کد مطلب: ۶۲۲۳۱۴

عرضه ۲۶۰ هزار خودرو به بازار تا پایان امسال

عرضه ۲۶۰ هزار خودرو به بازار تا پایان امسال

وزارت صمت اعلام کرد: برنامه افزایش عرضه خودرو به بازار به‌میزان ۲۶۰هزار دستگاه طی ۳ ماه پایانی سال تدوین شده و در دست اجراست که این موضوع بخشی از تقاضای بازار را پاسخ خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تا پایان سال چند دستگاه خودرو به بازار عرصه می‌شود؟

چندی پیش تسنیم در گزارشی آورده بود:

۱۱ دی‌ماه امسال بود که سازمان بازرسی کل کشور به دلیل روند کُند کاهش خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا اعلام کرد اقدام خودروسازان از مصادیق احتکار بوده و منجر به اخلال در رقابت تلقی شده است. در همین زمینه از آنها خواسته شد تا دفاعیات خود را به سازمان بازرسی ارائه نمایند.

البته با ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع خودروهای ناقص ایران خودرو و همچنین اظهارنظرهای پراکنده توسط مسئولان دولتی، انجمن قطعه‌سازان بیانیه‌ای صادر کرد که براساس آن تکمیل خودروهای ناقص که تعداد آن حدود ۱۵۰ هزار دستگاه ارزیابی می‌شود نیازمند تزریق سرمایه در گردش به واحدهای قطعه‌سازی است.

دریافت مطالبات قطعه‌سازان عمدتاً از طریق قراردادهای سه‌جانبه و در قالب خرید دِین صورت می‌گیرد. در این روش خودروساز عموماً پس از سررسید شدن تعهدات، چک بلندمدت در اختیار قطعه‌ساز می‌گذارد که همین فرآیند گاهی نزدیک به یک سال به طول می‌انجامد. قطعه‌ساز چک را از مسیر اعتبار خود در بانک تنزیل می‌کند. اما در جریان تنزیل، بانک حدود ۲۰ درصد مبلغ را بلوکه می‌کند. به عبارت دیگر در شرایطی که قطعه‌ساز باید مواد اولیه و سایر نهاده‌های تولید را نقد پرداخت کند، به بخشی از مطالبات خود (حدود ۸۰ درصد) پس از یک سال دسترسی پیدا می‌کند.

ذکر این نکته ضروری است که همین فرآیند نیز به دلیل پایین بودن میزان سرمایه بانک‌ها و سقف پرداخت‌ها، اخیراً با مشکل مواجه شده. از طرفی تورم ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و سایر نهاده‌ها، به گواهی آمار رسمی اعلام شده شاخص بهای تولیدکننده در یک سال اخیر، بیش از ۷۰ درصد بوده است.

با افزایش حدود ۱۵ درصدی قیمت خودرو، با توجه به بدهی‌های سنگین خودروسازان، منابع قابل توجهی در اختیار قطعه‌ساز قرار نمی‌گیرد؛ زیرا خود خودروساز اولویت‌های دیگری را مد نظر قرار می‌دهد.

به اعتقاد قطعه‌سازان، تسریع در تکمیل خودروهای ناقص نیازمند همراهی نهادهایی همچون نظام بانکی، گمرک و استاندارد است. نظام بانکی عملاً متناسب با تورم و شرایط بحرانی، هیچ‌گونه تغییر رفتاری نداده است. گمرک نه تنها متناسب با شرایط بحرانی فعالیت خود را تطبیق نداده بلکه متأثر از شرایط، روند بسیار طولانی‌تری را جایگزین کرده که تأمین مواد اولیه و قطعات وارداتی بیش از گذشته زمان‌بر شده است.

افزایش عرضه خودرو به بازار

حالا وزارت صمت در پاسخ به این اظهارات در نامه‌ای آورده است:

افزایش حدود ۱۸ درصدی قیمت محصولات تولیدی هر چند متناسب با افزایش هزینه های تولید بنگاه‌ها نبوده است، با این حال منابعی را جهت پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان و سفارش گذاری قطعات کلیدی مورد نیاز خطوط تولید ایجاد کرده است.

در این خصوص وبا توجه به انگیزه ایجاد شده در شبکه تامین، برنامه افزایش عرضه خودرو به بازار به میزان ۲۶۰ هزار دستگاه طی سه ماه پایانی سال تدوین و در دست اجراست که این موضوع بخشی از تقاضای بازار را پاسخ خواهد داد.

لازم به توضیح است بازار خودرو همانند سایر بازارها از نوسانات ایجاد شده در بازارهای پیشرو به شدت تاثیر پذیرفته و بخش قابل توجهی از نوسانات قیمت خودروها مربوط به این مسائل می باشد. در این راستا وزارت صمت از کلیه ابزارهای تحت اختیار خود برای مدیریت بازار و کاهش قیمت تولیدکننده استفاده خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همش دروغه از دیماه که این افزایش قیمت 18درصدی را دادند قرار بود هر هفته فروش فوق العاده بزارن ولی دو مرحله برگزار شد که کلا این دو خودروساز نزدیک به 15هزار خودرو عرضه کردند و خوشبینانه این است که در ماه بهمن هم 15هزار خودرو و ماه اسفند هم 15خودرو که سرجمع این سه ماه می شود 45هزار خودرو ،حالا سوال است باقیمانده از خودرو که ادعا شده 260هزار خودرو که از 45هزار خورو کم شود می شود 225هزار که اصلا عرضه نخواهد شد و کسی هم پیگیر این موضوع نیست چون آنها خودرو را دپو می کنند و دادستانی نیز حریف مافیا خودرو نیست نمی دانم چه حکمتی و مصلحتی هست و چرا کسی پاسخگو نیست.

  • ناشناس

    کدوم عرضه!؟ فعلا خودروهای تکمیل وجه شده قبلی رو تحویل بدین به بازار فرستادن این خودروهای ناقص پیش کش
    تنها هنرتون در افزایش قیمت است و بس..

  • سلطانِ تویِ صفِ قرعه کشی ها !

    انصاف داشته باشیدتو رو به عزیزتون اگه نیاز مصرفی ندارید قرعه کشی ننویــــــــــــسید.بزازید برای من و امثال من که الان همه زندگی
    ش و ابزار شغلش، معطل یکی از این لگن هاست برسه بهش.زیاده طلبی رو با شرافت و نوع دوستی معامله نکنین.برنامه های زیربنایی که این دولت تا الان بنا گذاشته، نشون میده عزمش برای تغییر جزمه.والا چیزی دیگه از دوران مستی مافیای خودروسازها نمونده، بزودی این سود و حباب قیمتی تموم میشه و چندمین ماشینی که اصلا بهش نیازی نداشتین می مونه رو دستتون و سیاهیش میمونه برای ذغال!

  • حمید

    نباید مردم در بورس ضرر میکردند اعتماد مردم به بورس از بین رفته و وارد بازار خودرو شدند ایران خودرو و سایپا باید دست از فروش خودرو بردارند و خودروهای تولیدی را به نمایشگاه ها بدهند تا آنها بفروشند