کد مطلب: ۲۱۸۱۵۴

مهدی قره‌شیخلو:

طرح ملی حفظ نیاز به حمایت دارد

طرح ملی حفظ نیاز به حمایت دارد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: طرح ملی حفظ نیازمند به حمایت و پشتیبانی است و درصورتی که در حوزه‌های زیرساختی برنامه ریخته نشود عملا نمی‌توانیم پیشرفت جهشی داشته باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: طرح ملی حفظ نیازمند به حمایت و پشتیبانی است و درصورتی که در حوزه‌های زیرساختی برنامه ریخته نشود عملا نمی‌توانیم پیشرفت جهشی داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم درخصوص اقدامات اثرگذار این سازمان در سالی که گذشت، گفت: مهمترین دستاوردی که امسال داشتیم برپایی چندین دوره با موضوعیت سبک زندگی قرآنی بود.

برپایی بیش از صد دوره سبک زندگی قرآنی

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین کارهای سازمان دارالقرآن برپایی این کارگاه ها بوده است، ادامه داد: امسال یکی از کارهایی که به خوبی انجام شد، برپایی صد کارگاه سبک زندگی قرآنی در سطح استان‌ها بود و تولیدات خوبی نیز در بخش استان‌ها و تدوین آن‌ها انجام شد.

قره شیخلو با تاکید بر برنامه‌های سال آینده ادامه داد: بنا این است که در سال آینده این موضوع آموزشی را در دستور کار جدی قرار داده و هم از لحاظ کمی و کیفی و توسعه منابع آن را افزایش دهیم البته کار مشکل و موضوع جدیدی است و دوستانی که در حوزه و دانشگاه تجربه دارند، باید کمک حالمان باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه تمرکز برنامه‌های این سازمان بر روی سبک زندگی قرآنی بوده است، اظهار داشت: امسال برنامه‌های متنوعی داشتیم ولی اصلی‌ترین تمرکزمان را روی این موضوع گذاشتیم و در واقع فعالیت های سازمان را کم نکردیم، بلکه ما برنامه‌ها را اولویت بندی و آن‌هایی را که احساس کردیم شبیه آن توسط نهاد دیگری اجرا می‌شود، حذف کردیم؛ به عنوان مثال مسابقات تلاوت که شکل آن شبیه مسابقات اوقاف بود و ما با توجه به منابع محدودی که در اختیارمان است تصمیم بر ارائه برنامه هایی که جای خالی آنها بیشتر حس می شد گرفته و برای آنها سرمایه‌گزاری کردیم.

وی با اشاره به مسابقات «شوق تلاوت » تصریح کرد: سال گذشته ۱۳۰۰ نوجوان و جوان با مقطع سنی ده الی ۱۸ ساله را در کل کشور شناسایی کردیم و یک سال برای آن فعالیت‌های آموزشی در قالب کلاس و اردو داشتیم.

طرح ملی حفظ نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد

قره‌شیخو بااشاره به اینکه ستاد طرح ملی حفظ باید تعیین و تکلیف کند افزود: ستاد باید تعیین تکلیف کرده و تقسیم وظایف را انجام دهد و ما بدانیم چه انتظاری از ما هست.

وی با تاکید بر اینکه موضوع حفظ نیازمند پشتیبانی است افزود: در طرح حفظ نیاز به حمایت و پشتیبانی است و در صورتی که در حوزه های زیر ساختی برنامه ریخته نشود عملا نمی توانیم پیشرفت جهشی داشته باشیم.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه با میزان بودجه های مصوب نمیتوان کار فوق العاده‌ای را در زمینه حفظ به ثمر نشاند خاطر نشان کرد: انگیزه سازی به این سازمان برنمیگردد بلکه نقش رسانه اینجا بصورت مشهود دیده میشود که واقعیت این است با این بودجه‌های مصوب معمولی خیلی کار فوق‌العادهای نمی‌توان انجام داد .

مردم برای قرآن خواندن وقت نمی‌گذارند

وی با ابراز اینکه سازمان دارالقرآن تبلیغات خودش را بصورت مستمر ادامه خواهد داد افزود: حفظ قرآن نیاز به پیوست‌هایی دارد در حالیکه بیش از پنجاه درصد مردم سطح تهران در روانخوانی قرآن مشکل دارند علتش این نیست که ما آموزش نگذاشته‌ایم در واقع ۳۵ میلیون نفر از بعد از انقلاب از سوی سازمان دارالقرآن و ۱۳ میلیون دانش‌آموز درس قرآن دارند ولی باز هم ضعیف هستند.

قره‌شیخلو عدم استقبال به قرآن از سوی مردم را علت این ضعف دانست و ابراز کرد: چون مردم قرآن کم میخوانند و با کلمات و جملات قرآن مانوس نیستند ضعیف می مانند در واقع علت ضعف مردم این است که وقت برای خواندن قرآن کم میگذارند و یا در مناسبت های مختلف این کار را انجام میدهند با این وضعیت وقتی بخواهیم حفظ قرآن را به عنوان فرهنگی در کشور تبدیل کنیم کار سختی است.

وی با پیشنهادی در این خصوص افزود: ما باید زیر ساخت‌ها ارتباط روزانه مردم با قرآن را تقویت کنیم و بعد از آن‌ها انتظار داشته باشیم که حافظ قرآن شوند.

تخصیص ۶۲ درصد از بودجه سازمان تا کنون

قره‌شیخلو در ادامه سخنانش با اشاره به بودجه این سازمان در سال جاری اظهار داشت: امسال اعتبار سازمان دارالقرآن در قانون بودجه ۱۱ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون بخشی از آن تخصیص یافته است.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه تاکنون ۶۲ درصد بودجه سازمان دارالقرآن تخصیص یافته است، افزود: ما در تلاش هستیم بخش بیشتری از این بودجه تخصیص یابد اما طبق روال ممکن است ۷۵ درصد از این اعتبار محقق شود.

۲۰ اردیبهشت ماه برگزاری مجمع کشوری/ اتحادیه ای مستقل خواهیم داشت

وی با اشاره به روند ادغام دو اتحادیه قرآنی، اظهار داشت: بحث ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی چندین سال است که مطرح می‌شود اما امسال این پیگیری‌ها به بار نشست و فعالیت‌های خوبی عملیاتی شد.

دبیر هیات رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت با اشاره به زمان ادغام دو اتحادیه قرآنی، افزود: دوست داشتیم امسال تشکیل اتحادیه مدغم کشوری نیز نهایی شود اما با توجه به این روند ادغام دو اتحادیه کشوری به ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۹۷ موکول می‌شود.

قره‌شیخلو با بیان اینکه ما به عنوان دبیرخانه هیات رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت تلاش می‌کنیم سال آینده ادغام صورت گیرد، گفت: دبیرخانه با تدوین و نهایی کردن آیین‌نامه و همکاری در اجرا، ادغام دو اتحادیه قرآنی را اوایل سال آینده نهایی می‌کنیم.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه هم‌اکنون روند ادغام اتحادیه‌های کشوری به کندی طی می‌شود، خاطر نشان کرد: اصل موضوع این است که همه باید پایبند به اجرای این امر باشند و تلاش کنیم به نفع قرآن حرکت کنیم اما اگر به فکر منافع شخصی باشیم، به طور حتم روند ادغام بیشتر از این‌ها عقب می‌افتد.

وی با بیان اینکه ادغام اتحادیه‌های قرآنی قطعا انجام می‌شود، گفت: ممکن است برخی از ادغام دو اتحادیه قرآنی پشیمان شده باشند، اما مسیری رفتیم که راه برگشتی ندارد و باید این روند طی شود، بر همین اساس ما نیز تلاش می‌کنیم تا بتوانیم ادغام اتحادیه‌های قرآنی را به درستی ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه مبتنی بر نظر مردم فعالیت خواهیم کرد ادامه داد: وابستگی معنا ندارد و اتحادیه مستقل است اما هیاتی قانون‌گذار ناظر بر عملکرد اتحادیه و موسسات تاسیس شده که اتحادیه‌ها نیز عضوشان هستند در واقع اتحادیه شخصیتی مستقل داند ولی تحت ضوابط و آیین‌نامه‌های هیئت باید کار کرده و ما به عنوان دبیرخانه تکلیف و وظیفه خودمان میدانیم که بر عملکرد آنها نظارت داشته باشیم.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.