کد مطلب: ۵۶۶۵۵۵

کشمکش بر سر عرضه سیمان در بورس / قیمت‌های نجومی و سود دلالان

بازار سیمان این روزها، از یک سو دستخوش قیمت‌گذاری نجومی است و از سوی دیگر شاهد کشمکش بخش‌های مختلف بر سر عرضه یا عدم عرضه این محصول در بورس کالا هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری، مدتی است قیمت‌ها در بازار سیمان روندی افزایشی به خود گرفته و نرخ هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان تا ۱۱۰ هزار تومان یعنی پنج برابر قیمت مصوب نیز بالا رفته است.

در این میان، همزمان با قطع برق کارخانه‌های سیمانی، کشمکش‌هایی بر سر عرضه شدن یا نشدن این محصول استراتژیک در بورس کالا نیز شکل گرفته است.

به گفته مسئولان بورس کالا تا پیش از قطع برق کارخانه‌های سیمان هفته‌ای ۶۴۵ هزار تن از این محصول در بورس عرضه می‌شد، در حالی که پس از قطع برق کارخانه‌ها و کاهش تولید سیمان، میزان عرضه این کالا در بورس به هفته‌ای ۲۲۰ هزار تن رسیده و همین مساله باعث کمبود سیمان در بازار شده است.

هزینه تولید، ریالی؛ عرضه با قیمت‌های دلاری

مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این مورد با بیان اینکه در هر ماه در تهران حدود ۸۵۰ هزار تن سیمان مصرف می شود، گفت: طی اردیبهشت ماه فقط ۴۲ هزار تن سیمان ارائه شده است و این نشان از عدم مدیریت در حوزه سیمان دارد.

وی با اشاره به جایگاه پنجم ایران در جهان در زمینه تولید سیمان جهان، گفت: این جایگاه با تولید حدود ۳۰ میلیون تن سیمان به دست آمده است و نخستین کشور صادرکننده سیمان نیز محسوب می شویم. انرژی رایگان به کارخانه‌های دولتی یا شبه دولتی سیمان داده می‌شود، منابع نیز از داخل تأمین شده است و حقوق کارگران نیز به ریال پرداخت می‌شود.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های سیمانی و حتی فولادی به دلیل معاملات دلاری در کشورهای اطراف، علاقه مند هستند، سیمان را صادر کنند و درآمد دلاری دارند. در حقیقت با آنکه پرداخت هزینه‌های این شرکت‌ها ریالی است، اما با مردم با دلار حساب می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا عنوان کرد: وزارت صمت اعلام کرده است، مخالف عرضه سیمان در بورس است، اما مشخص نیست، اگر این وزارتخانه مخالف است، چه کسی موافق این عرضه بوده است و در واقع باید مشخص شود پشت این رانت چه کسی قرار دارد؟

سیمان سودده است، نیازی به عرضه نیست

در این مورد فرهاد رحمانی، معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت گفت: وزیر صنعت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود چون معتقد بود ساز و کار این کار فراهم نشده است، از جمله اینکه موجودی کافی، خریدار، مصرف‌کننده خرد و پروژه‌های ملی باید مدنظر قرار می‌گرفت و البته به نظر من بخشی از افزایش قیمت سیمان به دلیل عرضه در بورس کالا است.

وی افزود: دولت یارانه انرژی به صنعت سیمان می‌دهد تا این محصول با قیمت مناسب به دست مردم برسد. قیمت تمام شده هر تن سیمان ۱۹۰ تا ۲۴۰ هزار تومان برآورد شده که با توجه به سود ۳۰ درصدی قیمت سیمان محاسبه شده است و هر تن سیمان فله‌ای ۳۰۸ هزار تومان و سیمان پاکتی ۴۳۰ هزار تومان برآورد شده است و به واحدهای تولید سیمان اعلام کرده‌اند که بر اساس این قیمت عرضه کنند.

به گفته معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، دولت کاری به قیمت‌گذاری ندارد و از دو سال قبل سیمان از سبد حمایتی خارج شده و باید براساس ضوابط قیمت‌گذاری عرضه شود. سیمان مشمول تعزیرات نیست، اما شرکـت‌های سیمانی حاضر در بورس در سال ۹۹ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد حاشیه سود کسب کردند. بنابراین صنعت سیمان سودساز است و چه نیازی است که سیمان در بورس کالا عرضه و کشف قیمت شود؟

لزوم کارشناسی دقیق قیمت تولید سیمان

اسماعیل کاظمی رهی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی نیز در این مورد با اشاره به افزایش قیمت سیمان در یک ماه گذشته گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان مساله قطع برق است زیرا دولت برای تأمین بخش خانگی و مردمی برق، اقدام به قطع برق واحدهای تجاری کرده است.

وی درباره دلایل اصلی افزایش قیمت سیمان تصریح کرد: نوع و شیوه توزیع سیمان از مبدأ کارخانه تا به دست مصرف کننده برسد، دچار مشکل است و این شیوه از سال ۱۳۹۹ با اعتراض صنفی اتحادیه و تشکل های صنفی مواجه بوده و همچنان ادامه دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی به رشد ۴۰ درصدی قیمت سیمان در ابتدای سال جاری اشاره و عنوان کرد: این مبلغ نتوانست دغدغه تولیدکنندگان را پوشش دهد و با این وجود، تولیدکنندگان اعلام کردند همچنان تولید صرفه ندارد و دچار زیان هستند که البته این ادعا از جنبه های مختلف قابل بحث است.

وی درباره ادعای تولیدکنندگان در خصوص پایین بودن قیمت سیمان نیز گفت: بر اساس بررسی و اعلام کارشناسان زبده کشور حتی اگر یارانه برق، آب و گاز را از کارخانه ها بردارند قیمت سیمان با آنچه تولیدکننده ادعا می‌کند، متفاوت و این ادعا قابل نقد و بررسی است.

کاظمی رهی افزود: متأسفانه در یک تصمیم عجولانه و شتاب زده، سیمان را در بورس عرضه کردند در حالی‌ که این امر نیازمند زمینه‌سازی‌های مهمی است که انجام نشده است. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از سیمان در بورس عرضه می‌شود که با قیمت‌های زیادی هم عرضه شده‌‌اند و اثرات نامطلوب خود را بر بازار می‌گذارد ( فارس )

اختلاف قیمت بورس و بازار در جیب دلالان

اما سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در این مورد گفت: علت افزایش قیمت سیمان در بازار به خاطر کاهش عرضه ناشی از قطعی برق کارخانه‌ها بوده است.

این مقام مسئول افزود: در حالی که قیمت سیمان در بورس کالا براساس کیسه‌های ۵۰ کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان است، اما در بازار هر کیسه سیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اگر سیمان در بورس کالا عرضه شود، افزایش قیمت به جیب تولیدکننده می‌رسد، اما آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

وی افزود: در حالی که قبلاً هفته‌ای ۶۴۵ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شد، بعد از قطعی برق کارخانه‌ها و کاهش تولید سیمان این میزان عرضه به ۲۲۰ هزار تن در هفته رسید که باعث کمبود کالا در بازار شد ( فارس ).

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا این قدر همه چیز به هم ریخته است

  • ناشناس

    سازمان حمایت از مصرف کننده باید اسمش و عوض کنن مقصر اصلی تورم و افزایش قیمت کالاها همین سازمانه . هیچ جایی خبری ازش نیست جز بخشنامه پشت بخشنامه که فلان کالا گرون شد . دستت درد نکنه قهرمان .

  • ناشناس

    بفرمایید وقتی میگیم دلال دشمنه بورسه بعضی میگن نه اینم دلال جدید که فکرش رو هم نمیکردیم یعنی دلال سیمان
    تو همین صفحات و کامنتها میاند سیاه نمایی برای بورس میکنند سهامدار کم توجه هم به حرفشون گوش میکنه گولشون رو هم میخوره

  • آذربایجان

    با سلام من خرده فروش مصالح ساختمانی ام
    والا یه ساله پیش از کارخانه سیمان تماس میگرفتند که اقا سیمان بفرستیم برات میگفتیم نه انبار پره جا نداریم الان چی شده مگه ساخت وساز هم که خوابیده پس این سیمان کجا میره یه ماهه انبارمون خالیه
    والا این همه میگن سود تو جیب دلال میره قبلا این دلال بازی ها نبوده الان پیدا شده
    ما مستقیم از کارخانه خرید میکردیم کیسه ای 4 الی 7هزار تومان سود میکردیم مردم هم راضی بودند

  • ناشناس

    باید دست دلالان سیمان قطع بشه وتو بورس کالا بمونه

  • ناشناس

    سلام سیمان خوب است رفته تو بورس کالا ولی متاسفانه کارگزارهای رشفه خور هستند به این دلیل عدالت نمی شود ۰باید سازمان بورس خرید را محدود بکند تا به همه درخواست‌ها سیمانی برسد