کد مطلب: ۲۶۳۴۵۴

طبیعت ایران در خطر نابودی کامل

طبیعت ایران در خطر نابودی کامل

استاد موسسه جنگل‌ها و مراتع گفت: طبیعت ایران در خطر نابودی کامل است و افزایش دما، خشکسالی‌های پی‌درپی، کشاورزی و دامداری بی‌ضابطه و چرای خارج از فصل به این نابودی دامن زده است.

ولی‌الله مظفریان در سمینار گیاهان دارویی در اردبیل اظهار کرد: در این چرخه بخش بزرگی از گیاهان دارویی کشور نیز به دست افراد ناآگاه و به خاطر برداشت‌های بی‌موقع و گردشگری به غلط ترویج یافته در معرض انقراض قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی خاطرنشان کرد: در ایران گردشگری بیشتر از آنکه گردشگری طبیعت باشد خورگشت است به طوری که مردم به خاطر خوردن و آشامیدن بار خود را به ماشینی زده و حتی خودروی خود را زیر درخت و بوته‌های آنها پارک می‌کنند و با این کار خود به نابودی چند مخلوق الهی و پایمالی طبیعت و زیست بوم‌ها می‌پردازند.

گیاه‌شناس سرشناس ایران و استاد موسسه جنگل‌ها و مراتع نمونه این نابودی را در همین استان اردبیل گونه کبر اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری غلط و بی‌موقع توسط اهالی منطقه و فروش این گونه باارزش به خارجی‌ها به تدریج نسل کبر در حال انقراض کامل است.

مظفریان با اشاره به اینکه به راحتی می‌توان با تولید و فرآوری 5 تا 10 گونه باارزش گیاهی در این استان و بسته‌بندی و صادرات آن زمینه تولید ثروت را برای اهالی استان اردبیل به ارمغان آورد، تصریح کرد: واقعیت این است که ما باید تحولات کنونی را دریابیم و به شکل منطقی با شرایط موجود خودمان را وفق داده و به فکر تحول در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: کنگر که از گونه‌های فاقد ارزش دارویی است به فرصت سودجوئی و خرید و فروش در این منطقه تبدیل شده در حالی که تعدادی از مردم این منطقه وقت و کار خود را صرف خرید و فروش این گونه گذاشته‌اند.

این مسئول با بیان اینکه نباید با آمار و اقام غلط مردم را فریب دهیم، گفت: به هیچ وجه در استان اردبیل 450 گونه گیاه دارویی وجود ندارد و آنچه که در حوزه جغرافیایی آذربایجان با خاک گچی و آهکی قابل اذعان و گفتن است وجود 500 گونه گیاه دارویی و معطر است که 200 گونه آن گیاه معطر و 70 گونه آن نیز در قالب موادغذایی و ادویه‌جات است.

مظفریان به تحقیقات 40 ساله خود در کشور و فلات ایران در قالب گیاهان و تنوع آنها اشاره و خاطرنشان کرد: ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا در یک رقابت اقتصادی و ایجاد یک زندگی مرفه از قابلیت گیاهان دارویی با ارزش افزوده بیشتر استفاده کرده و جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیریم.

وی با بیان اینکه در سطح کشور 7 هزار و 500 گونه گیاهی شناسایی شده که 850 گونه آن گیاه دارویی است، افزود: از این تعداد 350 گونه رایج در عطاری‌ها و فروشگاه‌هاست که البته برخی از آنها هیچ ارزش دارویی ندارند.

گیاه‌شناس سرشناس ایران و استاد موسسه جنگل‌ها و مراتع ادامه داد: متاسفانه طب سنتی ما به طب گیاهی تغییر یافته در حالی که باید واقعیت‌ها را در این حوزه قبول کنیم و بپذیریم که تولید گلخانه‌ای و گلدانی نمی‌تواند به تحول در طب سنتی و یا گیاه درمانی ما کمک کند.

مظفریان با انتقاد از شرایط ناهنجار کشور در تخریب طبیعت و توسعه ساخت و سازهای بی‌رویه بیان کرد: سطح اراضی کشورمان به نسبت گذشته کاهش یافته و ما قابلیت تولید نداریم و اغلب به مصرف کننده تبدیل شدیم در حالی که باید به فکر تولید اقتصادی و برنامه‌ریزی درست در این حوزه باشیم.

وی افزود: در بررسی استان اردبیل و آنچه که دیروز و امروز مشاهده کردم در این اقلیم بیش از 20 گونه گیاه رویشی مشاهده نکردم به طوری که مسئولان این شهر نتوانستند گونه‌های جدیدی وارد کرده و یا بکارند.

گیاه‌شناس سرشناس ایران و استاد موسسه جنگل‌ها و مراتع در پایان با انتقاد از برداشت‌های نادرست از گیاهان دارویی قبل از میوه و گل‌دهی گفت: به دلیل این فرآیند ناقص ما نتوانستیم از گونه گیاهان خودمان به ویژه در بخش دارویی حفاظت و صیانت کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.