کد مطلب: ۲۱۹۸۰۲

صادرات ۲۶ هزار تنی قیر در بورس کالا

صادرات 26 هزار تنی قیر در بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران، در آخرین روز کاری (چهارشنبه)، میزبان 26 هزار و 652 تن قیر صادراتی بود.

تالار صادراتی بورس کالای ایران، در آخرین روز کاری (چهارشنبه)، میزبان 26 هزار و 652 تن قیر صادراتی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بورس کالا؛ در معاملات دیروز همچنین 16 هزار و 492 تن قیر در تالار داخلی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی این بورس معامله شد.

همچنین 11 هزار و 920 تن مواد شیمیایی، 20 تن گوگرد، 572 تن مواد پلیمری، 890 تن شمش آلومینیوم، 7 هزار و 600 تن گندم خوراکی و 89 هزار قطعه جوجه یک‌روزه و 70 تن گوشت منجمد نیز در بورس کالا خرید و فروش شد.

بورس کالا زمینه عرضه مواد پایه صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی را فراهم کرده است. با عرضه محصولات در بورس کالا، شفافیت بازار افزایش یافته و جلوی انحصار و رانت گرفته می‌شود.

از جمله کالاهایی که مبادله و صادرات آن از طریق بورس کالا مورد توجه قرار گرفته، قیر است و تلاش شده است که با هدف افزایش نظارت بر کیفیت قیر صادراتی، خریداران خارجی آن را از طریق بورس کالای ایران تامین کنند.

سالیانه یک‌صد میلیون تن قیر در جهان تولید و مصرف می‌شود که سهم ایران، نزدیک چهار درصد است.

ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفتی جهان سال‌هاست در صنعت قیر فعالیت دارد. در سال‌های 1386 تا 1390 ایران با تکیه بر کیفیت و میزان عرضه قیر، تعیین‌کننده قیمت این محصول در منطقه بود.

در آن دوران، کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی مشتری قیر باکیفیت ایران بودند، به طوری‌که مشتریان اروپایی با وجود تحریم حاضر بودند به دلیل کیفیت بالا، قیر تولید شده در ایران را از طریق واسطه‌ها به شیوه‌های گوناگون خریداری کنند.

با گذشت زمان به دلیل ضعف نظارت بر فعالان این عرصه و تخلف در تولید و صادرات این محصول، این جایگاه از دست رفت؛ به طوری‌که اکنون به جای ایران، کشور بحرین به مرجع تعیین قیمت قیر در منطقه تبدیل شده است و در نتیجه ناچاریم قیر خود را در هر تن نزدیک 100 دلار ارزان‌تر از قیر بحرین صادر کنیم که این امر، باعث کاهش ارزآوری این محصول برای کشور شده است.

اکنون ایران به دلیل ضعف نظارت بر فعالیت ده‌ها شرکت تولیدکننده و تخلف‌های گسترده در تولید و صادرات این فرآورده، جایگاه خود در بازارهای جهانی را از دست داده است و حتی برخی کشورها واردات قیر از ایران را متوقف کرده‌اند.

در مواجهه با این وضعیت نابسامان در بازار قیر به‌ویژه بخش صادرات، راهکارهایی مانند عرضه از طریق بورس کالا پیشنهاد شده است که می‌تواند امکان نظارت بر روند صادرات و ارسال محموله‌های استاندارد را فراهم کند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.