین‌دستی به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد که کیلویی ۴ دلار برای کشور تمام می‌شود.

وی یادآور شد: اخیرا ترامپ استراتژی جدیدی در صنعت نفت تدوین کرده و ما آن را در شرکت پتروشیمی ترجمه کرده‌ایم. او می‌گوید باید صنایع نفت و گاز در داخل آمریکا تولید شود و مواد پتروشیمیایی به کشورهای خاورمیانه و بازارهای هند و چین صادر کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: روز گذشته قرارداد تولید کاتالیست A۵۰۰ را با پتروشیمی اراک منعقد کردیم که نحوه استفاده آن در تصفیه فاضلاب استان‌های شمالی و جهت آبیاری مزارع شمال به‌کار می‌رود. این کاتالیست در زمان تحریم‌ها به ما داده نشد ولی آن را با کمک دانشجویان و اساتید ایرانی تولید کردیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.