کد مطلب: ۷۶۱۲۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

چوب حراج بانک مرکزی به ذخایر طلا / عرضه بورسی ربع سکه هم قیمت‌ را نشکست!

چوب حراج بانک مرکزی به ذخایر طلا / عرضه بورسی ربع سکه هم قیمت‌ را نشکست!

از 24 دی‌ماه 1401 که بانک مرکزی به بهانه کنترل قیمت سکه اقدام به عرضه ربع سکه در بورس کالا کرد تا کنون نه تنها قیمت ربع سکه ثابت نمانده بلکه به دو کانال بالاتر نیز افزایش پیدا کرده است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پی افزایش قیمت سکه، بانک مرکزی به بهانه تلاش برای کنترل قیمت‌ها، از شنبه 24 دی‌ماه امسال تصمیم به عرضه 500 هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا گرفت.

در ابتدا نیز این اقدام بی‌تاثیر نبود تا جایی که انتشار این خبر باعث نوساناتی کاهشی در بازار سکه شد و ربع سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت به فروش رسید.

اما این اهرم در نهایت نتوانست قیمت سکه را در طولانی مدت کاهشی کند تا جایی که این سکه در روز عرضه حدود هفت میلیون و 750 هزار تومان قیمت داشت و اکنون با قیمت 9 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین از آنجا که سکه‌های بانک مرکزی 30 درصد نوسان مثبت و منفی دارند و رقابتی به فروش می‌رسند، حتی به قیمت 16 میلیون تومان نیز در بورس کالا فروخته شده‌اند.

این در حالی است که تعداد زیادی از خریداران حتی از میزان ضرری که کرده‌اند در آن لحظه اطلاعی نداشته‌اند؛ اگر چه شائبه‌هایی هم مبنی بر تلاش برای پروژه‌کردن ربع سکه در بورس و سیگنال به بازار آزاد وجود دارد.

در مجموع می‌توان گفت که نه تنها بانک مرکزی تا کنون از طریق افزایش عرضه نتوانسته است قیمت سکه را کنترل کند بلکه به ذخایر طلای کشور هم چوب حراج زده است!

هرچند که استقبال زیادی هم از این عرضه‌ها نشده است و تا کنون کمتر از نیمی از تمام سکه‌های در نظر گرفته شده به فروش رسیده است.

چند گرم طلا عرضه شد؟

طبق تحقیقات تجارت‌نیوز وزن هر قطعه ربع سکه 2/033 گرم است و بنابراین با در نظر گرفتن این مساله که 500 هزار عدد از این سکه قرار است در بورس عرضه شود می‌توان نتیحه گرفت حدود یک تن طلا برای این عرضه مصرف خواهد شد.

این به معنای چوب حراج بانک مرکزی بر پشتوانه طلای کشور به بهانه کنترل قیمت است؛ اگرچه بیشتر به نظر می‌رسد بانک مرکزی از این طریق به دنبال جذب نقدینگی هم بوده است!

دخالت مستقیم در بازار نتیجه‌بخش است؟

به طور کلی هم در بازار سکه و هم در بازار دلار دولت سعی دارد با ورود مستقیم به بازار، افزایش عرضه و سیاست‌های تثبیتی قیمت‌ها کنترل کند.

اما کارشناسان معتقدند برطرف کردن مشکلات این بازارها در بطن آنها نهفته نیست بلکه باید ابتدا بحران‌های مربوط به تورم را برطرف کرد.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی در حال حاضر تورم نقطه‌ای به بالاتر از 50 درصد رسیده است و در نتیجه انتظارات تورمی و خرید و فروش مردم در بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین دولت در سال جاری با کسری بودجه مواجه است و این مورد خود باعث به وجود آمدن وضعیتی نابسامان نه تنها در بازارها بلکه در تمام ابعاد اقتصادی شده است. بنابراین افزایش عرضه در نهایت دردی از افزایش افسارگسیخته قیمت سکه درمان نخواهد کرد.

آخرین اخبار حوزه طلا و سکه را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کدخدای ده که مرغابی بود

  • ناشناس

    چقدر….. هستین شما. چوب حراج چیه. با این حباب ربع سکه میاد طلا از بازار می‌خره سکه ضرب میکنه میندازه به ملت صاف حداقل 30 درصد سود میکنه والله

  • علی

    تمام این کارها به بیراهه رفتن هست دلار رو زیر ۳۰ بیاذید تا هم قیمت خودرو وهم مسکن وتورم کنترل شود ونیازی بخ افزایش حقوق نیست

    • ناشناس

      چي جوري دلار رو بياره زير 30 تومان استاد
      كل مشكل مملكت اينه كه نمي تونه يا نمي خواد دلار رور كنترل كنه ديگه

  • ناشناس

    باسلام بانک مرکزی کارش را خوب بلد است .وزن ربع سکه 2.033 گرم است وقیمت دلاری ان 110 دلاره که باقیمت بازار ازاد دلار برابر است باپنج میلیون و دویست هزار تومن که میفروشه به 8 الی 9 میلیون تومان .کجای این کار حراج ذخایر طلا است؟ با نصف مبلغ فروش میتونه طلا بخره و ذخیره کنه حتی از بازار داخل.

    • ناشناس

      آفرین دقیقا

  • صادق

    دولت‌جایی‌نمخوابه‌که‌اب‌زیرش‌وارد‌بشه‌با‌تدبیر‌کار‌میکنه

  • ناشناس

    چي جوري دلار رو بياره زير 30 تومان استاد
    كل مشكل مملكت اينه كه نمي تونه يا نمي خواد دلار رور كنترل كنه ديگه