کد مطلب: ۲۴۷۳۲۶

عرضه در بورس بهترین شیوه معامله گندم است

عرضه در بورس بهترین شیوه معامله گندم است

با توجه به سابقه شکل‌گیری بورس کالا در کشور و اثرات مثبت این بازار بر اقتصاد، از امسال لازم به نظر می‌رسد زمینه تبدیل شدن تابلوی بورس به مرجع قیمت کالا‌های ایرانی حداقل در بازار داخلی فراهم شود تا شاهد ساماندهی و ایجاد شفافیت حداکثری در بازار کالای کشور باشیم؛ البته این امر در خصوص شمار زیادی از محصولات رخ می‌دهد، اما با عرضه همه‌جانبه کالا‌ها در بورس، این مرجعیت قیمتی به شیوه‌ای کاراتر رقم خواهد خورد.

لزوم ایجاد شفافیت قیمت‌ها در خصوص کالاهای مختلف در حالی است که از سال جاری و طبق مصوبه هیات وزیران مقرر شده خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بورس انجام شود.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، این مصوبه درحالی به سمت اجرا می‌رود که طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی دولت برنامه دارد کل گندم تولیدی کشور را از طریق بورس معامله کند.

عرضه در بورس بهترین شیوه معامله گندم

در همین راستا، معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص عرضه گندم مورد نیاز صنف و صنعت در بورس کالا بسیار مؤثر و کارآمد است، زیرا خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بازار سرمایه موجب شفافیت و کشف قیمت عادلانه شده و اقتصاد را به سمت فضای سالم‌تری می‌برد.

مجید حسنی‌مقدم با اشاره به عرضه گندم در بورس، اظهار کرد: همچنین در مصوبه اخیر هیات وزیران، عرضه گندم برای نانوایان آزادپز نیز آمده است که در این زمینه نیز باید با هم اندیشی، بهترین شیوه عرضه گندم اتخاذ شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنابراین این مصوبه راهکار خوبی است تا در راستای عرضه گندم تولیدی کشور در بورس کالا، هم اکنون بخشی از نیازهای فعالان صنعت از طریق بورس تأمین می‌شود و تقاضای گندم مورد نیاز فعالان اقتصادی از این طریق پاسخ داده شود.

مزایای سه‌گانه طرح قیمت تضمینی

حسنی مقدم در ادامه به اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: سیاست قیمت تضمینی گندم در سال گذشته در چهار استان به صورت آزمایشی اجرایی شد و مزایایی همچون افزایش کیفیت گندم، استانداردسازی محصول و کاهش بار مالی دولت را به همراه داشت، بنابراین اجرایی شدن این طرح کمک کرد تا ضمن بهره مندی از مزایای آن، موانع اجرا نیز مشخص و برطرف شود.

لزوم اصلاح مسیر ساختاری طرح خرید تضمینی

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی، نایـب رئـیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا، گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی که سال‌ها در کشور اجرا شده، ثمرات فراوانی داشته، اما باید قبول کنیم که این طرح نیاز به اصلاح دارد و به اعتقاد بنده عرضه گندم در بورس آغاز مسیر اصلاح ساختاری طرح خرید تضمینی است.

نایـب رئـیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اصلی‌ترین ثمره عرضه گندم در بورس اطمینان خاطـر گنـدمکاران از فروش محصولاتشان و دریافت سریع مطالباتشان است که البته دولت باید به صورت جدی از این طرح حمایت کند تا اهداف آن به خوبی به بار بنشیند.

موسوی لارگانی افزود: با اجرای درست و عملکرد هماهنگ دستگاه‌های مرتبط، عرضه گندم در بورس کالا، رشد کشت ایـن محصـول را در سال‌های بعد به همراه خواهد داشت و در طرف مقابل شاهد حذف واسطه‌ها از بـازار کشاورزی خواهیم بود.

نماینده مــردم فـلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مهمترین اثـرات اجرای سیاست قیمت تضمینی برای گنـدم ایـن است که کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که می‌تواند محصول خود را با قیمت بازار در بورس بفـروش بـرسانند و عمده وجه محصول خود را در زمانی کوتاه از بورس دریافت کند؛ در این بین دولت مابه التفاوت نـرخ واقعی گندم با نرخ قیمت تضمینی را برای حمایت از کشاورز می‌پردازد.

به گفته مـوسوی لارگانی، یکی دیگر از آثار مطلوب عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس حذف دلالانی است که هر ساله حـاصـل دستـرنج کشاورز را به قیمت‌های ناچیز خریداری کرده و سود اصلی نصیب آن‌ها می‌شود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.