کد مطلب: ۷۴۱۶۲۳

عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا / خریداران چقدر سود کردند؟

عرضه پژو 207 در بورس کالا / خریداران چقدر سود کردند؟

تالار خودرو بورس کالای ایران روز یکشنبه 4 دی ماه، میزبان عرضه 2 هزار دستگاه خودرو پژو 207 دستی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پژو 207 دستی با چه قیمتی در بورس کالا معامله شد؟

تالار خودرو بورس کالای ایران امروز یکشنبه 4 دی ماه، میزبان عرضه 2 هزار دستگاه خودرو پژو 207 دستی بود.

رقابت نسبت به قیمت پایه: 121 درصد

جزئیات معامله:

جزئیات عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا هر کد ملی (خریداران حقیقی) صرفا مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کد‌های عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو بوده و خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشد و اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شده اند امکان ثبت سفارش ندارند.

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه در بورس کالا (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به آدرس esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می‌شود. علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.

هزینه‌های جانبی شامل بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۱۰ تومان به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود. بدیهی است در صورت عدم واریز هزینه‌های فوق حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد.

ایران خودرو در حالی قصد فروش دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی در روز یکشنبه از طریق بورس کالا را دارد که قیمت پایه این خودرو را نسبت به مرحله قبلی عرضه (۱۹ آذر) کاهش داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی عرضه شده در بورس کالا به جای رینگ آلومینیومی با رینگ فولادی عرضه شده و فاقد فرمان برقی هستند. احتمالا به همین سبب قیمت پایه این خودرو نسبت به مرحله پیشین عرضه که ۲۹۲ میلیون تومان بود به ۱۸۶ میلیون تومان کاهش یافته است.

در حالی که قیمت‌ها در بازار خودرو با شتاب در حال رشدند و همین خودرو نیز طی این مدت ۱۴ درصد گران‌تر شده است، به نظر می‌رسد ایران خودرو به دنبال ارائه نسخه‌های اقتصادی‌تر و کم‌آپشن‌تر از خودروهای موجود است. پیش از این یک گمانه‌زنی این بود که شاید کاهش قیمت پایه به اصرار دولت و برای سرکوب قیمت خودرو انجام شده باشد، اما کارشناسان تاکید داشتند که این اتفاق تاثیری بر قیمت‌های کشف شده ندارد.

کاهش قیمت پایه ۲۰۷ دستی از ۲۹۲ میلیون به ۱۸۶ میلیون تومان

۳۰ آذر بود که ایران خودرو از عرضه دو هزار دستگاه ۲۰۷ دیگر در بورس کالا خبر داد. اما نکته جالب توجه در اطلاعیه عرضه این خودرو کاهش ۳۶ درصدی قیمت پایه از ۲۹۱.۵ میلیون تومان به ۱۸۵.۵ میلیون تومان است.

در عرضه ۱۹ آذر پژو ۲۰۷ دستی قیمت پایه این خودرو ۲۹۱.۵ میلیون تومان بود. معاملات به طور میانگین در نرخ ۳۷۰ میلیون تومان انجام شد که با احتساب هزینه‌های جانبی (شامل مالیات، عوارض، هزینه‌های ثابت و هزینه خواب سه ماهه پول) برای خریداران در مجموع حدود ۴۱۹ میلیون تومان هزینه داشت. در آن زمان قیمت ۲۰۷ دستی در بازار ۴۷۷ میلیون تومان بود.

اما در حالی که قیمت بازار این خودرو از آن زمان تا کنون با رشد ۱۴ درصدی به ۵۴۴ میلیون تومان رسیده است، شاهد کاهش ۳۶ درصدی قیمت پایه در عرضه فردا هستیم.

سرکوب قیمت خودرو با ابزار اشتباه؟

برخی گمان می‌کنند که ممکن است دولت برای سرکوب قیمت خودرو به خودروساز فشار آورده تا قیمت پایه محصولات را کاهش دهد. یا آنکه این اتفاق به دلیل ترس از هجمه علیه بورس کالا و وزارت صمت رخ داده است تا التهاب قیمت خودرو بر گردن بورس کالا نیفتد. هجمه‌ای که البته پشتوانه چندان منطقی ندارد و رشد عجیب قیمت دلار را نادیده می‌گیرد. خودرو در ۹ ماه نخست سال نزدیک به ۴۴ درصد افزایش داشته، حال آنکه قیمت دلار ۵۱ درصد رشد کرده است.

اما کارشناسان تاکید دارند تغییر قیمت پایه تاثیری بر قیمت کشف شده در بورس ندارد. قیمت پایه در واقع کمترین قیمتی است که خودروساز حاضر به فروش محصول خود با آن قیمت است. قیمت کشف شده اما قیمتی است که معامله‌گران حاضر به خرید خودرو در آن سطح هستند. کمتر بودن عرضه از تقاضای خودرو در کشورمان و همچنین روند صعودی قیمت دلار که موجب شده خریداران مصرفی خودرو برای خرید به تکاپو افتند و برخی تقاضاهای سرمایه‌ای هم در این بازار فعال شوند، موجب می‌شود تا خریداران حاضر باشند خودروهای عرضه شده را به قیمت‌های بسیار بالاتری از قیمت پایه بخرند. البته توجه به این نکته ضروری است که به دلیل آنکه امکان خرید بیش از یک خودرو از بورس کالا برای هر کد ملی وجود ندارد، ورود تقاضای سرمایه‌ای با حجم بالا امکان به این بازار بسیار دشوار است.

با این حال، نتیجه عرضه‌های قبلی خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که قیمت خودروها همچنان ارزان‌تر از قیمت بازار کشف می‌شوند. حتی در ماه‌های قبل که هنوز دلار صعودی نشده بود، عرضه خودرو در بورس کالا موجب افت قیمت بازاری خودروها هم شده بود. اما صعود پرشتاب دلار در ماه‌های اخیر مجال کاهش قیمت خودروهای بورسی در بازار را نداده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    هه. فرمان برقی و رینگ و برخی متعلقات اضافه بوده و برداشته شد.
    با این قیمت ، مبارک باشه

    • ناشناس

      👍👍😆

    • ناشناس

      مردم سود کردند!!!!!!!
      ایران خودرو لگنش رو چهار برابر ارزش نداشته اش فروخت
      شرف ندارین
      از هر طرف دارن خر مردم رو می گیرند

  • ناشناس

    خودروسازی که این همه سال ارز دولتی گرفت و چاق شد و طی این 4 سال باید به داد ملت میرسید اما برعکس بیشتر بر مردم میتازد!!!
    با قیمت 470 م تومان و اختلاف کمتر از 50 میلیون تومان خودرو را در بورس دستوری به فروش میرسونن باز هم از کیفیت کم میکنند!!!

  • ناشناس

    سلام دوستان دقیقاً سناریو بورس سال 99 در خرید خودرو از بورس دارد تکرار می‎شود. ملاحظه بفرمایید درخرید 207 از بورس کالای امروز خود اشخاص در رقابت کاذب با یکدیگر قیمت 207 را به 410 میلیون تومان رساندند حال آنکه هر کس امروز برای خرید 207 اقدام کرده است برنده شده است جز 15 نفر آن هم به شرطی که ابهامی در آن نباشد. و گرنه با یک حساب دو، دوتا کردن می‎بینیم در همین ماه اخیر ثبت نام ها از طرق مختلف زیاد شده است و همه هم تحویل اسفندماه و از طرفی هم پیک خودروهای وارداتی احتمالاً در همان ماه اسفند باشد و جمع این دو، همان قضیه قیمت مصوب و بازار مرغ تکرار می‌شود. دلیل اینکه الان خودرو تقریباً دلار 70هزار تومانی را دارد پیشخور می‎کند

  • ناشناس

    دوستان حول حلیم
    منتظر باشند فرقون تحویل بگیرن نه 207
    حتما بیشتر ابشن ها رو حذف خواهند کرد

  • امیر

    دوستان حول حلیم
    منتظر باشند فرقون تحویل بگیرن نه 207
    حتما بیشتر ابشن ها رو حذف خواهند کرد

    • ناشناس

      ا و س ک ل

  • امیرحسین

    سلام
    من 412 زدم ولی هیچ خبری نیست!
    نه وجهی کم شده نه توی سیستم معامله انجام شده؟
    لطفا اگر اطلاع دارید راهنمایی بفرمایید.

    • ناشناس

      اوکی شد؟

  • ناشناس

    خود کارخونه قیمت داده ۱۸۵میلیون ی عده خر ۳برابر قیمت پیشنهاد دادن.اقای دلال ۱۰۰میلیون اختلافو تو بازار نمیتونستی دربیاری که اینجور احمقانه قیمت دادی

    • ناشناس

      والا لیاقت خر از این آدمها بیشتره
      خدایش خر رو بد نام نکنیم در مقابل این جور ادمها

  • ناشناس

    خود کارخونه قیمت داده ۱۸۵میلیون ی عده *** ۳برابر قیمت پیشنهاد دادن.اقای دلال ۱۰۰میلیون اختلافو تو بازار نمیتونستی دربیاری که اینجور صفیانه قیمت دادی

    • ناشناس

      قیمت کارخونه دستوریه، 185 تومن میشه 4500 دلار. با این پول توی هند و بورکینافاسو سه چرخه موتوری هم نمیتونی بخری

    • ناشناس

      مردم راخرکردند سوار شدندبااین لگن ها کلاه برداری بزرگ قرن

  • حسن

    چقدر احمق هست…اینا یک میلیاردم میخرن.۲۰۷ فرمون هیدرولیک،ترمز عقب کاسه ای،رینگ فولادی ۴۷۰.اینجاش خیلی سوزش داره که میگن حراج ایران خودرو زیر قیمت بازار.خدا لعنتتون کنه

  • ناشناس

    در واقع 206 دادن