خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۱۸۹۸

عرضه خودرو در بورس توجیه قانونی ندارد

عرضه خودرو در بورس توجیه قانونی ندارد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مدعی شد: توجیه قانونی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد حتی در برخی موارد قیمت خودروی فروش رفته در بورس با بهای پایه 100 درصد متفاوت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه توجیه قانونی و دفاعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد، گفت: براساس مشاهدات در برخی موارد قیمت خودروی فروش رفته در بورس با قیمت پایه 100 درصد متفاوت است.

محمدعلی اسفنایی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره گرانفروشی در حوزه خودرو، گفت: ما به صورت موردی شکایت‌های مربوط به گرانفروشی خودرو را بررسی و حکم صادر می‌کنیم اما در بحث قیمت‌گذاری خودرو آشفته‌ بازاری وجود دارد و هر کدام تصمیمی می‌گیرند؛ مدتی شورای رقابت قیمت خودرو را پیشنهاد و کمیسیون مربوطه در وزارت صمت قیمت را تعیین می‌کرد، مدتی دیگر سازمان حمایت و اکنون نیز متاسفانه شاهد هستیم برخی از خودروها در بورس عرضه می‌شود که به عقیده بنده این روش به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

وی افزود: خودرو کالایی نیست که در بورس عرضه شود زیرا در بورس کالایی عرضه می‌شود که کشف قیمت برای آن انجام شود در واقع کالایی در بورس عرضه می‌شود که قیمت اصلی و واقعی و هزینه تولید آن برای عرضه‌کننده مشخص نیست مانند مواد معدنی و… بنابراین در بورس عرضه می‌شود، از سوی دیگر مصرف‌کننده این کالاها نیز محدود هستند این در حالی است که عامه مردم مصرف‌کننده خودرو هستند و قیمت آن نیز کاملا مشخص است زیرا صفر تا 100 مواد اولیه مورد نیاز تولید قابل محاسبه است بنابراین توجیه قانونی و دفاعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد.

اسفنانی با بیان اینکه براساس مشاهدات در برخی موارد قیمت خودروی فروش رفته در بورس با قیمت پایه 100 درصد متفاوت است، ادامه داد: آشفته بازار حکایت از این دارد که نمی‌توان زیاد روی قیمت خودرو صحبت کرد ما باید قیمت مبنا داشته باشیم، اگر مراجع صلاحیتدار برای ما قیمت‌گذاری کنند در صورتی که بالاتر از آن فروخته شد، گرانفروشی است و ما وظیفه برخورد با آن را داریم اما فکر می‌کنم که کار باید اساسی حل شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد: دو موضوع داریم که مجلس باید به آن ورود کند؛ نخست اینکه مرجع قیمت‌گذاری خودرو و مبنای آن را مشخص کند و دوم قیمت بلیت‌های هواپیما که متاسفانه این حوزه نیز آشفته بازار دارد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عطایی

    متاسفانه عده ای دلال در بورس قیمت خودرو رو بالا می زنن وقیمت تمام شده خودرو ۱۹۰ میلیونی تا ۵۰۰ میلیون رسیده
    کدام مصرف کننده واقعی این پول را داره؟۹۰ درصد مردم با بدبختی ۲۰۰ میلیون جمع می کنند نه درقرعه کشی برنده میشن ته توانشون به بورس،می رسه ،کی به داد مردم می رسه؟

  • ناشناس

    علنی دارن کلاهبرداری میکنن ، البته ماشاالله مردم ما همچنان حضور پر رنگ دارن ،هرچی گرون میشه بیشتر سمتش حجوم میارن انگار قحطی اومده دولتم که بدش نمیاد ، من ۴۶ مرتبه خودرو نوشتم هنوز به نامم در نیومده خیلی هم نیاز دارم ، یه خانواده ۵ نفره هستیم که وسیله نقلیه برامون لازمه، ولی بعضیا چندتا خودرو به نامشون تو قرعه کشی درمیاد،جلوی همینارو بگیرن اوضاع یکم بهتر میشه.

  • علیرضا

    کجای دنیا مردم برای این خودروهای قراضه سردست میشکنن
    از ماست که بر ماست
    چرا واردات خودرو را آزاد نمی‌کنید مردم عذاب آمدند
    خودروهای ۷ ساله و ۱۰ ساله خارجی را باقیمتهای نجومی می‌فروشند خودروهای قراصه داخلی که سر به فلک زده

  • ازکارافتاده کلی

    توجیه قانونی مهم نیست اصل فروش چند برابری خودرو به مردم بیچاره است
    گور سر کسی که نداره انقدر در آرزوی داشتن خودرو باشدتا بمیره مهم اینه که بورس توان فروش چندبرابری خودرو را دارد

  • محمود

    متاسفانه دولت ومجلس اصلا دخالتی دربازار خودرو وکنترل قیمتها ندارند وافزایش ساعتی قیمت خودرو نیز مانند دلار بر سایر کالاها تاثیر گذار شده است ونمایندگان مردم درمجلس نیز درخواب زمستانی بسر میبرند.

  • Mbm

    تا کی میخواد این جنگ زرگری ادامه داشته باشه.همه میدانند چه مخالف و چه موافق دستشون تو یک کاسه است.و هدفی جز سر کیسه کردن مردم ندارند اگر راهتون راسته برابر بورس فروش فوق‌العاده داشته باشید با شرط اینکه خریداران فقط از یک سازه کار خرید استفاده کنند.یعنی یک نفر هم فوق‌العاده و هم در بورس کالا ثبت نام نکند.و شرط پلاک فعال فقط برای قرعه کشی فوق‌العاده باشد.هر چند من مخالف خرید خودرو صفر هستم اگر همه نخرند درست میشه کلی ماشین کارکرده در کشور هست که برای 5سال آتی کافیست .

  • ناشناس

    انگار نفرین کرده اند این خاک را اجداد ما

  • ناشناس

    توی بورس فقط دارن به جامعه سرمایه داری لطف میکنن و پولشونو بیشتر میکنن ، دولت و خودرو ساز هردو دارن سود میبرن ، به همین علت براششون مهم نیست کالا چقدر فروخته میشه

  • ناشناس

    سلام،دقیقا و کاملا درست گفتید،این مسخره بازیه که 207 به قیمت 185م میزارن تو بورس و فردا میگن از 550فروختیم

  • ح

    دلالها متاسفانه با خرید میلیونی کارت ملی افراد واجد شرایط قیمت هارو در بورس عمدا بالا ونزدیک به بازار میزنند تا قیمتها بالا بکشه تا بتونن خودروهای انباری واحتکاریشونو باقیمت بالا تر بفروشند. قیمت یک خودرو رو فدای 100 ها خودرو میکنند وسود کلان به جیب میزنند