کد مطلب: ۳۳۳۲۵۴

جزئیاتی از عرضه اولیه جدیدی که در راه است/«زکشت» چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟

جزئیاتی از عرضه اولیه جدیدی که در راه است/«زکشت» چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟

عرضه اولیه شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با نماد «زکشت» قرار است روز چهارشنبه 21 آذر ماه انجام شود. آیا چنین اقداماتی بر روند شاخص بورس می‌تواند اثرگذاری داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای امسال تاکنون عرضه اولیه سهام شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر، کشاورزی و دامپروی بینالود، پتروشیمی پارس، کشت و دام قیام اصفهان، عطرین‌نخ قم، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، داروسازی اوه‌سینا، کشت و صنعت و دامپروری پارس، پتروشیمی بصیر، سنگ آهن گهرزمین و مادیرا انجام ‌شده است و طبق برنامه باید تا پایان سال شش عرضه اولیه انجام شود که فروشگاه افق کوروش، تامین سرمایه نوین، پتروشیمی نوری، توسعه برق گیلان، ایمن خودرو شرق، کشاورزی مکانیزه اصفهان در برنامه عرضه اولیه قرار گرفته‌اند.

بر اساس شنیده‌ها قرار است که در روز چهارشنبه هفته جاری عرضه اولیه سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با نماد زکشت در بازار دوم فرابورس انجام شود.

به گفته مدیران شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت، فعالیت اصلی این شرکت احداث و اجرای فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی است که در سال 1366 با سرمایه‌گذاری شرکت نقش جهان به ثبت رسید و در سال 1384 مالکیت سهام آن به موسسه خیریه علی و حسین همدانیان واگذار شد.

در هفتم آذرماه سال 96 شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش شد.

طبق اطلاعات منتشره، ظرفیت دامداری این شرکت 1800 راس است. همچنین مجوز توسعه گاوداری شیری شرکت تا سقف 3200 راس مولد صادر شده است. سرمایه «زکشت» در تیرماه سال ۹۶ از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حاصل‌شده سهام‌داران افزایش یافته است.

سود شش‌ماهه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته (بدون در نظر گرفتن سود فروش سهام سیمان اصفهان به مبلغ 18.821 میلیون ریال) 20 درصد افزایش یافته است. از دستاوردهای شرکت مکانیزه اصفهان کشت می‌توان به افزایش سطح آبیاری بارانی شرکت تا 163 هکتار تا سال 96، جذب شرکت‌های تراز اولی لبنی کشور با ارتقای کیفیت شیر تولیدی و صادرات نخستین محموله شیر به روسیه به واسطه شرکت کاله، افتتاح طرح آبیاری کم‌فشار توسط وزیر اقتصاد در سال 96، ساخت کارخانه پیشرفته خوراک دام با ظرفیت 50 تن در ساعت در سال 96 و رتبه نخست تولید شیر در استان اصفهان اشاره کرد.

عرضه اولیه چه تاثیری بر بورس دارد؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به بحران کمبود نقدینگی در بازار سرمایه، آیا عرضه اولیه سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت باعث ورود نقدینگی جدید به بازار می‌شود؟

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: سهم زکشت، با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریالی، با توجه به کوچک بودن سرمایه شرکت، مبلغ کمی برای خرید این عرضه نیاز است که تاثیری بر وضعیت بازار سرمایه نخواهد داشت. به عبارتی طبق شنیده‌ها به هر نفر زیر ۱۰۰ هزار تومان، یعنی حدود 30 هزار تومان می‌رسد و در مجموع هفت میلیارد تومان برای کل عرضه اولیه نیاز است، بنابراین عرضه اولیه زکشت تاثیری بر روند شاخص کل بورس نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا سهام شرکت‌های بزرگ به منظور ورود نقدینگی جدید به بورس عرضه اولیه نمی‌شوند؟ تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ مشکلات و دردسرهای خاص خود را دارند. بزرگترین مشکل این است که حجم نقدینگی زیادی برای عرضه اولیه نیاز است و باید دید بازار کشش برای این خرید را دارد یا خیر؟

نصیری افزود: اگر بازار کشش نداشته باشد، عرضه اولیه روی بسیاری از سهم‌‌ها در حد دو تا سه روز تاثیر منفی سنگینی می‌گذارد. به عنوان مثال بازار سهام در زمان عرضه اولیه دو نماد پتروشیمی پارس و شرکت سنگ آهن گهرزمین منفی شد، اما پس از عرضه‌های این شرکت‌ها شاهد مثبت شدن سهام سایر شرکت‌ها پس از گذشت چند روز شدیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا از اول سال تا امروز زمان عرضه اولیه سهام شرکت‌ها مناسب بوده است؟ تصریح کرد: زمان عرضه اولیه سهام شرکت‌ها مناسب بوده است، زیرا باعث ورود نقدینگی به بازار سرمایه شد. هرچند عرضه اولیه دو تا سه روز تاثیر منفی در بازار سهام گذاشت، اما شاهد رشد حجم نقدینگی در بازار شدیم، بنابراین تاثیر مناسب عرضه اولیه‌ها بیشتر از نبود آنها بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    – زکشت به هر نفر چقدر می‌رسه؟
    + صفر– پس چرا فرابورس تو این عرضه اولیه های کوچیک به جای ۱۰ درصد، ۲۰ درصد عرضه نمیکنه که بیشتر به هر نفر برسه؟
    + نمیدونم؛ میتونی از خودشون بپرسی