خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۱۲۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سازمان تامین اجتماعی چند هزار میلیارد تومان طلبکار است؟

سازمان تامین اجتماعی چند هزار میلیارد تومان طلبکار است؟

سازمان تامین اجتماعی امروز چهل و هفت ساله شد، فرارگیرترین موسسه عمومی غیر دولتی کشور که به صورت تخصصی و بین النسلی در زمینه ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی فعالیت دارد و هم اکنون جمعیتی بالغ بر ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های آن قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان تامین اجتماعی امروز چهل و هفت ساله شد، فرارگیرترین موسسه عمومی غیر دولتی کشور که به صورت تخصصی و بین النسلی در زمینه ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی فعالیت دارد و هم اکنون جمعیتی بالغ بر ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های آن قرار دارند.

شاید از طنرهای روزگار معاصر باشد که این سازمان همزمان یکی از بزرگترین بستان‌کاران و بدهکاران بازیگران اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

بدهکاران دولتی و غیر دولتی

در رابطه بستان‌کاری طرف حساب سازمان تامین اجتماعی ، دولت و کارفرمایانی هستند که بابت بیمه اجباری کارگرانشان به این سازمان بدهکارند.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی، ارزش طلب از کارفرمایان را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌است.

اما حکایت مطالبات این سازمان از دولت، داستان دیگری دارد. در اصل بدهی دولت انباشتی از تعهدات انجام نشده دولت‌های پیشین است، ارزش این بدهی هم بابت جریمه دیرکرد و هم بابت ایجاد تعهدات جدید با سرعت بالایی به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

ماهیت این بدهی اما به ارائه خدماتی باز می‌گردد که سازمان تامین اجتماعی آنها را به حساب دولت، به افراد دیگری غیر از بیمه‌شدگان اصلی ارائه می‌کند.

میهمانان ناخوانده خانواده

به صورت مشخص در چند دهه گذشته هربار که صحبت از تعمیم و بسط اجرای اصل بیست و نهم قانون اساسی به میان آمده است، دولت و مجلس گروه‌های جدید از شهروندان را به خانواده ۴۵ میلیون نفری بیمه‌شدگان محلق کرده‌اند، بی آنکه فکری اساسی برای تادیه پایدار منابع مالی مربوطه به این گروه از بیمه شدگان کرده باشند.

نتیجه این وضعیت ایجاد طلبی انباشته است، فرشید یزدانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز ارزش این طلب را تا پایان سال گذشته بالغ بر ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند.

در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود که طی مدت پنج سال دولت این بدهی را به صورت تدریجی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، اتفاقی که محقق نشد و در نتیجه باعث شد تا این سازمان برای جبران هزینه‌های مالی خود به استقراض از سیستم بانکی روی بیاورد.

به روایت یزدانی سازمان تامین اجتماعی ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت فراهم کردن مخارج جاری پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی با کسری بودجه روبروست و علاوه براین نزدیک به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است.

تسویه بدهی بانکی با تهاتر سهام تامین اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز با تایید اینکه سازمان در صدر فهرست ابربدهکاران بانکی قرار داشت، از تسویه این طلب ۸۰ هزار میلیارد تومانی در قالب تهاتر سهام خبر می‌دهد.

علاوه براین وی به تازگی از عزم دولت برای پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از مطلبات معوقه سازمان تامین اجتماعی خبر داده است. اتفاقی که به دلیل بد حسابی‌های معوقه دولت نمی‌توان نسبت به آن چندان خوش بین بود.

با این حتی اگر این اتفاق بیفتد و مدیریت دولتی این بار موفق به وصول بخشی از معوقات بشود، همچنان بالغ بر ۲۹۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • زهرا

    چرا حقوق بازنشستگان اضافه نمی کنید ولی سریع یارانش و قطع مکنید