کد مطلب: ۵۴۳۶۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۴۰درصدی خرید کولر و لوازم سرمایشی/ اجرای طرح تعویض کولرهای فرسوده

کاهش ۴۰درصدی خرید کولر و لوازم سرمایشی/ اجرای طرح تعویض کولرهای فرسوده

با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان بازار انواع کولر داغ می‌شود اما فروشندگان امین‌حضور ادعا می‌کنند امسال خبری از خریداران کولر نیست و بازار سوت و کور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی فروشندگان لوازم خانگی ادعا می‌کنند امسال قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر نسبت خرید مردم در سال‌های پیش را ۱۰ در نظر بگیریم امسال مردم به اندازه یک دهم سال‌های پیش خرید می‌کنند.

فروشنده دیگری که در سه راه امین حضور تهران مغازه دارد، از روی آوردن مردم به تعمیر کولرها و نه تعویض‌ آنها می‌گوید و توضیح می‌دهد که امسال بسیاری از فروشندگان از خرید اجناس جدید خودداری کردند زیرا تقاضای چندانی برای خرید انواع کولر در بازار وجود ندارد.

برخی فروشندگان هم از افزایش تقاضای پنکه می‌گویند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران هم در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: میزان فروش کولر گازی کاهش پیدا کرده است و اگرچه نمی‌توانیم آماری دقیق دهیم اما میزان خرید کولر کاهش حداقل ۴۰ درصدی داشته است.

او همچنین توضیح می‌دهد: در شرایطی که سال‌های گذشته تقاضای کولر گازی به کولر آبی غالب بود اما امسال به دلیل جهش قیمت آن، فروش کولر آبی بیشتر شده است و البته مردم بیشتر از خرید، به تعمیر کولرهای آبی روی آورده‌اند.

به گفته فروشندگان لوازم خانگی، پنکه‌ در بازار از قیمت ۱ میلیون تومان تا ۲ میلیون تومان است، کولر گازی با گارانتی از ۳۲ میلیون تومان تا ۴۶ میلیون تومان است و کولر گازی بدون گارانتی در بازار از ۸ میلیون تا ۱۵ میلیون فروخته می‌شود. قیمت کولرهای آبی هم بین ۲ تا ۷ میلیون تومان است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم درباره تفاوت میزان مصرف برق در انواع کولر به تجار‌نیوز توضیح می‌دهد: کولر گازی حدود ۲ هزار وات در هر ساعت و کولرهای آبی استاندارد حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ وات مصرف برق دارند.

او ادامه می‌دهد: در منطقه گرمسیر کشور الگوی مصرف ما حدود ۳ هزار کیلووات و در مناطقی مانند تهران، مشهد و تبریز که مشترکان می‌توانند نیاز خود را با کولر آبی هم برطرف کنند حدود ۳۰۰ کیلووات در ماه است. بنابراین اگر مشترکان با توجه به آب و هوای مناطق از کولر مناسب منطقه خود استفاده کنند، مصرف آنان طبق الگوی مصرف حساب می‌‎شود و شامل طرح پلکانی نمی‌شوند. اگر از کولر گازی در مناطق آبی کشور استفاده شود، باید تعداد ساعات استفاده کوتاه‌تر شود تا در مرز الگوی مصرف قرار بگیرند.

از طرفی، مدیرعامل توانیر در فروردین ۱۴۰۰ گفته بود طرح جایگزینی حدود ۴ میلیون کولر گازی فرسوده هدف‌گذاری شده است. رجبی مشهدی در این باره خاطرنشان می‌کند: این طرح برای حمایت تولیدات داخلی در کمیته تخصصی شورای اقتصاد مطرح شد و خوشبختانه به تصویب رسید. در صورتی که طرح در شورای اقتصاد هم به تصویب برسد، مناقصه برای تعویض یک میلیون دستگاه کولر گازی فرسوده با کولر نو شروع می‌شود و به متقاضیان ساکن در مناطق گرمسیر، کولرهای نو، اهدا می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « جزئیات تعویض کولرگازی فرسوده » را از سایت تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی ارزون که بری بخری

  • حق

    کسی دیگه توان خرید نداره مناطق گرمسیری خونه هست ک پنکه هم نداره غیر از تعداد محدودی از افردا و تعداد محدودی از نهاد ( سپاه و ارتش) کسی کار ب این حرفا نداره براشونم مهم نیست حداقل کاری ک میشه تو این زمینه انجام داد وام ۲۰ تا ۳۰ میلیون قرض الحسنه با پازپرداخت بلند مدت راه حل داره ولی بازم ک براشون مهم نیست

  • ناشناس

    به خدا پول تعمیر کولر رو نداریم چطوری بخریم من با چهار تا بچه مستجر هستم به خدا پول تعمیر کولرمو ندارم خدا ازتون نگذره

  • ناشناس

    سلام هفت ساله نتونستم یه پوشال کولر عوض کنم میکید کولر عوض کنید پوشال سلولزی رو عرضون کنید

  • ناشناس

    سلام به قول آقای وزیر کولر گازی باعث کاهش مصرف برق شده واز گاز استفاده می کند ????

  • Bfh

    با ماهی سه ملیون حقوق بادبزن هم نمیتونی بخری چه برسه به کولر

    • ناشناس

      دقیقا منم مثل تو بجای کولر یا دفتر کهنه بچم خودمو باد میزنم

    • ناشناس

      درسته

  • ناشناس

    یک لیتر ونیم اب معدنی گرونتر از 6لیتر بنزینه
    یک لیتر ونیم اب معدنی گرونتر از 20لیتر گازروئیل
    اخه این چه مملکتیه
    دیگه کولر جای خود دارد

  • مهدی

    مگه بااین قیمت‌های سربه فلک کشیده توقع داریدمردم توان خرید اشته باشند مردم عادی مگه اختلاس می کنند که بتونند همه چی بخرندبه نون شبشان موندند

  • ناشناس

    واقعا من الان پنج سال کولر ندارم نمیتونم بخرم توگرما بچه ام کلافه ست خدا ازتون نگذره

    • ناشناس

      رای بدید درست میشه

  • ناشناس

    بشنو ولی باور نکن،