کد مطلب: ۲۶۸۰۷۷

صعود قیمت نفت درپی اختلالات جدید عرضه

صعود قیمت نفت درپی اختلالات جدید عرضه

قیمت‌های نفت روز چهارشنبه به دنبال مختل شدن عرضه در لیبی و کانادا و اظهارات یک مقام آمریکایی درباره فشار واشنگتن برای توقف واردات نفت ایران از نوامبر، افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۵ سنت یا ۰.۲ درصد نسبت به قیمت نهایی روز گذشته افزایش یافت و به ۷۶.۴۶ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ،بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و ۷۰.۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: آمریکا از همه کشورها خواسته است واردات نفت ایران را از نوامبر متوقف کند. بازارهای نفت واکنش چندانی به این خبر نشان ندادند، زیرا چنین اقدامی قابل پیش‌بینی بود. بعلاوه، عربستان سعودی اعلام کرده است تولیدش را برای جبران هرگونه اختلال عرضه به بازار افزایش خواهد داد.

شرکت مشاوره ریسک "اوراسیا گروپ" اعلام کرد: بعید است که آمریکا در این بازه زمانی موفق شود فروش نفت ایران را متوقف کند، اما این شرکت برآورد خود از میزان عرضه‌ای که ممکن است تا نوامبر کاهش پیدا کند را به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

در دوران تحریم‌های قبلی که در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید کشورهای آسیایی متعدد از واشنگتن معافیت گرفته بودند که به آنها امکان می‌داد به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این بار واشنگتن زمانی که بازگشت تحریم‌ها را در ماه مه اعلام کرد به این موضوع اشاره کرده بود که تمایلی به اعطای معافیت ندارد.

ما فراتر از تحریم‌های آمریکا، اختلالات عرضه بازار را با کمبود مواجه ساخته‌ است. در لیبی کشمکش قدرت میان دولت رسمی و شورشیان، مسئول صادرات نفت این کشور را نامشخص کرده است. با این همه بنادر نفتی این کشور روز سه‌شنبه به طور عادی فعالیت داشتند.

در آمریکای شمالی، مختل شدن عرضه در سنکرود مانع جریان ۳۵۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت شد، به گفته استفن اینس از شرکت کارگزاری اOANDA، این اختلال عامل مهمی در کاهش ذخایر نفت آمریکا بوده است.

موسسه امریکن پترولیوم روز سه‌شنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ ژوئن، ۹.۲ میلیون در روز کاهش یافته و به ۴۲۱.۴ میلیون بشکه رسیده است.

اوپک اواسط هفته گذشته اعلام کرد برای جبران اختلالات عرضه تولیدش را افزایش خواهد داد. عربستان سعودی قصد دارد تولید خود را از ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز در ژوئن به ۱۱ میلیون بشکه در روز در ژوییه افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این بانک «بی ان پی پاریبا» فرانسه اعلام کرد توافق اخیر تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای بالابردن سطح تولید، همچنان محدودیت‌هایی را حفظ کرده و توانایی بازار برای پرکردن ذخایر را محدود نگه داشته است. با توجه به اختلالات عرضه احتمالی و ریسک‌های عرضه در ونزوئلا و لیبی، عوامل بنیادین نفت با وجود تصمیم اوپک پلاس، همچنان برای افزایش قیمت‌ها در شش ماه آینده مساعد مانده‌اند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.