کد مطلب: ۵۵۸۱۹۵

ربیعی:

احتمال موکول شدن مذاکرات به دولت بعد/ عذرخواهی دولت از حوادث مرگبار اخیر

احتمال موکول شدن مذاکرات به دولت بعد/ عذرخواهی دولت از حوادث مرگبار اخیر

سخنگوی دولت با اشاره به عذرخواهی دولت از دو حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و تصادف اتوبوس سربازمعلم‌ها، گفت: ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان، خاضعانه از هر گونه نقصان احتمالی پوزش می‌طلبم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: دیروز هفتم تیر، سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ یارش بود. شهید بهشتی مردی است که نامش یادآور مفاهیم و موضوعات متعددی است. شیوه شهادت بهشتی در مقابل با تروریست‌ها نیز، یادآور گلوله در مقابل گفتگو بود.

عذرخواهی در خصوص حوادث مرگربار اخیر

سخنگوی دولت با تسلیت درگذشت خبرنگاران محیط زیستی و سرباز معلمان گفت: ما با دو حادثه پی در پی جانسور در هفته گذشته روبه‌رو بودیم. مهشاد کریمی و ریحانه‌السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمانمان می‌نوشتند، در حادثه‌ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیده‌گان و همکاران رسانه‌ای به‌ویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: همچنین درگذشت هفت سرباز معلم عزیز در مسیر دانش‌افروزی برای کودکان در مناطق محروم، غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد.

ربیعی گفت: ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان به خانواده‌هایشان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به عذرخواهی دولت از دو حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و تصادف اتوبوس سربازمعلم‌ها، خطاب به ملت ایران گفت: ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان، خاضعانه از هر گونه نقصان احتمالی پوزش می‌طلبم.

دوره‌ای درخشان در بخش صنعت داشتیم

وی با اشاره به روز صنعت و معدن گفت: پنجشنبه، ۱۰ تیر روز صنعت و معدن است فرصت را مناسب می‌دانم توضیحاتی به استحضار ملت شریف ایران برسانم. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و سیاستگزاری‌های صنعتی همراه با به ثمر رسانیدن برجام، دوره‌ای بسیار درخشان را در رشد صنعتی داشتیم. حتی ما در یک سال‌هایی ۱۲ درصد رشد را در بخش‌هایی از صنعت تجربه کردیم.

وی ادامه داد: اولین جنگ اقتصادی از کار انداختن گردش تولید در ایران بود و دولت متناسب با الزامات این جنگ با سیاستگزاری‌ها و حمایت‌ها شرایط را به گونه‌ای پیش بردیم که نه تنها در تولیدات داخلی دچار کمبود نشدیم و حتی برخی از صنایع مثل لوازم خانگی و پوشاک و مواردی دیگر به رشدهای قابل توجهی دست یافتیم. با ممنوعیت واردات کالا از صنعت داخلی حمایت شد. زمینه صادرات بیش از گذشته تسهیل و صنعت جای نفت را در این سه سال گرفت. در یک تبلیغات غیرمنصفانه دولت را متهم به نگاه به خارج می‌کردند اما دولت با اعتقاد به اصل تعامل و حل مسائل بین‌الملل تقویت داخل و مقاومت اقتصادی را فراموش نکرد. رشد اقتصادی سال ۹۹ و ۳ ماه اول ۱۴۰۰ گواه بر این ادعاست.

وی خطاب به کارگران گفت: روز صنعت و معدن بر همه کارگران زحمت‌کش در صنایع و معادن، صنعت‌گران و کارآفرینان تبریک می‌گویم.

گفتگوها به جایی رسیده که طرف‌ها باید تصمیمات خود را بگیرند

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت توافق برجام، گفت: از نظر ما تاکنون هر آنچه باید در میز مذاکرات مورد گفتگو قرار بگیرد به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملاً روشن است و ما بر این دیدگاه‌ها تاکید داریم. گفتگو به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند. ما تصمیمات خود را اتخاذ و اعلام کرده‌ایم و منتظر هستیم طرف‌های مقابل از جمله ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن در دوره بعدی مذاکرات، روشن‌تر صحبت کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: درباره رفع تحریم‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه اتفاق نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود عملاً توافقی شکل نگرفته است و اگر در همه موارد توافق شکل بگیرد می‌توانیم از یک توافق شکل‌گرفته صحبت کنیم.

مصمم هستیم رفع تحریم‌ها را در اولین فرصت محقق کنیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: هر توافقی الزاماً در برگیرنده رفع تحریم‌های ظالمانه در حوزه اقتصاد علیه ایران خواهد بود. بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه که اگر رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد حتی یک روز نباید تعلل کرد، دولت خود را متعهد می‌داند صرفنظر از حاشیه‌ها مذاکرات را با عزم کامل ادامه دهد و مصمم هستیم رفع تحریم‌ها را در اولین فرصت محقق کنیم. اما عجله‌ای هم نداریم در طول زمان باقیمانده از تصدی دولت بخواهیم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، از حقوق خود صرف نظر کنیم.

وی تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مد نظر ماست به تحقق برسد بنابر تشخیص تصمیم‌گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را بر عهده خواهد گرفت. همه اینها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است و اینکه نظرات ما تامین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد، اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.

در حال بررسی تمدید توافق با آژانس انرژی هسته‌ای هستیم

وی ادامه داد: در حال بررسی ضرورت و امکان تمدید توافق با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هستیم و در این مسیر همه گزینه‌ها را در نظر خواهیم گرفت. البته نحوه رابطه ایران با آژانس در صورت عدم تمدید این توافق صرفا بر اساس پادمان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تعهد بیشتری را برعهده نخواهد گرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور سپس گفت: قانون مجلس در خصوص تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و تاکنون نیز دولت در همان راستا حرکت کرده است. در مورد موضوع توافق سه ماهه با آژانس و چگونگی تداوم یا عدم تداوم آن، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و به محض اتخاذ تصمیم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ربیعی درباره طرح‌ مجلس برای اعمال محدودیت در فضای اینترنتی و اعمال مجازات متخلفان افزود: طبق اخبار غیررسمی، این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است اما به هر حال حکمرانی سایبری مسئله مهم و موضوع روز بسیاری از کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: سیاستگذاری در این زمینه‌ها امری بسیار پیچیده و چند وجهی است و باید همراه با مطالعات عمیق باشد. طرح‌هایی از این دست ابعاد مختلفی دارد که متاسفانه برخی فقط یا از جنبه امنیتی و یا جنبه خاص فرهنگی آن را در نظر می‌گیرند؛ این درحالی است که امروز فضای مجازی فقط محدود به حوزه اطلاع رسانی نیست، بلکه فضای مجازی بستری برای ایجاد مشاغل، سرمایه‌گذاری‌های جدید، رشد اقتصادی از مسیر ارائه رشد خدمات، تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین و بسیاری از موارد دیگر است. امروز فضای مجازی بخشی از زندگی روزمره مردم شده و هر نوع تصمیم‌گیری در این حوزه نیازمند توجه به همه جوانب و اخذ نظرات کارشناسان، خبرگان و جامعه است.

این مقام مسئول گفت: فضای مجازی امروز بخشی از حقوق مردم است، در این طرح اختیارات رئیس‌جمهور و هیات وزیران محدود شده و با اختیارات گسترده‌ای به نهادهایی نوظهور داده شده است که تناسب مسئولیت با اختیارات را لحاظ نکرده است.

ربیعی گفت: با توجه به تاثیر این تصمیمات و از آنجا که رییس جمهور منتخب در این خصوص دیدگاه‌هایی دارد که در ایام انتخاباتی مطرح کرده است، پیشنهاد می‌شود این طرح پس از استقرار دولت جدید و با هماهنگی با دولت جدید بررسی و تصویب شود.

منبع: ایسنا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.