کد مطلب: ۵۰۴۷۹۷

گزارش تجارت نیوز از نگاه مردم به عرضه اولیه:

خوب و بد عرضه اولیه از نگاه مردم / عرضه اولیه بازار خراب‌کن است؟

خوب و بد عرضه اولیه از نگاه مردم / عرضه اولیه بازار خراب‌کن است؟

اعلام خبر عرضه اولیه جدید برای فردا، اعلام قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS از سوی وزیر صمت، گلایه روحانی از سیاه‌نمایی و عملیات روانی تخریبی در بورس، طرح استیضاح وزیر اقتصاد و آغاز پذیره‌نویسی نخستین ETF کشاورزی سیگنال‌های مثبت و منفی بود که هر یک تاثیر متفاوتی در بازار بورس داشت

ساراصفاری-طی روزهای اخیر تلاش برای تزریق اعتماد مردم به بورس با دادن سیگنال‌های مثبت از سوی مسئولان افزایش داشته و گویا تابلوی بورس نیز به این سیگنال ها توجه اندکی نشان داده است.

به گزارش تجارت نیوز در حالی که سهامداران با خبرهای ضد و نقیضی از هر سو احاطه شده‌اند و با وجود تلاش‌های دولت برای رونق بخشیدن به بورس و برگرداندن اعتماد مردم، واکنش مخاطبان به سیگنال‌های اشاره شده متفاوت است. عده‌ای یکدیگر را تشویق به نخریدن می‌کنند، برخی کاملا از بورس ناامیدند و عرضه‌های اولیه را باعث خرابی بازار می‌دانند و بعضی دیگر نیز معتقدند عرضه اولیه به متعادل شدن بورس کمک می‌کند. در ادامه نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را میخوانیم؛

حقیقی‌ها، متحد شویم

«تا سال ۱۴۰۰ هیچ عرضه اولیه‌ای نمی‌خواهیم»

«بخریم که چی بشه، عرضه‌های اولیه قبلی چه سودی داشته، همه ضرر، بورس شده کلاهبرداری از سهامدار.»

« لطفاً در خرید عرضه اولیه شرکت نکنید، چرا ما باید عرضه اولیه بخریم وقتی که قیمت سهام‌های خودمون کمتر از عرضه اولیه شده و بعضی از عرضه‌های اولیه حتی از قیمت اولیه که به ما فروخته شده پایین‌تر آمدند. بیایید به خودمون احترام بگذاریم و در خرید هیچ عرضه اولیه‌ای شرکت نکنیم»

«دژپسند نزدیک استیضاحش آمده یه عرضه اولیه کوچک ارائه کرده تا با مشارکت بالای حقیقی‌ها به مجلس بگه اعتماد به بورس وجود دارد عزیزان خواهشا بخاطر بهبود شرایط بورس عرضه اولیه را نخریم و قدرت حقیقی‌ها را به رخ مسئولان و حقوقی‌ها بکشیم.»

«مگه ضررهایی که به مردم زدید فراموش شده، که حالا عرضه‌ی اولیه می فروشید. اول ضررهای مردم را جبران کنید، عرضه‌ی اولیه ارزانی خودتان»

عرضه اولیه، بازار خراب کن

« عرضه اولیه داره بازار رو خراب می‌کنه و مردم بازار خراب کن نمی‌خوان»

«عرضه اولیه تاثیر منفی بر بقیه سهام‌ها دارد و وقتی عرضه شود چه بخریم و چه نخریم بر بورس تاثیرگذار است حتی اگر هیچ‌کس نخرد!»

«عرضه اولیه‌هایی که تعداد سهم بسیار کمی به سهامدار تعلق می‌گیرد جدا از سود بسیار ناچیز و توهین به شعو‌ر سهامداران، ضربه بسیار منفی به بازار سرمایه می‌زنند. میلیاردها تومان از بازار سرمایه را درگیر صف خرید خودشون می‌کنند پولی که می‌توانست در نمادهای دیگه وارد شود»

« عرضه‌های کوچک برای دولت نون خوبی داره، مثلا همین ۳۰ میلیون سهم سپیدار که قرار است عرضه شود کارمزد خرید در سقف قیمتش می‌شود حدود ۷۰۰ میلیون تومن، دولت هم طبق درصد مشخص مالیاتش رو می‌گیرد، به من و شما هم ۶ یا ۷ تا سهم می‌رسه که با سودش پول اینترنتی که مصرف کردیم هم نمیشه، به همین سادگی.»

«بورس یک فرصت طلایی برای تولید و ساخت کشور بود که شماها یکبار مصرف استفاده کردید و تمام شد رفت.یکی از پایه‌های اقتصاد کشور فرو ریخت»

با وجود نوسانات بازار بورس طی ماه‌های اخیر اما برخی مخاطبان تجارت نیوز به سرمایه‌گذاری در آن امید دارند:

آگاهی، قدرت حقیقی است

«در این عرضه اولیه هر چی سود بده من می‌خرم چه بیست تومن چه بالاتر. من نیومدم تو بورس با توهم معامله کنم. سهام رو به وقتش می‌خرم به وقت هم می‌فروشم. اگه واقعا بورس به درد نمی‌خوره بفروشید و خداحافظی کنید.»

«بهترین کار ممکن را انجام دادند توقف عرضه اولیه ها اشتباه بود . عرضه‌های کوچک باید ادامه‌دار باشد چون به متعادل شدن بورس کمک می‌کند. بورس باید روال طبیعی خودش را ادامه دهد از عرضه‌های سنگین باید اجتناب شود که بازار تعادلش را از دست ندهد»

«حجم نقدینگی در بورس هر روز کمتر می شود اگر می‌خواهید کمتر ضرر کنید سمت شرکت‌های کوچکتر برید. این حجم نقدینگی جوابگوی این همه شرکت بزرگ شاخص‌ساز نیست فرار نقدینگی از شاخص‌سازا بسیار بالاست.»

عرضه اولیه حال خوب کن

«همین عرضه‌های اولیه است که حال کلی بورس را خوب می کند و امید می‌دهد بخصوص برای کسانی که در این بازار پرتلاطم حرفه‌ای نیستند»

و اما عده زیادی از سهامداران حقیقی علت نوسانات بازار بورس را شرکت‌های حقوقی‌ می‌دانند و این مخاطب ما معتقد است:

«حقوقی هم یکی مثل شماست اومده تو بورس پول دربیاره نقدینگی شرکتشو تضمین کنه امضا نداده که بیاد صدقه بده یا صف‌ها رو جمع کنه یا سهام بفروشه هر کس با منفعت خودش تو بازار کار می‌کنه اصل بازار هم همینه، اونی که بیشتر پول و سهام داره، سهام شرکت‌های کوچیک رو می‌خره این اصل بازار در کل دنیا است، اگر حقوقی کمه یا نقدینگی نیست صف خرید و فروش دارید به علت تعداد کم حقیقی هست و پول در گردش بورس»

آخرین اخبار بورس را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هرگز نمی خریم

  • کارشناس اقتصاد

    سهم باید زیر ۱۰ملیارد باشه اخه سهامی مثل خودرو که نزدیک به ۳۰۰ملیارد برگ سهم هست با تزریق روزانه ۹۰۰ملیارد هم به تعادل نمیرسه خودتون حساب کنید .

  • ناشناس

    بازار حین شروع حفظ تعادل مافیا میپرن وسط
    یکیش عرضه اولیه میاره
    یکیش کالا برای تعیین قیمت
    یا تغییرقوانین
    و،،،،،
    به این نتیجه میرسیم که
    کتاب کبرا زیر درخت آلبالو گم شده !!!!

  • ناشناس

    جالبه همه میگن نمی خریم ، ولی شنبه صف خریده

  • علی

    عرضه اولیه نباشه بورس ول معطل کلی ضرر و زیان داشتیم و با حذف عرضه اولیه هم جبران نمیشه.
    میخواین جبران کنید برید سراغ صندوق ها.

  • علی

    بنظرم باید به عرضه اولیه های کوچک بسنده بشه تا انتهای سال جاری.
    اپال و امثال اون فعلا خطرناکه.

  • جواد

    بخاطر ورود به بورس مجبورن عرضه اولیه بدن.. بعد میان نفری 7تا دونه میدن و میدونن که مثلا من 7تا دونه می خوام چیکار و اقدام به فروش می کنم و اینجاست که خودشون دوباره همه سهم رو می خرن .. چون از اول نمی تونستن همه سهم مال خودشون باشه و توی بورس هم باشن..و خودشون هم قیمت اون سهم رو میبرن بالا و چی به ما میرسه.. «…یه باقر»

  • ناشناس

    عرضه اولیه برای بورس مفیده تمام کسانی که در این دوسال به بورس آمدن بخاطر عرضه اولیه بوده اشخاصی که از کمی ایراد میگیرید .نخرید بزارید برای کسانی که با کمتر از ده میلیون ورود کردن کسانی که از زیادی عرضه ایراد میگرن یکی در میان خرید کنند خلاصه راه داره چیزی که برای شما پول خورده برای بعضی‌ها خرج روزانه است به قول معروف اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود.همه چیز اونجوری که بنظر میرسه نیست.

  • ناشناس

    عرضه اولیه خوبه اگه قیمت کمتر از ارزش سهم باشه هر شرکتی ? درصد سهم را که عرضه نمیکنه شرکت امتیاز داشتن سرمایه خورد مردم داره برای شروع کار یک امتیاز کوچک باید بده

  • ناشناس

    من تقریبا20روزی هس درگیربورس واینچیزاشدم
    طبق اونچه اتفاق افتاده ،،ینی بعد ازگذشت10//12سال اززمان اختصاص سهام عدالت تاحالاارزش شرکتها سهامی عدالت حداقل تاهمین امروز14برابرشده،ینی 500تومن شده7م تومن،مخام بگم البته بنظرمن کسی میتونه توبورس وخریدوفروش موفق بشه ک یک چرخه حداقل 4//5ساله خریدبصورت عرضه اولیه ـوپذیره …و.فقط بخره
    تاازیجایی ب بعد هم بخره هم بفروشه ینی تقریبا سودی 4//5برابر،ینی خریدهای الان شما میشه پیش درامد سالخای اینده،وگرنه اگ فک کنیم این سهامو بخریمو فلان روبفروشیم سودمیکنیم //////این میشه حباب میشه ریزش شوک وبهم خوردن تعادل بازار،درعین حال سختیش همین صدسال اوله?