کد مطلب: ۶۷۵۹۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به طرح ساماندهی کارکنان دولت/ رسیدن به حق یا ظلم به دیگران؟

واکنش‌ها به طرح ساماندهی کارکنان دولت/ رسیدن به حق یا ظلم به دیگران؟

نمایندگان مجلس در هفته گذشته کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را تصویب کردند. این اقدام با واکنش‌هایی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجلس در روزهای گذشته کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را تصویب کرد. نمایندگان باید جزئیات این طرح را در روزهای آینده بررسی و تصویب کنند. اگر این طرح در نهایت به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسد، شرایط کارمندان شرکتی تغییر می‌کند.

چندی پیش، ولی اسماعیلی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد این طرح به تجارت‌ نیوزگفت: در وهله نخست با تصویب و اجرای این قانون استخدام ۴۷۰ تا ۶۰۰ هزار نیروی شرکتی تغییر می‌کند. از طرف دیگر دستگاه‌های دولتی از استخدام شرکتی افراد در مشاغل طولانی‌مدت منع می‌شوند.

در متن طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس، برای تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان دولت ، آن دسته از نیروهای شرکتی که براساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه در دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی به کارهای طولانی‌مدت اشتغال دارند از این تبدیل وضعیت استخدامی متنفع می‌شوند.

واکنش‌ها به تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت

تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. برای مثال برخی کاربران نظرات خود را در این مورد در توئیتر نوشتند.

-«در آستانه طرح ساماندهی کارکنان دولت.. مسوولین دو قشر رو فراموش نکنید اول نیروهای طرحی بدون سهمیه، دوم معلولان. هر دو قشر نیازمند توجه ویژه هستن چون در شرایط ویژه هستن.»

-«کلیات طرح ساماندهی کارکنان دولت تصویب شد،جدای از اینکه به نتیجه نهایی برسد یا نه! حدودا ۱۰۰ نفر از نمایندگان در این طرح یا شرکت نکردند یا رای منفی دادند که نشانه بی تفاوتی وبی توجهی به زندگی قشر عظیمی از کارکنان است که ستون فقرات اجرایی کشور را تشکیل می دهند.»

-«از نمایندگان خواهشمندیم از نیروهای پایان طرحی وزارت بهداشت که در دوران کرونا ایثار کردند و اکنون خانه نشین شده اند در جزئیات طرح ساماندهی کارکنان دولت حمایت کنید.»

-«فراموش نکنیم که طرح ساماندهی کارکنان دولت، بدان معنی است که دولت به هر دلیلی تمایلی به این کار نداشته. ضمن آنکه هم اکنون کلیات آن تصویب و جزئیات آن می بایست به رای گذاشته شود. امیدواریم که با تغییرات غیرکارشناسی و یک سویه، همچون طرح شفافیت از حیّز انتفاع ساقط نشود.»

جلسه‌ای برای تامین بار مالی طرح کارکنان دولت

شاید همین نکته آخر باعث شد پس از تصویب کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت جلسه مشترکی میان دولت و مجلس در این مورد تشکیل شد. هدف نیز بررسی بار مالی و منابع تامین بودجه مورد نیاز طرح بود.

اسماعیلی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص این جلسه به تجارت‌نیوز می‌گوید: مهمترین مساله، اختلاف نظر میان مجلس و دولت بر سر بار مالی این قانون است. به باور مجلس نیروهای شرکتی همین حالا هم از ردیف اعتباراتی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، حقوق و دستمزد می‌گیرند بنابراین بار مالی با تصویب این قانون متوجه دولت نخواهد بود.

کارکنان دولت

مجلس در روزهای گذشته کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را تصویب کرد.

۱۷ سال حقوق پیمانکاری!

تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته اخبار و گزارش‌هایی را در این مورد منتشر کرد؛ از جمله، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت چیست؟ و کارکنان شرکتی منتظر تبدیل وضعیت باشند .

واکنش برخی مخاطبان را به موضوع تبدیل وضعیت کارکنان دولت ، در ادامه می‌خوانید.

-«۱۷سال در دانشگاه هنر تهران، هنوز پیمانکاری حقوق میگیرم.»

-«بعضی ها میگن مدرک بالا داریم و نیروهای شرکتی حقشان نیست استخدام بشن. اما دولت نمیاد کارگر رو استخدام کنه از رانندگی یا نیروی خدماتی بزاره پشت میز و ریاست بکنه شما غصه نخورید. اگر هم این کار بشه هر کسی در راستای سمت خودش استخدام میشه. نیروی خدماتی همون خدماتی هست فقط از زیر نظر شرکت خارج میشه و قرارداد مستقیم با همون اداره داره. از دولت خواهش میکنیم هر چه سریعتر به این موضوع خاتمه بده الان بیست سال هست بدون پارتی رفتیم سر کار و راننده هم هستم.»

-«امیدوار و دلخوش نباشید که تبدیل وضعیت بشید.»

-«اسفند پارسال گفتین تا آخر سال تعیین تکلیف میشن ولی ظاهرا برای یه عده خاصی بود. الان هم که میگین نیروی جدید به صورت پیمانی استخدام نمیشه و خلافه. بابا تکلیف نیروهای پیمانکار که بیشتر از ده ساله کار میکنن و منتظر رسمی شدن هستن رو روشن کنین تا کی باید منتظر باشن.»

-«حالا شما میگید با آزمون استخدام بشن. ماکارگران شهرداری سیکل هستیم پاکبان هستیم الان ۶سال هست شرکتی هستیم. ما مدرک نداریم آزمون شرکت کنیم، باید اخراج بشیم؟ خیلی ازکارگران هستن مدرک ندارن. تو شهرداری استخدام شدیم بصورت شرکتی. ما امیدوار بودیم که تبدیل وضعیت بشیم. آزمون دیگه ازکجا اومد؟ شما باید کارگری که تازه بخواد استخدام بشه آزمون بگیرید. ماکه چندساله داریم کارمیکنیم بدون آزمون ما رو تبدیل وضعیت کنید.»

«بدون آزمون و با پارتی» آمدند؟

بعضی از مخاطبان اما با طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت مخالف هستند.

-«استخدام نیروی شرکتی که بدون آزمون و با پارتی اومده ظلم است.»

-«مملکت شده مملکت پارتی دارها. یه عده زحمت کشیدند کنکور سراسری قبول شدند مدرک بالا گرفتن بیکارن دارن در فلاکت زندگی میکنن یه عده ای هم بواسطه فامیلاشون با یه تلفن رفتن سر کار. حالا اگه بخوان اینها را استخدام کنن ظلم و بی عدالتی را به حد اعلا رسوندن. دیگه این جوانها بی پارتی باید چجور زندگی کنن.»

-«والله همین که کار پیدا کردین از طریق پارتی وارد یه اداره یا سازمانی شدین شکر کنین. با مدرک فوق لیسانس با دوازده سال سابقه کار بیکارم چون کارخانه ورشکست شد دراشو بست. مارو هم بیرون کرد.»

-«همش با پارتی و امضای طلایی استخدام شدن حالا هم که میخوان رسمی بشن چی از این بهتر.»

-«به نظرم این عادلانه نیست چون در واقع با این کار حق بچه هایی که با آزمون می خوان استخدام بشن و بند پ ندارند ضایع می شه. کسی با واسطه به صورت شرکتی می یاد بعد راحت با چنین طرحی استخدام می شود. نه آزمونی داده نه استرسی..حالا بعضی ها با آزمون هفت خان رستم باید طی کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دختر ایرونی

    بهترین کار همین است یکسان سازی …. قطع دست واسطه ها و دلالان برده داری در قالب شرکت و پروژه…. کار رو یه عده می کنند و سودش به جیب عده دیگه ای می رود اونها حق کارکنان رو از دولت می گیرند و کمتر از آن به خود فرد می دهند و در محل کار هم نیرویش شرکتی باید فقط بله قربان بگوید تا پایان عمر کاری که دارد … امیدوارم در حوزه های دیگه مثل جذب نیروهای توانمند در قالب آزمون و… هم کارهای ماندگاری انجام شود…مردم ما لایق بهترینها هستند… به زودی شاهد بهتر شدن اوضاع هستیم…. دولت عدالت محور سربلند باد…

  • علیرضا

    سلام تورو خدا این حسادتهارو کنار بگذارید من کارگر شهرداری هستم اگر از شرکتی دربیام جای کسی رو نمیگیرم کار ما مشخصه جارو زدن زباله بار کردنه اینم تقدیم اونای از حسادت دارن می‌میرن

  • نیروی حجمی

    سلام
    بنده ۱٠ سال نیروی خدماتی شهرداری خرم آباد (پاکبان) هستم به صورت حجمی مدرک تحصیلیم کارشناسی هست
    با پارتی بازی هم نیومدم سرکار ثبت نام کردم
    ولی در عوض مسئولین شورای شهر و شهردارها اقوام درجه یک خودشونو به صورت شرکتی استخدام کردن
    ولی در حق ما نیروهای حجمی ظلم کردن
    قسم بخدا ما گناه نکردیم و در حق ما و زنو بچه ما ظلم کردن
    نیروی حجمی هم خدایی داره و انسان است.

  • ناشناس

    باسلام وخسته نباشید
    به نظربنده دراین موردباید افرادی که شرکتی ،قراردادی و…هستندرااستخدامی کننداز این به بعدآزمون بگیرند وپارتی بازی درنیاورند ،زیرا اینهایی که سرکارهستندراکه نمیشه بی نون وآب کردوهمینطورتعدادزیادی بازنشسته میشوندوجای کسی تنگ نمیشه باآزمون واردکارشوند ،وآن کسانی که میگویند باپارتی بازی آمده اند بیایند ببینند بعضی ها مثل بنده بامدرک لیسانس ۱۰ سال دویدم تاالان ۱سال ونیمه شرکتی راننده شده ام حالا بیان آزمون بگیرن ویک عده که سنشان بالارفته دیگرجایی براکارکردن نداشته باشندپس آن فردی که حق بجانب میگیره میگه حق وناحق شده بابی نون وآب کردن حق وناحق نمیشه الله واعلم . اقدامات لازم راهرچه زودتر مبذول بفرماییدممنون

  • ناشناس

    سلام .در دوره ما گفتن اجبارا حتما بایست استخدام ادواری بدید ..ما بورس بهداشت بودیم آخر طرح هم گذروندیم وای تمام شد بیرونمون کردن …بعد گفتن ادواری بدید حله. دادیم قبول شدیم بعضی از شرکت‌های دولتی مثل پست وزارتخانه هوافضا وتنظیم مقررات اجرا کرد اما زیرساخت بنظر من یکنفره هستم تبدیل نشدم اما چند نیروی هم رشته یا غیر ادواری هم نداشتن در زیرساخت با رانت ریس استخدام شدن …اقلا ادواری رو اجرایی هرکی کنن نه نورچشمیها

  • ناشناس

    با سلام و احترام
    وقت به خیر
    من در یک بیمارستان که خودم کار میکنم دیدم پارسال چندین نفر آدم های که پارتی داشتند حتی دیپلم ندارند سن بالا دارن.نظافتچی وارد اداره شدند.جاهای دیگه کار می‌کنند.
    کارایی ندارند.خواهش میکنم.برای استخدام آزمون و گزینش انجام بشه.حق همه هست .به خدا حق الناس هست.افراد که میتونن باعث پیشرفت کشور بشن.روی کار نیان.افرادی که اهداف اداره رو دچار مشکل میکنه.سرکار باشن و مفید نباشن.برای ساماندهی نیروهای شرکتی که یک سال اخیر جذب شدند. خواهشا آزمون گرفته بشه.بررسی بشن.

    • ناشناس

      سلام
      اونا حتما ایثارگری داشتند و رسمی شدند و پست گرفتند در ادارات شهرستان پرسنل رسمی به بقیه به چشم شرکتی و خدماتی دارند

  • کارگر شرکتی

    سلام.
    شمایی که چشم و گوشتونو بستین به روی این همه ناعدالتی و دم از مخالفت و پارتی بازی میزنید.باید بگم خوب کارتونو بلدید.ببین خدا بخواد حق به حقدار میرسه و دست شما پیمانکاران محترم از سر سفره ما کارگران قطع میشه.ببا بسه دیگه چند ساله خوردین کافی نیست.بکجا چنین شتابان

  • ناشناس

    سلام
    لطفا به فکر نیروهای پیمانکار شهردلری مشهد هم باشید حدود ۶۰۰ نفر در اداره واحد نظارت بر ساخت و ساز ها در شغلی پر خطر مشغول کار هستند حدود ۱۰ سال هست به صورت پیمانکاری مشغولیم لطفا ما رو هم تبدیل وضعیت کنید و به فکر باشید
    سپاس

  • ناشناس

    از تصمیمات نمایندگان محترم مجلس در عجبم همین نمایندگان محترم طرح بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دارای ۲۵ سال سابقه دولت را که قانونش در سال ۱۳۸۶ مصوب شده و دقیقا موجب جوان گرایی و عدالت استخدامی و جایگزینی جوانان می‌شود به دلیل هزینه بر بودن کنار می گذارد و می‌شود دلسوز صندوق های بازنشستگی…حالا همین نمایندگان محترم طرح ناعادلانه ساماندهی کارکنان حجمی شرکتی که بل پارتی و نفوذ همین نمایندگان محترم و سایر ادوار وارد دولت شده اند و بالای یک میلیون نفر هستند مصوب می کند و اصلا توجهی به بودجه کلان مورد نیاز این طرح ندارند و عملا باعث افزایش بیش از ۳۰ درصدی حجم نیروی انسانی دولت در ساختار رسمی شدند بطوریکه تعداد کارکنان دولت که دو میلیون پانصد هزار نفر است با اجرای طرح به سه میلیون و پانصد هزار نفر خواهد رسید در حالی که مقرر بود طی برنامه پنجم و ششم توسعه هرگونه بکارگیری نیرو ممنوع باشد الی بواسطه آزمون…واقعا کار نمایندگان عجیب است حالا دوستان تجارت نیوز داشته باشند همین نمایندگان باز هم به طریقی این قانون جدید را دور می زنند و نیروی حجمی شرکتی استخدام و به دولت تحمیل می کنند ..گویند هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک

    • ناشناس

      اقای محترم ۸۰درصد این نیروهای شرکتی از فرزندان پرسنل بازنشسته هستن که جایگزین خودشون کردن که الانم با ایثارگری همه رسمی شدن بعدازازمونی صحبت میکنی که فقط فقط با باند یا ایثارگری نیروجذب میکنه شماخودتون هم اگرتوچنین شرایطی بودین حتما برای فرزندیااقوام نزدیک این کارمیکردین که ما نیروهای شرکتی که بدون پارتی جذب شرکت شدیم ازاینجا به اونجا رونده شدیم سنگ نندازین وبه حواشی دامن نزنین

  • ناشناس

    آقای لطفی حیا کن دولت رو رها کن