کد مطلب: ۵۶۶۲۸۶

آموزش تهیه صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری

آموزش تهیه صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری

صورت سود و زیان جزء صورت‌های مالی پراهمیت و کاربردی در نرم افزار حسابداری می‌باشد که توسط تحلیلگران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی از بخش‌های مهم هر نرم افزار حسابداری ، صورت‌های مالی می‌باشد. صورت سود و زیان جزء صورت‌های مالی پراهمیت و کاربردی در نرم افزار حسابداری می‌باشد که توسط تحلیلگران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر هنوز با اجزای صورت سود و زیان جامع آشنا نیستید و نمی‌دانید چطور برای شرکت خود صورت سود و زیان تهیه کنید در این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با صورت سود و زیان

صورت سود و زیان که به نام صورت درآمد و صورت عملیات هم شناخته می‌شود، گزارشی مالی جهت مشاهده خلاصه درآمدها و هزینه‌های سازمان در طول یک دوره زمانی خاص می‌باشد. در واقع صورت سود و زیان تمام درآمدهای سازمان در یک دوره مالی را جمع کرده و تمام هزینه‌های سازمان در همان دوره را از این درآمدها کسر می‌کند. بنابراین صورت سود و زیان یا بیانیه سود، به جزئیات عملکرد مالی سازمان در طول مدت یک دوره مالی مشخص می‌پردازد.

اغلب مواقع گزارش‌های مالی تاثیر به سزایی در پیش‌بینی میزان سود شرکت‌ها می‌گذارند. در واقع سهامداران و سرمایه‌گذاران با استفاده از صورت سود و زیان اطلاعات درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی را بدست می‌آورند.

این گزارش یکی از مهم‌ترین گزارشات مالی در نرم افزارهای حسابداری به حساب می‌آید و جزو مهمترین گزارشاتی است که به مدیران نسبت به وضع کنونی مالی شرکت اطلاعات می‌دهد.

هدف از تهیه صورت سود و زیان

گزارشاتی که از طریق صورت سود و زیان با استفاده از نرم افزار حسابداری تهیه می‌شوند، در بررسی دقیق رویدادهایی که در شرکت اتفاق افتاده است به مدیران کمک می‌کنند. در واقع اصلی‌ترین هدف از تهیه صورت سود و زیان، مشخص شدن میزان سودآوری فعالیت‌ها و خدمات شرکت در دوره‌های مالی مشخص می‌باشد. حال مدیران و سهامداران با استفاده از گزارشات سود و زیان، برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی نموده و همچنین می‌توانند فعالیت‌های شرکت خود را با رقیبان مقایسه نمایند.

به عنوان مثال ممکن است مدیران با بررسی و تحلیل صورت سود و زیان اقدام به افزایش بخشی از خط تولید کارخانه نمایند و یا بخش دیگری از خط تولید کارخانه را غیر فعال کنند.

اجزای صورت سود و زیان

اقلام موجود در صورت سود و زیان به نوع کسب و کار شرکت وابسته است، اما در حالت کلی اغلب صورت‌های سود و زیان دارای ۹ جزء می‌باشند، که در ادامه به معرفی هریک از این اجزا می‌پردازیم.

درآمد

عدد درآمد یا فروش در اولین سطر صورت سود و زیان درج می‌شود. معمولا شرکت‌هایی که دارای درآمدهای مختلفی هستند، ابتدا در چند خط درآمدهای خود را ثبت نموده و سپس جمع کل این درآمدها را محاسبه می‎‌نمایند.

بهای تمام شده کالای فروخته شده

بهای تمام شده کالای فروخته شده یا هزینه‌های مستقیم عملیاتی پس از درآمد در صورت سود و زیان نوشته می‌شوند. هزینه قطعات، استهلاک و … ازجمله هزینه‌های مستقیم هستند.

سود ناخالص

برای بدست آمدن سود ناخالص، هزینه‌های مستقیم عملیاتی از در آمدها کسر می‌شود. برای مشخص شدن حاشیه سود ناخالص نیز سود ناخالص بر درامد تقسیم می‌شود.

هزینه‌های توزیع و فروش

تمام هزینه‌هایی که از زمان تولید تا زمان رسیدن محصول به دست مشتری صرف می‌شود، جزء هزینه‌های توزیع و فروش می‌باشند. هزینه‌هایی نظیر جا به جایی محصول از خط تولید به انبار، حمل و نقل، بازاریابی و … ازجمله هزینه‌های فروش هستند.

هزینه‌های عمومی و اداری

بخشی از هزینه‌ها که نه برای تولید محصول بلکه برای بخش‌های اداری شرکت، بخش پشتیبانی و … صرف می‌شوند، در بخش هزینه‌های عمومی و اداری ثبت می‌گردند.

سود خالص قبل از کسر بهره و مالیات

با کسر هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم عملیاتی از درآمدها، میزان سود خالص قبل از کسر مالیات بدست می‌آید. این مبلغ به نام سود عملیاتی هم شناخته شده است.

هزینه‌های مالی

هزینه‌هایی ازقبیل وام‌ها و تامین مالی شرکت دارای اهمیت بالایی هستند، به همین دلیل این هزینه‌ها به صورت جداگانه به نام هزینه‌های مالی در صورت سود و زیان ثبت می‌شوند.

مالیات

شرکت‌هایی که مشمول پرداخت مالیات هستند، باید در این بخش مالیات قابل پرداخت خود را ثبت کنند. مالیات چند درصد از سود قبل از کسر مالیات می‌باشد.

سود خالص

سود یا درآمد خالص آخرین بخش در صورت سود و زیان می باشد که برای محاسبه آن مبلغ مالیات از سود خالص قبل از کسر مالیات کم می شود. مبلغ سود خالص در آینده به ترازنامه انتقال داده خواهد شد.

2wefgh

صورت سود و زیان چه تفاوتی با ترازنامه دارد؟

اطلاعات مالی که در ترازنامه و صورت سود و زیان درج می‌شود، یکسان است و تفاوت اصلی بین این دو صورت مالی در تاریخ ارائه گزارش می‌باشد. بدین صورت که در ترازنامه می‌توان اطلاعات دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سرمایه را در یک تاریخ مشخص مشاهده نمود، اما در صورت سود و زیان خلاصه اطلاعات درآمد، هزینه و مخارج را در یک دوره مالی مشخص مشاهده نمود.

صورت سود و زیان جامع چیست؟

صورت سود و زیان جامع به عنوان یکی از صورت‌های مهم مالی تمام درآمدها و هزینه‌های تحقق یافته و تحقق نیافته شرکت را نمایش می‌دهد. با استفاده از صورت سود و زیان جامع تحلیل‌گران می‌توانند درآمدها و هزینه‌های شرکت در آینده را پیش‌بینی نموده و برای آینده شرکت برنامه‌ریزی کنند.

در صورت سود و زیان جامع ابتدا تمام درآمد و هزینه‌های تحقق یافته درج می‌شوند، سپس درآمد و هزینه‌های تحقق نیافته درج خواهند شد.

نکته: سایر درآمدها و هزینه‌های شناسایی شده شامل هزینه و درآمدهایی می‌شوند، که به دلیل تغییر ارزش در دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت به وجود آمده‌اند. به عنوان مثال با افزایش دارایی‌های ثابت مشهود برای شرکت درآمد ایجاد می‌شود.

اجزای صورت سود و زیان جامع عبارتند از:

  • سود و زیان خالص دوره مالی (براساس صورت سود و زیان)
  • هزینه‌های شناسایی شده به تفکیک
  • تعدیلات سنواتی
  • سایر درآمد ها

صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری

قطعا شرکت‌ها برای انجام کارهای حسابداری خود از نرم افزار حسابداری شرکتی استفاده می‌نمایند. با استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی، امکان تهیه صورت سود و زیان وجود دارد، اما مسیری که باید در نرم افزار برای تهیه صورت سود و زیان طی شود با توجه به نوع نرم افزار متفاوت می‌باشد.

نحوه تهیه صورت سود و زیان در نرم افزار فرداد

استفاده از نرم افزار حسابداری میزان خطاهای صورت‌های مالی را بسیار کاهش می‌دهد. با تعریف عوامل مورد نیاز در نرم افزار حسابداری فرداد، سیستم به صورت اتوماتیک مقدار فروش، بهای تمام شده و سود خالص را محاسبه می‌کند. شما می‌توانید با تعریف عامل‌های مورد نیاز و یکبار انجام تنظیمات صورت سود و زیان به دفعات زیاد و در سال‌های مالی آینده بدون ایجاد تغییر در عوامل گزارش صورت سود و زیان شرکت خود را مشاهده نمایید.

3erghj

نتیجه‌گیری

صورت سود و زیان که یکی از صورت‌های مالی اساسی در حسابداری می‌باشد، میزان درآمدها، هزینه‌ها، زیان و سود خالص شرکت در یک دوره مالی را نمایش می‌دهد. همچنین سود ویژه که مهم‌ترین بخش اطلاعاتی است در صورت سود و زیان درج می شود. در واقع با استفاده از صورت سود و زیان سهامداران شرکت می‌توانند میزان سود و زیان شرکت را تحلیل نموده و برای آینده و سرمایه‌گذاری خود برنامه‌ریزی نمایند.

شما می‌توانید با سرچ نرم افزار حسابداری شرکتی فرداد در گوگل، علاوه بر قابلیت صدور صورت سود و زیان با سایر امکانات این نرم افزار حسابداری آشنا شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.