کد مطلب: ۲۷۱۸۳۲

صدور مجوز کشت و کار و مصرف پنبه تراریخته در ایران

صدور مجوز کشت و کار و مصرف پنبه تراریخته در ایران

قره یاضی گفت: امسال قطعا مجوز کشت و کار و مصرف پنبه تراریخته از محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی دریافت خواهد شد.

بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به آخرین وضعیت کشت و کار محصولات تراریخته در سراسر جهان اظهار کرد: براساس اخرین گزارش سالانه سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از کاربرد بیوتکنولوژی کشاورزی (isaa) که هفته گذشته منتشر شد، سطح زیر کشت محصولات تراریخته برای اولین بار به مرز ۱۹۰ میلیون‌هکتار رسیده است این امر بدان معناست که ۱۷ درصد اراضی دنیا به کشت محصولات تراریخته اختصاص دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه یکصد سال از عمر نهضت ارگانیگ‌ در دنیا می‌گذرد، افزود: این درحالی است که تا‌کنون سطح زیر کشت محصولات ارگانیگ در اروپا، آمریکا و دیگر کشورها به یک درصد نرسیده است.بنابراین می توان به این نتیجه دست یافت که این امر ایرادی دارد که مورد استقبال قرار نگرفته است.

قره یاضی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ زمانی که تنها یک درصد سطح زیر کشت محصولات تراریخته در دنیا ناشی از خشکسالی اُفت پیدا کرد،انجمن صنفی سوداگر اظهاراتی مبنی بر پایان دوره مصرف محصولات تراریخته داشتند اما امروزه با دیدن این افزایش سطح زیر کشت سکوت اختیار کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سطح زیر کشت در کشورهایی که تراریخته کشت می شود به حد اشباع رسیده است،گفت: کشور برزیل از مجموع ۶۰ میلیون هکتاری که سویا و ذرت می کارد حدود ۵۰/۲دهم هکتار معادل ۹۴ درصد آن‌ به سطح زیر کشت محصولات تراریخته اختصاص دارد.

به گفته وی ۹۴.۵درصد سطح زیر کشت در آمریکا،صد در صد در آرژانتین،۹۳درصد هندوستان و صد درصد پنبه تولیدی پاکستان به محصولات تراریخته اختصاص دارد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی از افزایش سطح زیر کشت محصولات تراریخته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد وگفت: هم اکنون سطح زیر کشت ۲۴ کشور به محصولات تراریخته اختصاص دارد،ضمن آنکه دو کشور اروپایی پرتقال و اسپانیا از جمله کشورهایی هستند که بیش از ۱۳۱ هزار هکتار محصولات تراریخته در دل اروپا کشت می کنند.

قره یاضی با اشاره به اینکه هم اکنون اروپایی ها بزرگترین واردکننده محصولات تراریخته همراه چین هستند،بیان کرد: این درحالی است که به هیچ عنوان محصولات تراریخته صادر نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۹ هندوستان برای اولین بار پنبه تراریخته وارد بازار کرد،افزود: از آن سال به بعد تقریبا ۵ تا ۶ سال طول کشید تا تمامی کشت و کار کشاورزان در این کشور تراریخته شد و حال جای این سوال مطرح است که اگر ۳۰۰ هزار نفر کشاورز خودکشی کردند پس چه کسی محصولات تراریخته دراین کشور کشت می کند چرا که مشاهدات عینی خلاف این موضوع را نشان می دهد.

قره یاضی با بیان اینکه تا قبل از سال ۲۰۰۹ هندوستان یکی از بزرگترین واردکنندگان پنبه بود،افزود:این درحالی است که هم اکنون به یکی ازصادرکنندگان پنبه تبدیل شده است، ضمن آنکه این وضعیت مشابه هم اکنون در پاکستان نیز اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سه میلیون هکتار اراضی پاکستان کشت محصولات تراریخته به خود اختصاص داده است،افزود: همچنین ۸۰ درصد پنبه پاکستان تراریخته است. نکته حائز اهمیت اینجاست که پنبه ایران از پاکستان وارد می شود.

به گفته وی با وجود توانمندی پژوهشگران جمهوری اسلامی و جایگاه بالای آنها درتراز بین المللی اما متاسفانه به دلیل نبود دانش نتوانسته ایم محصولات تراریخته در کشور کشت کنیم و به همین خاطر هم اکنون مجبور به واردات آن هستیم.

قره یاضی با بیان اینکه عمده ذرت و سویا داخل از آرژانتین،برزیل و بخشی از اوکراین وارد می شود،گفت: هرانچه که از این کشورها وارد می شود تراریخته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه روغن و دانه های روغنی وارداتی نظیر سویا،کلزا و ذرت تراریخته هستند،بیان کرد:همچنین خوراک دام وارداتی نظیر ذرت،سویا،کنجاله درت،کنجاله سویا و کنجاله کلزا تراریخته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد خوراک دام وارداتی است،گفت:با توجه به آنکه تمامی این محصولات تراریخته هستند از این رو به سبب سالم بودن این محصولات هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ارزش بذر تراریخته در سال ۲۰۱۷ در دنیا را بیش از ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: سهم ایران از این بازار تنها واردات ۵ میلیارد دلاری بوده است.

وی با اشاره به هشدارهای انجمن طی ۲۰ سال گذشته مبنی بر تولیدات محصولات تراریخته بیان کرد: براساس قانون انجمن ایمنی زیستی امسال قطعا مجوز کشت و کار و همچنین مصرف پنبه تراریخته از سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی دریافت خواهد شد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از علف کش ها طی ۲۵ سال گذشته برای محصولات غیر تراریخته افزایس داشته است در حالیکه برای محصولات تراریخته مصرف با شیب ملایمی افزایش داشته ضمن آنکه نوع استفاده از علف کش ضعیف شده است.

قره یاضی از روند افزایش مصرف علف کش در محصولاتی همچون گندم که انواع تراریخته آن وجود ندارد، خبر داد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری با رد کشت مطلق محصولات تراریخته در ایران تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده دولت در صحن علنی مجلس بودم و آنجا دو پیشنهاد ممنوعیت کشت مطلق و ممنوعیت واردات استفاده از این گونه محصولات بدون رعایت قانون ایمنی زیستی و سایر قوانین بین الملل داده شد که پیشنهاد اول رای نیاورد و پیشنهاد دوم مورد اعتراض قرار گرفت چرا که سایر قوانین بین الملل به ما ارتباطی ندارد و در نهایت پیشنهاد دوم تنها با قوانینی که به تصویب جمهوری اسلامی ایران رسیده مورد ملاک قرار گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.