کد مطلب: ۲۶۷۰۳۹

عزم وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن‌فروشی نظام مهندسی ساختمان

عزم وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن‌فروشی نظام مهندسی ساختمان

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در وزارت راه و شهرسازی چالش بزرگی را شروع کردیم تا تقسیم پول، تقسیم کار و کوپن‌فروشی را براندازیم که ­در مقابل این اقدام مخالفت سازمان یافته‌ای وجود دارد.­

حامد مظاهریان، در نخستین ­سمینار ارزیابی خسارات بیمه‌ای ساختمان‌ها پس از زمین‌لرزه که با حضور مسئولان ارشد بیمه مرکزی کشور برگزار شد، ­ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان صنعت بیمه کشور گفت:­ از نقطه ضعف ها در فرآیند انجام کارها، نبود ارتباطات افقی بین دستگاه‌های مختلف است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی آموزه‌های صنعت بیمه را عنصری کلیدی در تدوین قوانین ساختمان دانست و افزود: تجاربی که تک تک شما در برآورد خسارات مخصوصا در سوانحی مانند زلزله کرمانشاه دارید، می‌تواند در اصلاح فرآیندهای صنعت ساختمان کشور و تعدیل کدهای مقررات ملی موثر باشد. این آموزه ها و تجارب می‌تواند بیانگر آن باشد که خسارات چگونه رخ داده است؟ چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ چگونه می توان در مقررات ملی ساختمان به آن پرداخت.

مظاهریان­­ ادامه داد: در وزارت راه وشهرسازی اکنون برنامه‌های مفصلی در حوزه ساختمان داریم، اما ارتباط با بخش بیمه کمتر از حد انتظار است و شرح اقدامات ما به این بخش منتقل نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس به نقش مهم صنعت بیمه در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: بیمه در ایران قدمتی دیرینه دارد و قانون آن در ۱۳۱۶ تدوین شده است و باید یادآور شد که ­بیمه بخش جدای‌ ناپذیری از هر فعالیت پایدار اقتصادی است و ­ساختمان گرانترین کالایی است که اکثر مردم می‌توانند مالک آن شوند و این بیمه است که می‌تواند خسارات احتمالی به آن را جبران کند.

همچنین مظاهریان تغییر نگرش به دولت و خروج از دایره جبران خسارت را ضرورت شرایط امروزی کشور دانست و افزود: اکنون دامنه انتظارات از دولت به مثابه یک دولت رفاه است و وظیفه جبران خسارات رخ داده شده در کشور را دارد. اگر در شمال کشور کیوی که یک میوه نسبتا لوکس است، سرمازده شود، این دولت است که باید خسارت را جبران کند.

یا به عنوان مثال کسی که خانه خود را بیمه نمی‌کند، به این امید است که خسارت احتمالی را دولت با استفاده از سرمایه عمومی جبران کند.

وی ادامه داد: ‌این نقش به سرعت در حال دگرگون شدن است. دولت ایران مانند بسیاری از دولت‌های در حال توسعه نمی تواند نقش رفاه خود را ایفا کند. حتی اینکه دولت می‌تواند بار توسعه را در کشور به دوش بکشد، در معرض سوال جدی قرار دارد. با توجه به کمبود منابع و شرایط فعلی اقتصاد نقش واقعی دولت تنها می‌تواند نقشی مشارکتی باشد. بجز در موارد مرتبط با بهداشت، آموزش و مسائل اجتماعی دولت تنها می‌تواند در جایی که بازده اقتصادی دارد مشارکت کند.

مظاهریان ورود بیمه به اقتصاد به عنوان جبرانگر خسارت و جایگزینی آن با دولت را ضروری دانست و افزود: دولت همواره خود را داوطلب پرداخت خسارات جلوه داده است.

اما اکنون حتی اگر دولت بخواهد این نقش را بازی کند، امکان پذیر نیست. ­دولت باید این جرات را پیدا کند که درباره نقش خود در دهه‌های آینده با مردم صحبت کرده و ­مردم باور داشته باشند آن دولت ثروتمندی که بتواند خسارات وارده را از جیب همه مردم جبران کند، دیگر وجود ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نقش کنونی بیمه در صنعت ساختمان را کمرنگ توصیف کرد و گفت: به عنوان متولی بخش ساختمان متاسفم بگویم که ضریب نفوذ بیمه در کشور بسیار پایین است.

اکنون ۳ میلیون واحد مسکونی در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد و این در حالی است که طبق آمار­­مرکز آمار ایران ۲۷ میلیون خانه در کشور وجود دارد. ­این یعنی درصد ضریب نفوذ بیمه در صنعت ساختمان ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

وی بر لزوم رجوع بیشتر بخش خصوصی به صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: در صنعت ساختمان، فقط بخش خصوصی، در سال ۹۵ که دوران رکود مسکن نیز تلقی می‌شود،­۶۰­ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و این در حالی است که بخش دولتی حداکثر ۱۵ هزار میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری داشته است که این امر نشان می‌دهد در این تغییر پارادایم بخش خصوصی نقش اصلی را خواهد داشت. بنابراین بخش خصوصی باید این تغییر را نهادینه کرده و خود سرمایه خود را بیمه کند.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.