کد مطلب: ۷۹۲۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش واردات در صنعت چاپ/ چند درصد هزینه تولید به بسته‌بندی وابسته است؟

افزایش واردات در صنعت چاپ/ چند درصد هزینه تولید به بسته‌بندی وابسته است؟

آمارها از افزایش واردات در حوزه صنعت چاپ حکایت دارد؛ رییس اتحادیه صنعت چاپ و بسته‌بندی دلیل این اتفاق را افزایش تقاضا در حوزه بسته‌بندی به دلیل افزایش تولید در برخی از حوزه‌ها از جمله شوینده‌ها، دارویی و آرایشی و بهداشتی به دلیل کاهش واردات عنوان می‌کنند که باعث شده کارخانجات اقدام به واردات مواد اولیه بیش از گذشته کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی آمار وزارت ارشاد نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ واردات در حوزه صنعت چاپ در مقایسه با سال ۹۹، تقریبا چهار برابر شده است.

بسیاری از فعالان این حوزه فرسودگی و عدم بروزرسانی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعت چاپ را عامل افزایش واردات در این حوزه عنوان می‌کنند. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در چندسال اخیر با توجه به افزایش تولید داخلی در برخی حوزه‌ها و ممنوعیت واردات، تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و… تقاضا برای بازار بسته‌بندی افزایش یافته است؛ به همین دلیل، شاهد افزایش قیمت مواد اولیه در حوزه صنعت چاپ بوده‌ایم. بسته‌بندی و چاپ یکی از مقوله‌های مهم و تأثیر‌گذار در افزایش قیمت نهایی کالاهاست؛ به‌طوری‌که گاهی هزینه بسته‌بندی بیشتر از تولید محصول می‌شود.

در این باره خبرآنلاین در گزارشی نوشته است: طی یک تحقیق صورت گرفته سطح شاخص وابستگی صنایع کشور به صنعت چاپ و بسته‌بندی از 10 تا 90 درصد متغیر است. همچنین صادرات برخی صنایع وابسته به چاپ 90 درصد برای جذب و ماندگاری در بازار هدف اهمیت دارد.

تمام صنایع به بسته‌بندی و چاپ وابسته هستند. در این میان صنایع دارویی و آرایشی سهم بالایی را به خود اختصاص داده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته 60 درصد هزینه دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی به چاپ و بسته‌بندی وابسته است.

افزایش تقاضا داخلی در حوزه بسته‌بندی

بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش واردات صنعت چاپ طی چند سال اخیر عنوان کرد: بنده خیلی با این موضوع که واردات در حوزه صنعت چاپ در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است، موافق نیستم. چرا که افزایش ملزومات چاپ و بسته‌بندی طی یکی دو سال اخیر به دلیل افزایش تقاضا در حوزه تولید بود.

او توضیح داد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها، فرآیند تولید در حوزه‌های جدید شکل گرفت. برای مثال به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز در حوزه آرایشی و بهداشتی، دارویی، شوینده‌ها ‌و… تولید در این زمینه افزایش پیدا کرد که به رشد تقاضا در بخش بسته‌بندی منجر شد.

عابدینی با بیان اینکه برای تامین بسته‌بندی در این بخش‌ها تقاضا برای واردات مواد مصرفی افزایش پیدا کرد، گفت: از همین رو روند افزایشی واردات مواد اولیه کارخانجات صنعت چاپ و بسته‌بندی برای تولید امری طبیعی بود.

چرا صادرات در صنعت چاپ کاهش یافت؟

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: اما موضوع کاهش صادرات در راستای تحریم‌ها متفاوت بود. البته در میان تصمیمات غیرحرفه‌ای و بدون مشاوره روند صادرات را بیش از پیش سخت کرد.

او اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز اکنون مزیت صادراتی وجود دارد، اما برخی تصمیمات داخلی مانع آن شد. اما اگر نتوانیم کاری کنیم که صادرکننده احساس منفعت کند و تنها متحمل فشار قوانین دست وپاگیر باشد، زمینه صادرات بیش از گذشته محدود خواهد شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی، خاطرنشان کرد: دولت باید از تشکل‌ها به عنوان بازوهای محرک اقتصادی در زمینه تصمیم‌هایی که مستقیما در تولید اثر دارند، استفاده کند، چرا که اگر هدف‌گذاری انجام شده متضاد با تولید باشد، برای برنامه‌ریزی نیز نمی‌توان درست تصمیم‌گیری کرد. بنابراین سازمان‌ها و ارگان‌ها در نقطه هدف‌گذاری از تشکل‌ها و بخش خصوصی باید مشورت بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.