کد مطلب: ۱۷۴۹۰۶

عبور ارزش مبادلات بازار سرمایه از مرز ۳۳ میلیارد دلار

عبور ارزش مبادلات بازار سرمایه از مرز ۳۳ میلیارد دلار

ارزش کل دادوستدهای انجام‌شده در بازار سرمایه، از اول امسال تاکنون، از مرز ۳۳ میلیارد دلار عبور کرده است.

ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۲۵۰ روز گذشته از سال جاری ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در این میان بورس کالا توانسته تا دو برابر سایر بورس‌های فعال در ایران نقدینگی سرمایه‌گذاران خرد را جذب کند. همگام با رشد نماگر‌های بازار سرمایه، حجم و ارزش معاملات هم رو به افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اطلاعات آماری از وضعیت معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد جمع کل معاملات بازار سرمایه بدون احتساب معاملات بورس انرژی که هیچ داده‌ای منتشر نمی‌کند، از مرز ۱۳۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

از این مقدار ۳۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان در بورس تهران و ۳۲ هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان در فرابورس انجام شده است. در بورس کالا هم جمعا ۶۳ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان مبادله انجام‌شده که تقریبا دو برابر بورس‌های تهران و فرابورس است.

جزئیات آماری

ترکیب معاملات انجام‌شده در ۲۵۰ روز گذشته نشان می‌دهد از مجموع کل معاملات ۳۱ هزار میلیارد تومان به معاملات کالا اختصاص داشته و بقیه مربوط به معاملات اوراق بهادار بوده است. کالاهایی که اکنون در بازار سرمایه دادوستد می‌شود، شامل محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات صنعتی و معدنی و محصولات کشاورز است.

بر اساس داده‌ای موجود از مجموع کل معاملات بورس کالا در ۲۵۰ روز گذشته بیش از ۵۰ درصد مربوط به معاملات اوراق بهادار شامل اوراق آتی سکه، گواهی سپرده، اوراق سلف موازی استاندارد و همینطور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشته است.

در این مدت جمعا ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات اوراق بهادار اختصاص داشته است که این مقدار، رقمی معادل معاملات اوراق بهادار فرابورس است. در همین مدت ۳۳ هزار میلیارد تومان از معاملات انجام‌شده در بورس مربوط به معاملات سهام و بقیه مربوط به معاملات اوراق بدهی، اوراق مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است.

در فرابورس اما ترکیب معاملات قدری متفاوت است در ۲۵۰ روز گذشته ۱۹ هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان مربوط به بازار ابزار‌های نوین مالی بوده و بقیه صرف خرید سهام شده است. در این مدت سرمایه‌گذاران ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم اوراق تسهیلات وام خرید مسکن دادوستد کرده‌اند.

ارزش کل معاملات صندوق‌های قابل معامله

اطلاعات آماری از وضع معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس نشان می‌دهد در ۲۵۰ روز گذشته جمعا ۲۱۵۰ میلیارد تومان از واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را دادوستد کرده‌اند که از این مقدار ۱۱۴۵ میلیارد تومان در بورس و ۹۹۶ میلیارد تومان هم در فرابورس مبادله شده است.

عمر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بسیار کوتاه است و به کمتر از ۳ سال می‌رسد.

منبع: همشهری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.