کد مطلب: ۶۴۲۶۳۹

عقب‌نشینی بهای میلگرد/ خروج از کانال ۱۸‌ هزار تومانی

عقب‌نشینی بهای میلگرد/ خروج از کانال ۱۸‌ هزار تومانی

انباشت محصول در انبار تجار داخلی باعث شد ظرف یک‌روز بهای میلگرد در بازار آزاد عقب‌‌‌نشینی کند. هر کیلوگرم میلگرد چقدر شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد ، در این شرایط، واکنش بورس‌کالا به تغییرات حاکم بر بازار آهن و فولاد کشور متناسب با عقبگرد قیمتی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی نبود و این موضوع باعث شد استقبال از رینگ شمش فولاد در روز سه‌‌‌شنبه، شانزدهم فروردین، کاهش داشته باشد و با توجه به قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه میلگرد در روز چهارشنبه هفدهم فروردین، احتمال عدم‌استقبال متقاضیان از رینگ مقاطع طویل فولادی نیز به قوت وجود داشته باشد.

در این شرایط استمرار رونق در بازارهای صادراتی، احتمال قطعی برق در هفته‌‌‌های پیش‌رو و افزایش نرخ ارز از رشد قیمتی در بازار داخل حمایت می‌کند؛ اما انباشت محصول در انبار تجار و احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام می‌‌‌تواند به سرعت‌‌‌گیری جدی در مسیر رشد بهای فولاد بدل شود.

عدم‌استقبال نوردکاران از شمش فولاد ۱۵‌هزار تومانی

در دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۱، قیمت عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برای اولین رتبه در طول عرضه این محصول در این بازار به کانال ۱۵‌ هزار تومان صعود کرد. افزایش نرخ ارز و صعود قیمت صادراتی شمش فولاد در بازار داخل از رشد قیمت عرضه این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران حمایت کرد.

اغلب فعالان بازارهای مالی و کالایی کشور انتظار داشتند که مذاکرات احیای برجام در روزهای پایانی سال به نتیجه برسد؛ اما این برآورد محقق نشد و همین امر باعث شد مجددا نرخ ارز نیمایی و آزاد در بازار داخل افزایشی شود و این موضوع از رشد قیمتی در بازارهای مالی و کالایی کشور حمایت کرد. افزایش نرخ ارز نیمایی در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ و صعود همزمان بهای شمش فولاد صادراتی از رشد قیمت عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران حمایت کرد.

در هفته ابتدایی بازگشایی بازارها در فروردین امسال یعنی هفته منتهی به ‌روز جمعه ۱۲ فروردین‌ماه حدود ۱۸۰‌ هزار تن شمش فولاد با نرخی در بازه ۱۴‌ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۵‌ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که از این میزان بالغ بر ۸۰‌ هزار تن شمش با میانگین نرخ ۱۵‌هزار و ۱۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ، نرخ معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به کانال ۱۵‌ هزار تومان صعود کرد.

قیمت پایه عرضه شمش فولاد در هفته جاری (منتهی به‌ روز جمعه ۱۹ فروردین) برابر ۱۵‌ هزار تا ۱۵‌ هزار و ۴۶۰ تومان تعیین شد؛ فولادسازان در روز سه‌‌‌شنبه شانزدهم فروردین، بالغ بر ۱۸۸‌ هزار تن شمش فولاد (مطابق اطلاعیه عرضه) در بورس‌کالا عرضه کردند.

اما متقاضیان از شمش فولاد عرضه‌شده با این نرخ استقبال چندانی نداشتند و حدود ۹۴‌ هزار تن تقاضا برای شمش فولاد در این روز به ثبت رسید که در نهایت به معامله حدود ۶۱‌هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران منجر شد. کاهش محسوس حجم فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری در واقع «نه» نوردکاران به شمش گران بود.

۶۱‌هزار تن شمش فولاد معامله‌شده در این بازار نرخی برابر ۱۵‌هزار و ۲۰۰تومان داشت که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده این شمش به ۱۶‌هزار و ۶۰۰تومان می‌‌‌رسد.

حمایت سیگنال جهانی از رشد نرخ پایه شمش فولاد

سیگنال جهانی از رشد نرخ شمش فولاد در بازار داخل حمایت می‌کند. در حالی که براساس گزارش موسسه «فست‌‌‌مارکت» میانگین ماهانه قیمت فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در ماه فوریه ۲۰۲۲ برابر ۵۸۵ دلار به ازای هر تن بود؛ نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران در روز پایانی ماه مارس به ۶۹۲ دلار تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن رسید.

این ارقام بیشترین نرخ معامله بیلت صادراتی ایران ظرف بیش از دوسال گذشته و از ابتدای شیوع ویروس کرونا بوده است.

حمله روسیه به اوکراین و ادامه‌‌‌دار شدن این جنگ ظرف یک‌ماه و نیم اخیر، زمینه صعود نرخ اغلب کامودیتی‌‌‌ها را در بازارهای جهانی فراهم کرد. در این میان، فولاد دیرتر از سایر مواد صنعتی وارد مسیر رشد قیمتی شد؛ اما در نهایت ادامه‌‌‌دار شدن این جنگ با محدودیت در تبادلات تجاری در دریای سیاه، افزایش نرخ انرژی در دنیا و محدودیت صادرات مواد اولیه فولادسازی از سوی روسیه و اوکراین باعث شد تا فولاد نیز وارد مسیر رشد قیمتی شود.

جنگ در اروپای شرقی زمینه صعود نرخ فولاد در بازارهای جهانی را فراهم کرده؛ اما این سوال مطرح است که این اثرگذاری تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. روسیه سهمی مهم در تامین انرژی دنیا دارد و به این ترتیب استمرار این جنگ با توجه به پیامدهای تحریم اقتصادی روسیه و واکنش این کشور به تحریم‌‌‌ها از بالا ماندن قیمت انرژی در سال‌جاری حمایت می‌کند.

حفظ سطوح بالای قیمتی برای انرژی به شکل بنیادی از بالا ماندن نرخ اغلب کامودیتی‌‌‌ها با توجه به افزایش هزینه تولید و حمل حمایت می‌کند. اما استمرار این جنگ با کاهش رشد اقتصادی دنیا می‌‌‌تواند به افت تقاضا نیز منجر شود که این موضوع سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی در بلندمدت خواهد بود.

جنگ روسیه و اوکراین چشم‌‌‌انداز رشد اقتصادی در نقاط مختلف دنیا را کاهش می‌دهد و در حالی که بانک جهانی برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی میانگین رشد اقتصادی ۱/ ۴درصدی را داشت، این پیش‌بینی به ۳/ ۳‌ درصد کاهش پیدا کرده است.

افت رشد اقتصادی در نقاط مختلف دنیا زمینه کاهش تقاضا برای محصولات صنعتی از جمله فولاد را فراهم می‌کند. افت تقاضا در شرایطی که هزینه تولید متاثر از صعود نهاده‌‌‌های آن افزایش قیمت داشته، می‌‌‌تواند بازار را با چالش رکود تورمی روبه‌رو کند.

میلگرد کانال ۱۸‌هزار تومانی را از دست داد

ظرف هفته ابتدایی فروردین، بهای میلگرد در بازار آزاد تهران به کانال ۱۸‌ هزار تومانی صعود کرد و به گفته فعالان بازار آزاد تا ۱۸‌ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رشد نرخ داشت. بهبود بازارهای صادراتی شمش و محصولات فولادی کشور، احتمال افزایش تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در هفته‌‌‌های پیش‌رو و مطرح شدن خبر احتمال قطعی برق ظرف سال‌جاری از مهم‌ترین دلایل صعود قیمتی میلگرد در این زمان بود.

اما انباشت میلگرد در انبارهای تجار باعث شد در هفته جاری نرخ میلگرد به‌سرعت به کانال ۱۷‌هزار تومانی عقب‌‌‌نشینی کند.

در این شرایط، بازه قیمتی اعلامی برای عرضه میلگرد در عرضه روز چهارشنبه هفدهم فروردین‌ماه برابر ۱۶‌ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۶‌ هزار و ۶۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده این نرخ به ۱۷‌ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۸‌ هزار و ۲۰۰ تومان می‌‌‌رسد. تعیین نرخی بالاتر از قیمت بازار آزاد برای عرضه میلگرد در بورس‌کالا باعث می‌شود تا استقبال از رینگ امروز کاهش داشته باشد.

تیرآهن منتظر رشد قیمت باشد؟

قیمت پایه عرضه تیرآهن طی امروز برابر ۱۵‌ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۵‌ هزار و ۶۵۰ تومان تعیین شده است.

این نرخ از سویی تنها ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم با نرخ پایه شمش فولاد فاصله قیمتی دارد و از سوی دیگر، ‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم با قیمت عرضه میلگرد فاصله دارد.

این موضوع بیانگر عدم‌برنامه‌‌‌ریزی متقن (پیش‌بینی‌‌‌محور) در تعیین قیمت پایه شمش و محصولات فولادی است؛ چرا که هزینه تبدیل شمش به میلگرد و تیرآهن چندان تفاوتی نداشته و فاصله ۱۰۰ تومانی در نظر گرفته‌شده میان نرخ شمش منطقی نیست.

به گفته فعالان بازار مقاطع طویل فولادی، در حال حاضر عمده تیرآهن تولید در داخل از نوع گریدهایی است که عمدتا مصرف داخلی دارد، اما تعیین نرخ پایه تیرآهن به شیوه فعلی باعث می‌شود سازندگان داخلی به سمت تولید گریدهای صادراتی بروند. این موضوع نیز زمینه رشد نرخ تیرآهن در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو را فراهم می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.